Vindsurfning

Är det många här som håller på med vindsurfning? Själv har jag seglat i ungefär 3-4 år nu, och funnit det mycket roligt. Undrar bara hur stort det här intresset är bland folket på denna sajt.

mvh cb.
 
Jag håller på att försöka lära mig. Det påminner mycket om att lära sig cykla. Helt omöjligt i början men så snart man fattar hur man balanserar kan man börja ha kul. :)
 
Jovisst, starten är lite knepig, men när man börjar få känsla på det hela så blir det skitkul. Jag lärde mig vindsurfa på en rundbottnad lite svårare bräda, så jag fick bada mycket :)

Det som jag fann svårast i början var dock att gå från slör till halvvind. Trillade hela tiden.
 
Hej,
Jag sysslar med en hel massa aktiviteter: Yoga, paddling, vandring, segling, matlagning inne och ute, bär och svampplockning, fiske, landsvägscykling, mtb, inlines, tennis, squash, fridykning, brödbakning, skärmflygning, kitesurfing och vindsurfing.

Vindsurfingen är en av aktiviterna som ger mig störst glädje. Började för tjugo år sedan på en Vinta 370, byggde sedan en 259 lång vågbräda, köpte en Mistral Screamer, seglade inte på 15 år och äger nu en Axxis 272 som helt klart är den roligaste brädan jag haft. Tyvärr spenderar jag alldeles för lite tid på varje aktivitet så jag blir aldrig speciellt bra på något förutom att jag en gång blev världsmästare i bilbaneracing när jag var 13 år. :)

Lugnt och fint,
Oskar
 
Världmästare i bilbaneracing, najs :)

Jag har en bic bräda, tävlingsvariant, vet inte modell. Men den är riktigt skön iaf. Probelemt är att huvudseglet börjar bli dåligt, så jag måste fixa ett nytt. Men jag vet inte om jag ska fixa en ny bräda istället. Du som har hållt på med det här i så många år kanske har ett tips om vad man ska köpa. Har som sagt hållt på i 3-4 år, vill inte ha någon sinker. Seglar mest i medelhårda vindar. Priset får inte vara allt för överdrivet.

tack på förhand, cb.
 
Vindsurfing

Ja det är verkligen en helt oslagbar känsla att flyga fram en halvmeter ovanför vattenytan!
Sedan jag fick barn för två år sedan har det inte blivit så mycket tyvärr, det är fruktansvärt kul men samtidigt väldigt tidskrävande, och eftersom man aldrig vet när det ska blåsa blir det omöjligt att planera något. Men när min pojke blir tillräckligt stor hoppas jag han också ska vilja lära sig så kanske man kan åka på surfresa hela familjen.
 
När jag tog upp vindsurfingen igen för några år sedan köpte jag moderna grejor. Iofs begagnad bräda (men bara något år gammal) och nya segel. Vilken otrolig skillnad det blev mot tidigare. Utvecklingen tog ett jättekliv i slutet av 90-talet för både brädor och segel. De blev mycket enklare att både segla, hantera och rigga tack vare ny design och bättre material.
Jag kan inte råda om någon speciell bräda eller segel då det finns mängder att välja på och jag vet inte heller var du brukar segla och i vilka förhållanden. Köp så nya grejor du har råd med och kolla på dom stora märkenas internetsajter för att se vilka brädor som passar till vilken surfing och som liknar den surfing du gör mest/helst. Se helst också till att du får en mast och bom och mastfot som passar bra till det/dom segel du köper så att det blir så lätt att rigga (och därmed rätt) som det ska vara "nu för tiden". Allt sammantaget blir det en hel del pengar. Om jag idag skulle satsa på antingen nytt segel eller ny bräda så hade jag valt nytt segel. Jag upplever att där har utvecklingen gått fortast och skillnaden mot tidigare är störst. Det som skiljer är framför allt att seglen idag är enklare att rigga och har ett bredare vindregister. Det kan blåsa betydligt mer innan du blir överriggad vilket gör att du kan segla vid fler tillfällen även om du bara har ett segel.

Lugnt och fint,
Oskar

Lugnt och fint,
Oskar
 
Började brädsegla i slutet av 80-talet på en pråm. Har sen bytt ett antal gånger och köpte till slut en F2 Sputnik i mitten av 90-talet. Den var riktigt kul och blev välanvänd, men de senaste 5 åren har den och alla andra surfprylar stått på vinden...utan vind ;o) Och surfbussen lever nog inte längre skulle jag tro. "Felet" med 90-talets prylar var att de skulle vara så avancerade. Den dan jag återupptar vindsurfingen (när barnen blir lite större antar jag) så kommer jag garanterat köpa en bräda som är lite mer allround, och inte kräver att det blåser så mkt för att det ska vara kul. Tror att den blir mer utnyttjad då av en föredetting som jag.
Men känslan och lyckan av en bra surfdag sitter fortfarande kvar i kroppen!

Lycka till alla ni surfare som är aktiva idag. En vacker blåsig dag är jag tillbaka på vattnet.
 
Jovisst, vindsurfning är verkligen något speciellt och härligt. Har ett ganska stort intresse för det, men som sagt kan inte fortsätta utan ett segel. Vill inte att detta underbara intresse ska gå i graven, så ny bräda blir det !

Tack för tipsen Oskar. Jag tänkte på det där med teknikens utveckling, att skillnaden var så stor mellan äldre och nyare brädor: I så fall är det nog en bra idé för mig att köpa en ny bräda istället för ett nytt segel till den gammla brädan eftersom det är en 80-talsbräda. Dock i mycket bra skick och ingen nybörjarpryl inte, det är en avancerad sak. Men om du upplvede sådan stort skillnad mellan gammalt och nytt så måste jag prova det! Mina tankar styr ändå mot ny bräda så.

tack så mkt, cb.
 
Och jag tog över brorsans Sodim St Tropez 1981 och hann avverka några brädor vars namn jag knappt kommer i håg innan jag la av runt 1990. (Jo en surfpartner ray hade jag visst ett tag. Och ett hembygge.) :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.