Äventyrs böcker

Re: Re: Böcker

Freake_86; sa:
Någon som vet fler äventyrsböcker som utspelas i Tibet??

Mvh//Fredrik

En mycket trevlig bok är "En parisiskas väg till Lhasa", och handlar om en fransyskas försök att bli första västerländska kvinnan att nå Lhasa. Författad av Alexandra David-Neel.

Här är några intressanta svenska reseskildrare vars böcker man kan hitta hos äldre släktingar eller antikvariat:

Rolf Blomberg - skriver om resor i Sydamerika och Borneo.
Sten Bergman - nya guinea, kamtjatka
Sven Hedin - inre asien.
Bengt Danielsson - söderhavsskildringar.
Lars Norrman - känd målare som likt Gaugain reste till söderhavet, och även grönland.

När dessa herrar reste var det fråga om månader med båt, till fots etc och möten med sjukdomar och folk som knappt sett en vit man, och kulturkrockar typ infödingar ständigt klädda i randig pyjamas (Blombergs "pyjamaskanaker" på Borneo).
 
Du tog orden ur mun på mig där, gällande Alexandra David Neel. Jag kan verkligen rekommendera den boken.

Får väl bidra med Marlo Morgans omdebatterade bok om sin vandring genom Australien, och Jerri Nielsens "Fångad i isen" om en övervintring på Antarktis.

En bra biografi/återberättelse är Martin Dugards "Mot Afrikas hjärta" som handlar om Stanley och Livingstone.
 
Slocum är cool!

Jag lägger till några till i listan...

"An incredible voyage" heter En otrolig seglats på svenska - Tristan Jones, den första och enda(?) som tagit en havskryssare över sydamerika.

Vinterskepp - Rolf Bjerke och Deborah Shapiro, seglar till och övervintrar på antarktiska halvön
 
Tips för äventyrsböcker billigt!

jag lyckades häromdagen vinna en budgivning på ebay. Budgivningen hette "Mountaineering Book Collection 80" och jag vet att det finns fler likande budgivningar.

Till det höga priset av 9 dollar fick jag följande böcker, nästan samtliga är inbundna samt i storformat och mycket gott skick:

-Everest: The History of the Himalayan Giant
-Climbing the World's 14 Highest Mountains
-K2: The 1939 Tragedy
-Fearless on Everest: The Quest for Sandy Irvine
-The Mystery of Mallory & Irvine
-California State Parks : A Complete Recreation Gui
-Best Short Hikes in California's South Sierra
-Walking San Diego: Where to Go to Get Away from It
-A Fine Kind of Madness: Mountain Adventures
-The Flame of Adventure by Simon Yates
-Kilimanjaro & Mount Kenya: A Climbing and Trekking Gu
-Hiking Light Handbook: Carry Less, Enjoy More
-A Hiker's Companion: 12,000 Miles of Trail-Tested
-Ghosts of Everest: The Search for Mallory and Irvine
-Give and Take: How the Clinton...
-Detectives on Everest: The 2001 ....

Tilläggas bör dock att det kostade 50-73 dollar för att skicka böckerna till Sverige, men totalt ca 650 kr för 16 böcker känns prisvärt! Har nog lite att läsa i vinter :).
 
På cykel genom ett imperium

Boken handlar om några killar som cyklar genom sovjet. En intressant bok dels ur ett historisk perspektiv men också äventyrsmässigt.

De beskriver vägarna i sibirien som en fruktansvärd lervälling. De väljer att cykla på transibiriska järnvägen istället, detta ställer dem inför valet att cykla på skenorna, vilket är slätt men smalt, eller att cykla mellan vilket ger mer vingelmån men är ojämnt pga slipers och grus.
 
"The last place on earth" av Roland Huntford beskriver Amundsens och Scotts resor till Sydpolen. Intressant med en jämförelse mellan de två som personer. Den boken är relativt ny, första publicering 1983 eller så.

"The worst journey in the world" av Aspley Cherry-Garrad är en bok skriven av en av deltagarna i Scotts expedition. Cherry-Garrad var inte med på själva polattacken utan ingick i en liten grupp som gav sig iväg åt annat håll för att få tag på exemplar av pingvinägg i forskningssyfte. Utgiven ca 1923, liite äldre m a o och läsvärd!

MvH
Aina
 
Sven Hedin - Erövringståg i Tibet (se på antikvariat)
Sven Hedin - Tibetanska Äfventyr (riktig stavning)
Reinold Messner - Till toppen utan syrgas
Michel Peissel - The Great Himalayan Passage
(SV. med vatten som väg) författaren bakom "Tiger for Breakfast"
Thor Heyerdahl - Kon Tiki
 
Slår ett slag för en nyare antropolog

Vad varje tänkandes alpinist som klättrar i Nepal bör läsa. Ett måste om du frågar mig.

Ortner, Sherry; Life and death on Mt Everest: Sherpas and Himalayan Mountaineering

Allmän alpinism, välskrivet

Child, Greg; Thin air och Postcards from a ledge
Roberts, David; Escape routes, Moments of doubt och Mountain of my fear

Klassiker
Diemberger, Kurt; Omnibus
Bordman, Peter; Omnibus

Oläst som jag tror på
Boukreev, Anatoli; Above the clouds
Burgess, Adrian; The Burgess book of lies

Och avslutningsvis, nyutgivet
Fowler, Mick; On thin ice
Perrin Jim, Villain

håll till godo!
.d
 
Vilja av sten m.m.

Jag kan rekommendera Aron Ralstons bok "Vilja av sten", den är läsvärd även om jag tyckte den var lite sega att komma in i. En annan mycket bra bok är "Nådelös villmark" av Lars Månsen, men den är väldans svår att få tag i tycker jag det verkar som.
-Lycka till!
 
Mot Afrikas Hjärta!

En bok som jag nyligen köpte, och läste, är Mot Afrikas Hjärta som är skriven av Martin Dougard. Den handlar om de gamla äventyren på mitten av 1800-talet. Det är den legendariske Dr Livingstone som boken handlar om och om sökande efter Nilens källa. En väldigt läsvärd bok om lite annorlunda äventyr i o m att den utspelar sig för så länge sen så finns det ju knappast några moderna hjälpmedel till hands!

En RIKTIGT bra bok!

/
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.