Skinkskav

Efter att mest ha suttit på på en stol under vintern, så var jag ute på några mätuppdrag, som krävde mycket gående. Detta resulterade i bl.a. ett otrevlivt skinkskav. Hur motverkas skinskav?

/Niklas
 
Hydrokortisonsalva funkar bra om det redan uppstått. Annars är det hygien och ventilation som är viktigt.

/mattias
 
I förebyggande syfte vore det kanske inte fel att du rörde dej (gick) lite oftare även om du sitter mycket under dagtid. En liten promenad på lunchen är alldrig fel. Kanske så dags nu, men väl så viktigt att tänka på till nästa vinter om det blir lika mycket stillasittande då.

/g
 
niking; sa:
Efter att mest ha suttit på på en stol under vintern, så var jag ute på några mätuppdrag, som krävde mycket gående. Detta resulterade i bl.a. ett otrevlivt skinkskav. Hur motverkas skinskav?

/Niklas

Om du säker på ordet infanterield i forumen så får du drygt en handfull träffar.

Egen erfanhet säger
1: Ha inte för tätt material i byxorna
2: Öppen gylf
3: Fukttransporterande underställ, även kortkalsongerna som ju sitter närmast
4: Vädra och torka ev svett vid varje rast
5: Kroppspuder från apoteket funkar både förebyggande och behandlande (dock inte i överflöd då det blir som gips)
6: Om du måste fortsätta trots symptom är det skönt att ha linnelappar att lägga mellan skinkorna.
7: Så god hygien som situationen kan erbjuda - tvätt varje kväll och fräscha kallingar dagilgen.

/Patrik
 
Då vet jag

Tack för informationen!

Bättre hygien och kanske inte fullt så varmt klädd vid grenen gäller med andra ord.

/Niklas
 
Absolut torr är underskattat... Se till bara att ha den du brukar för röven märkt så att ingen får för sig att använda den på annan plats... :)
/Sulan
 
Finns även den helt motsatta filosofin.

många tycker man ska vara toll och nypudrad i röven, men för vissa (läs undertecknad) så är det blangt omöjligt uder mer än 30 minuter om man går ute och det är ansträngande. Då vänder man på steken smörj för att få upp ett glid och få så lite skav som möjligt, jag använder ibland försvarets hudsalva men det borde funka med lite vad som helst som INTE sugs upp direkt av huden utan tar ett tag på sig. Du har nog med flott i kllingarna för att kunna stryka dom i stekpannan innan du steker fisk om du inte känner för vanligt smör men det är en sak man får leva med, de går ju att tvätta även ute på sommaren iaf.
 
Re: Finns även den helt motsatta filosofin.

estetdrägg; sa:
...Då vänder man på steken smörj för att få upp ett glid och få så lite skav som möjligt, jag använder ibland försvarets hudsalva men det borde funka med lite vad som helst som INTE sugs upp direkt av huden utan tar ett tag på sig...
Maratonlöpare mfl använder med förkärlek vaselin mot den typen av nötning (t ex mellan överarmarna och sidan på överkroppen när man har linne).
 
Rakhyvel

För att öka glidet ytterligare kan man raka sig mellan skinkorna. Män brukar ju ha hår där, vet inte vad det har för funktion mer än att skava. Ola Skinnarmo lär visst raka sig mellan skinkorna för att spara toapapper.
 
Re: Rakhyvel

Vandrare; sa:
För att öka glidet ytterligare kan man raka sig mellan skinkorna. Män brukar ju ha hår där, vet inte vad det har för funktion mer än att skava. Ola Skinnarmo lär visst raka sig mellan skinkorna för att spara toapapper.

Att man kan spara toapapper tror jag säkert på, men håret tycker jag fungerar som ett anti-skav. Jämför hur det är att ha hud mot hud med att ha ett lager tyg mellan. Provade att raka i armhålorna någon gång just för att minska friktionen när jag sprang, och j*drar vad rött det blev! Hud nötte mot hud, och svetten hade inga hår att sprida sig i och avdunsta, utan låg och blänkte. Skavsåren var inte av denna världen. Efter detta enda försök har jag bevarat mina buskar under armarna, och får aldrig skavsår, utom när mina trinda överarmar nöter mot sidan av överkroppen, nedanför armhålorna (där jag tack och lov(?) inte har något hår).
 
niking; sa:
Efter att mest ha suttit på på en stol under vintern, så var jag ute på några mätuppdrag, som krävde mycket gående. Detta resulterade i bl.a. ett otrevlivt skinkskav. Hur motverkas skinskav?

/Niklas

Smörjer in baken med Helosan om jag skall ut på längre cykeltur, slipper då skav eller irritationer där bak. Kanske det funkar vid vandringar med? Har ej testat det.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.