Varför så få kvinnor?

Könsstrukturer och lumpen

lleberg; sa:
Vad pysslar tjejer med? har dom hobbys?

Massa saker. Ja vi har hobbys.

Alla är olika. Att just killar lättare snöar in på en viss grejj är för att det är accepterat att göra det, och för att det anses lite charmigt när en kille är totalt insnöad på något smalt litet intresse. Tjejer ska vara bra på många saker och framför allt ska vi inte skryta med att vi är jättebra på något visst specialintresse. Det anses ofint, både av kvinnor och män.

Enligt genusforskningen så är det så att tjejjer som försöker ta plats i klassrummet blir tystade av klasskompisar och lärare, detta har jag själv upplevt och det är oerhört frustrerande. Naturligtvis måste ju flera års nedtystande påverka kvinnors vilja att snöa in på något. Jag tror att det här handlar mer om samhällsstrukturer än om att tjejer biologiskt sätt skulle vara mindre lämpade för att veta mycket om till exempel friluftsliv.

Det fina i kråksången är dock att manliga nördar verkar ha lättare att acceptera kvinnliga nördar. I alla fall efter att de har blivit vuxna. Den uppfattningen har jag fått. Har man klarat sig igenom hela skolan och stått för vem man är (som jag gjort) så har man mycket igen senare. För i arbetslivet premieras ju engagemang.


Summa sumarum är alltså att jag menar att tjejjer kanske inte aktivt har valt att inte snöa in på till exempel friluftsliv, utan de har passivt mer eller mindre tvingats till att passa in i mängden eftersom det är det som förväntas av en.


En anledning till att färre tjejer än killar håller på med friluftsliv kan ha med lumpen att göra. Många killar verkar fastna för det i och med lumpen, och eftersom väldigt få tjejer gör lumpen så är det inte heller många tjejer som kommer in i friluftslivet den vägen. Att det sedan förekommer vissa machotendenser (bland annat här på Utsidan) gör väl inte saken bättre direkt.
 
Oj, vilken diskussion! =) Tänkte mest säga att jag faktiskt pysslar ganska mycket med friluftsliv. För tillfället är det väl dock lite ont om folk att göra det med och eftersom jag tycker det är tråkigt att vara ute själv har jag knappt varit ute sen fjällturen i somras... Och en annan fråga.. Finns det någon häromkring från Skåneland som vill ut i naturen?
 
Tvmma; sa:
Oj, vilken diskussion! =) Tänkte mest säga att jag faktiskt pysslar ganska mycket med friluftsliv. För tillfället är det väl dock lite ont om folk att göra det med och eftersom jag tycker det är tråkigt att vara ute själv har jag knappt varit ute sen fjällturen i somras... Och en annan fråga.. Finns det någon häromkring från Skåneland som vill ut i naturen?

En tråd har behandlat ämnet "kompisar i skåne". Denna tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37310

Jag skapade en mailinglista man kan gå med i för ämnet. Finns i tråden, om du letar lite.
 
vad gör vi på fritiden-tjejer och tanter

Tillhör ju den senare kategorin.Tja 20km skidåkning är minimum av daglig motion,och så ska ju hunden ha sitt..
Det är alltid lika kul om man kan göra fler chins än de flesta av grabbarna på gymmet.
Gå själv i fjällen är ju också nåt som renderar kommentarer;eller paddla själv när det är blåsigt.
Liksom att vara ute i skogen på skogsskidor ensam i "mörkret" och inte frysa fast det är kallt.
För det mesta är det ju ingen som ser vad man gör för nåt,för det är ingen där.
Det är inte så många personer som jag blir så där riktigt imponerad av när de ska berätta om sina bravader ute i den "vilda naturen",har haft förmånen att få prata med gamlingarna från förr om hur de levde och färdades.Jag har ju märkt att det i regel inte är så märkvärdigt,det är mest som Nike`s slogan "Just do it".
 
Tänkte du "ragga" på fjället?

Ser man bara tjejerna mellan 20-24 då förstår jag att det är glest.

Friluftsliv trodde jag var något gemensamt intresse och åldern därmed är egal. Men på det typiskt svenska :) viset, så ska folk först katalogiseras in i en åldersgrupp, jobb, ekonomi, etc.
Sedan kan vi börja fundera om dom duger att lära känna eller om dom är i fel ålder. Det verkar som åldern är viktigare än personliga egenskaper, över 30 = gamla, över 40 = fallfrukt och står med ena benet i graven.

Men bortsett från det så har jag en massa intressen: fiskar, både spinn och flugfiske, binder flugor till fisket. Fjällvandring med fiske (givetvis), Har tävlat i Bangolf, (minigolf)jo, det finns både SM, EM och VM. Cyklar, går på gym, keramik, målar akvarell, syr, renoverar lägenhet. + en massa andra saker också när tid och lust finns.
 
Re: Tänkte du

Peikko; sa:
Ser man bara tjejerna mellan 20-24 då förstår jag att det är glest.

Friluftsliv trodde jag var något gemensamt intresse och åldern därmed är egal. Men på det typiskt svenska :) viset, så ska folk först katalogiseras in i en åldersgrupp, jobb, ekonomi, etc.
Sedan kan vi börja fundera om dom duger att lära känna eller om dom är i fel ålder. Det verkar som åldern är viktigare än personliga egenskaper, över 30 = gamla, över 40 = fallfrukt och står med ena benet i graven.

Men bortsett från det så har jag en massa intressen: fiskar, både spinn och flugfiske, binder flugor till fisket. Fjällvandring med fiske (givetvis), Har tävlat i Bangolf, (minigolf)jo, det finns både SM, EM och VM. Cyklar, går på gym, keramik, målar akvarell, syr, renoverar lägenhet. + en massa andra saker också när tid och lust finns.

Underbart!

Jag håller helt med.
 
Jahapp.. alla fel på mig antar jag...

*Jag är över 30 = gammal
*Totalt osocial
*Hänger inte på Stureplan
*Jag äger ingen sminkväska (ful som stryk men har accepterat det)

Däremot har jag just börjat klättra och det är ju hur kul som helst. Längtar tills jag blivit så pass säker att man kan börja klättra utomhus också. Måste bara hitta nån att klättra med.
 
Totalt off, eller?

Säger som Linda här, jag måste vara helt fel:
jag är tjej
över 30 (alltså urgammal...eller?)
friluftsmänniska (ja, faktiskt scout en gång i tiden)
idrottar mycket
älskar att ha skid-kul i pisterna
vill lära mig klättra och dyka
tycker inte om att laga mat eller städa (tyvärr ett måste...)
äger dock smink...och är hyfsat social


Problemet är, tycker jag, att hitta kompisar, både killar och tjejer, som har samma intressen som jag. Vare sig de är i samma ålder, äldre eller yngre!!! (j-a tjat om ålder...) Skulle såklart vara kul att ha någon kompis som är lika friluftsintresserad och idrottstokig som en själv, men de växer väl inte på träd (kanske tur det...)
Men att inte tjejer skulle vara lika friluftsintresserade som killar?
Nä, alla är vi väl olika. Problemet är nog att det är svårare att hitta någon i skogen eller på fjället, lite glest mellan människor där, om man jämför mot Stureplans uteliv!

Ha dé
 
Anna om du vill lära dig klättra kan du ju hänga på mig. Fast jag klättrar ju inomhus än så länge och bor i Stockholm. Framgår inte av din sida var du bor.

Jag äger för övrigt också smink men använder det ytterst sällan. Plus att jag jobbar 3 minuters promenad från Stureplan =)
 
bananmannen; sa:
Linda.J; sa:
Anna om du vill lära dig klättra kan du ju hänga på mig.

Jag ber redan om ursäkt för det här inlägget, men det finns så många sätt att misstolka den här meningen att jag inte vet var jag ska börja :c)

Haha, knasboll där. Iofs kanske det är bättre att hänga på nån som kan lite mer. Eller nån som har banan.. lättare att greppa tag i kanske. Hmmm.. nu spårar det här ur. Bäst att logga av =)
 
börja klättra

Hej Linda!

Nej, jag bor ej längre i Stockholm (jobbade också några minuter från Stureplan!), nu har jag flyttat hem till vackra Värmland där jag har naturen inpå knuten.

Men funderar skarpt på att gå en nybörjarkurs i klippklättring i sommar, och eftersom jag är i huvudstaden med jämna mellanrum skulle vi kunna klättra utomhus någon dag då kanske?

Såg att du gillar rockmusik (gör jag med), då kunde man ju avsluta dagen med en kall öl på en rockklubb!

Ha dé!
Anna
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.