Infrusen bil

Tack för svar

Tack för alla fina tips ! Glömde att skriva att jag kommer att sakna el på stället där jag kommer att övervintra men har man tillgång till el blir det enligt mig ingen riktig "infrysning". Angående Paasilinna (läste just hans "Fårätarna") kan tilläggas att hans gubbar och även han själv gärna håller värmen med sprit....
Koivu
 
Om du är helt utan el, så lär batteriet vara största problemet, om du ska låta bilen stå mer än några veckor.

Jag har ju varit med om att folk har haft stora problem att få igång bilarna p g a batterierna, efter bara en rejält kall skidvecka (utan bilkörning).

Vad som krävs är antagligen ett från början fräscht batteri, att det blir fulladdat på resan till parkeringsplatsen, samt kanske möjligen att man kan vara försiktig och koppla bort det, men låta det stå kvar i bilen. Då borde det inte vara några problem, fast det är ju alltid i kylan som batterier bekänner färg...
 
Koppla bort strömförbrukare

Om du låter batteriet vara kvar i bilen så koppla bort ”dolda strömförbrukare”. En klocka med visare drar ca 100 mA och på några veckor blir med många Ah.

Men även en elektronisk klocka och larm drar lite ström, men under lång tid blir det också Ah som kan behövas till starmotorn.

Per
 
Marsallvärmare

Om man vill värma motorn genom att elda under den så är det inge problem. Tricket är att ta det lite lungt. Jag brukar använda en marsall eller två på ca 10 cm avstånd från oljetråget. Fungerar hur bra som helst.
 
Parkera i backe?

Kan man inte parkera i en nedförsbacke så den går att rulla igång? Men det kanske inte funkar med dieselbil? Eller när det är halt? Men med snökedjor på drivhjulen borde det väl gå?
 
Jag antar att du tänker köra dit innan snön faller, övervintra och sedan åka hem när snön försvunnit.

Vore det inte enklare om någon körde dig dit och sedan hämtade dig på våren?
 
Hörrudu, kom inte här och sabba tråden genom att bara eliminera alla problem!!!

Tala istället om att om vi nu utgår ifrån att det är en automat så kan man inte bogsera igång den, eller nåt.

Här jobbar vi på att lösa problemen, och då behöver vi ju nya problem och inte FÄRRE problem!


DISCLAIMER: ............................:)
 
En lösning kan ju vara att ta med sig ett elverk eller nåt liknande för att kunna ladda batteriet, driva en motorvärmare några timmar eller liknande.

(En kupervärmare i motorrummet borde ju kunna få upp temperaturen på batteriet så att det får bättre kapacitet även om de hunnit tappa lite laddning?)

Fast det är klart, många av oss har förutsatt att bilen skall startas i -40... men det är väl inte fallet insåg jag nu? Den kommer bergis att köras dit och hem i varmare väder?

Solpanel för att underhållsladda batteriet är väl ett av de vettigaste tipsen i tråden.
 
Re: Lappsjuka

JohnnyL; sa:
Jag undrar mest vad man gör, insnöad i en "hydda" i 6 månader för att inte bli galen!?

Johnny

Jag tror det är försent för den undran, att bara tänka tanken tyder pâ ett litet glapp nâgonstans ;-)
(skojar bara) *förtydligar*
 
Inte är du samma Koivusalo som gjorde lite resor med Christer Boucht för ett par tiotal år sen?

Har du tänkt på att åka upp kollektivt eller att någon skjutsar dej? Behöver du bilen med dej?

Hälsn. Leif Höglund Åland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mhenning Jorden runt med bil Övriga aktiviteter 50

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.