Enkelt, billigt friluftsliv

För mig är det inte aktuellt att gå omkring i mina fjäll- eller skogskläder. Och jag kan inte heller se varför det skulle vara eftersträvansvärt. Så himla farligt kan det väl inte vara att ha ett par uppsättningar kläder? Eller hur gör ni andra när ni tvättar?

Mina friluftsplagg är oömma och ganska slitna, alltså inget jag vill ha på mig när jag tar en fika på stan eller träffar kunder. Gå runt och lukta skogsbrand eller visa min aktiva livsstil är inte aktuellt heller. Ser ingen poäng med skalkläder i stan.

För övrigt tycker jag trådens grundidé är bra, men ser inte varför det skulle vara ett problem att diskutera det i de kategorier som redan finns? Sajberjohan la fram ett förslag på en ny kategori, typ enkelt friluftsliv, för några månader sen (eller, det var väl lite min idé). Där kunde också mycket av det som idag går under överlevnad också komma in på ett mer naturligt sätt. Ett mer färdighetsbaserat friluftsliv, istället för allt det andra som ältas här dagarna i ända; prylar. (ja jag är medveten om att det mkt enklare att diskutera prylar på nätet än att diskutera upplevelser, erfarenheter, kunskap och färdigheter).
 
För mig är det inte aktuellt att gå omkring i mina fjäll- eller skogskläder. Och jag kan inte heller se varför det skulle vara eftersträvansvärt. Så himla farligt kan det väl inte vara att ha ett par uppsättningar kläder? Eller hur gör ni andra när ni tvättar?

Mina friluftsplagg är oömma och ganska slitna, alltså inget jag vill ha på mig när jag tar en fika på stan eller träffar kunder. Gå runt och lukta skogsbrand eller visa min aktiva livsstil är inte aktuellt heller. Ser ingen poäng med skalkläder i stan.
Instämmer helt. Stadskläder har jag i stan, utekläder har jag när jag är ute. En del av utekläderna stinker rök eller fisk eller svett, och en del har fläckar av fiskslem, välling och blod. Andra är tiptop, nötta och gamla kläder har aldrig varit ett självändamål för mig. Vissa av dem var snorbilliga, andra svindyra. I vilket fall så förbehåller jag dem de dagar de behövs, däremellan är jag civilklädd. Det senare är dessutom betydligt snyggare.

Bara för att jag springer en massa så går jag inte runt i tights på stan heller, ifall nån undrar :)
 
Önskar ett forum för friluftsliv som inte kostar skjortan, många avskräcks säkert av
alla svindyra tips om utrustning som kommer vid frågor om vad man ska köpa.
Friluftsliv går att leva utan stora kostnader, men kräver tips.
Det finns så mycket kunskap på utsidan som kan förmedlas till nybörjare.
Viktigast är att man kommer igång, sedan kan man köpa dyrare saker vartefter, bara man får "suget" av utelivet.
Jag hade långtifrån "värstinggrejor" i början, men jag överlevde o njöt..., ville ha mer....
Ett bra förslag. Ett likartat förslag om "naturligt" eller "enkelt" friluftsliv, har varit uppe tidigare, även om ordet billigt då inte var med, men kanske det inte trycktes på tillräckligt då: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=46433

Raskesven
 
För mig är det inte aktuellt att gå omkring i mina fjäll- eller skogskläder. Och jag kan inte heller se varför det skulle vara eftersträvansvärt. Så himla farligt kan det väl inte vara att ha ett par uppsättningar kläder? Eller hur gör ni andra när ni tvättar?

Alltså, grejen är ju att de flesta av mina grejer är inte nån slags speciella "friluftskläder". Det är helt vanliga kläder, som funkar lika bra i skogen som till/från jobbet. Så självklart har jag flera uppsättningar kläder, men de kläder jag använder i skogen är som sagt var sällan särskilt avsedda för det.

Till/från jobbet färdas jag varje vardag, ungefär 45 veckor om året. Ute i skogen är jag kanske 10 helger på ett år. Vilket sliter mest på kläderna? Knappast skogslivet.

Ser ingen poäng med skalkläder i stan.

Jag minns under vattenfestivalen nåt år, rätt vad det var började det spöregna. Jag hoppade in i en bajamaja och drog på mig mina skalkläder, och sen kunde jag gå runt och se på alla som försökte skydda sig mot regnet genom att tränga in sig under tälten.

Särskilt nu på hösten när det kan komma en regnskur när som helst så är det skönt att ha en skaljacka som klarar regn och inte behöva bekymra sig om vädret.
 
Alltså, grejen är ju att de flesta av mina grejer är inte nån slags speciella "friluftskläder". Det är helt vanliga kläder, som funkar lika bra i skogen som till/från jobbet. Så självklart har jag flera uppsättningar kläder, men de kläder jag använder i skogen är som sagt var sällan särskilt avsedda för det.

Till/från jobbet färdas jag varje vardag, ungefär 45 veckor om året. Ute i skogen är jag kanske 10 helger på ett år. Vilket sliter mest på kläderna? Knappast skogslivet.



Jag minns under vattenfestivalen nåt år, rätt vad det var började det spöregna. Jag hoppade in i en bajamaja och drog på mig mina skalkläder, och sen kunde jag gå runt och se på alla som försökte skydda sig mot regnet genom att tränga in sig under tälten.

Särskilt nu på hösten när det kan komma en regnskur när som helst så är det skönt att ha en skaljacka som klarar regn och inte behöva bekymra sig om vädret.

Hrm, skogslivet sliter definitivt på mina skogskläder. Mer än om jag skulle använt vanliga kläder. Hur ofta får jag revor i mina vanliga kläder? Hmm kan inte komma ihåg senast. Min skogsjacka fick sig en törn när jag bar en stock på axlen och slängde ner den lite slarvigt. Skulle inte hänt på stan direkt. Mina arbetshandskar är riktigt slitna efter ett par helger i skogen. Stadshandskarna är inne på sin 4 säsong. Nog sliter väl ändå skogsfriluftsliv betydligt mer än stadsliv.

Igår regnade det i timmar, jag var torr och glad med min skepparkavaj och ett paraply. Big deal. Du får gärna se praktisk och aktiv ut till vardags, jag har på mig mer propra kläder. Att säga att det skulle bli billigare genom att använda samma kläder tycker jag mest är dumt, se även strykarrävens inlägg ovan.
 
Senast ändrad:
Min skogsjacka fick sig en törn när jag bar en stock på axlen och slängde ner den lite slarvigt.

Vi gör uppenbarligen olika saker i naturen. Släpa stockar och grejer ser jag inte riktigt vitsen med, det är sällan jag är nånstans där det finns stockar som man får ta.

Det jag gör i naturen är vandrar, lagar mat, diskar, sätter upp tält (eller vindskydd), sover i detta etc. Sliter inte mycket mer på kläderna än när jag göra samma saker hemma.

Men visst, jag har andra byxor när jag är ute i skogen. Men som sagt var, samma förstärkningsplagg, samma mössa, samma vantar, samma vindjacka osv.

Igår regnade det i timmar, jag var torr och glad med min skepparkavaj och ett paraply. Big deal. Du får gärna se praktisk och aktiv ut till vardags, jag har på mig mer propra kläder.

Jag tror inte jag ser särskilt aktiv ut, just eftersom jag inte har såna där dedikerade friluftskläder. Min vindjacka är en enkel, tunn helsvart jacka med dragkedja. Och jag har inget intresse av att se varken proper eller praktisk ut. Däremot har jag intresse av att ha praktiska kläder. Jag har aldrig förstått vitsen med att klä sig i opraktiska kläder.


Det jag menar är att jag är övertygad om att de allra flesta som övervägar att börja med friluftsaktiviteter antagligen redan har massor med lämpliga platt hemma.

När jag har vandrat med familjen (jag vandrade dels med var och ett av mina två barn när de var 6 år och sen gjorde vi om samma vandring hela familjen när de var 8 och 10) så behövde vi i princip inte köpa nånting i klädväg. Det gick utmärkt att rota igenom garderober och lådor hemma och få ihop grejer som fungerade bra.
 
Lägg pengar på bra skor och en bra jacka. Resten kan du köpa billigt. Ska du ha en ryggsäck så bör den ha bra bärremmar vilket inte de billigaste har...
 
Alltså, efter att ha läst igenom tråden så inser man att det finns ett behov av ett sånt är forum. Men behovet kommer från många olika håll, och det är tveksamt om admin har gjort en riktig konsekvensanalys ännu ;). Jag ser framför mig ett forum där diskussionernas vågor går höga, men kommer det att leda till fler infekterade debatter och polarisering av olika friluftsfanatiska grupper? Jag ser redan ett flertal hot spots.

1. Namnet. Vad ska dessa naturliga friluftsare kalla sig själva? Några förslag
UC, Ultra Cheap. UCAS Ultra Cheap and Simple. Vi mâste ju svänga oss med utländska förkortningar. eller BoB, Billigt o Bra :)
Här kommer en strid att stå mellan språkpurister och anglicism-förespråkare kring vilken namngivningsprincip som ska gälla.

2. Kategorisering. Ska detta intresse få statusen av ett eget forum, likt Lättpackning, eller ska det få fortsätta flyta omkring och ta plats där det går?
Kanske en sub grupp under Utrustning. Där finns ju redan extremister som Lättpackarna representerade, vore fint med fler särintressen :p
Ett annat problem är också om det ska ligga under kategorin Utrustning, vilket kan få många att slå bakut då det är just utrustningshysterin de vill bort från. Dock lär inte dessa Ute i naturen-förespråkare få stå oemotsagda, då många anser att billigt friluftsliv per automatik innebär en polemik mot prylnördarna, vilket helt enkelt framtvingar diskussioner kring utrustning, prestanda kontra pris. Kanske ska forumet t.o.m. ligga under Grupper/lokalt?
Som smålänning så kan man konsten att snål ;-)

3. Vem äger frågan? Flera grupper var snabba på att nappa på forumförslaget, men snabbt skymtar det kolliderande utgångspunkter. De naturliga friluftsarna har givetvis intresse av forumet, men denna grupp är alltför slätstruken för att kunna göra sin röst hörd. Troligare då att stridbara grupper som lättpackare eller överlevare skulle kunna göra anspråk på frågan. Men här ser man direkt att de skulle ha helt olika agendor med forumet. Tveksamt är också om lättpackarna verkligen lyckas etablera sig här, må vara att de har lite (lätt) utrustning, men den de har kan vara riktigt dyr. Möjligtvis kan de hitta anhängare bland anglicism-förespråkare. Överlevarna lever förvisso mycket billigt, då de varken lägger ut pengar på mat eller utrustning. Dock fjärmar deras extrema hållning till friluftsliv barnfamiljer, medelåldersmänniskor och lyxäventyrare, dvs. 99% av friluftsbefolkningen. En underdog i sammanhanget kan vara DIY:arna (Gör det själv). Här har vi en kostnadsmedveten grupp som inte direkt har stött sig med någon. Det är mycket tänkbart att om de uppvisar en enad front, så kan de tilltala stora grupper.

Detta var bara en första preliminär konsekvensanalys. Man kan konstatera att ett sånt här forum kommer att skapa nya heta debatter. Kanske är det precis vad Utsidan behöver, eller inte...

Mvh /Joel (en prylnörd som är nöjd med sakernas tillstånd och tingens ordning)
 
Alltså, efter att ha läst igenom tråden så inser man att det finns ett behov av ett sånt är forum. Men behovet kommer från många olika håll, och det är tveksamt om admin har gjort en riktig konsekvensanalys ännu ;).

1. Namnet. Vad ska dessa naturliga friluftsare kalla sig själva?

Snålpackarna, kom gärna med ett mindre "laddat" förslag!


2. Kategorisering. Ska detta intresse få statusen av ett eget forum, likt Lättpackning, eller ska det få fortsätta flyta omkring och ta plats där det går?

Ett eget forum, självklart!
Vi måste också få synas, det behöver inte vara en påkostad forumrubrik. Det duger med den billigaste.


3. Vem äger frågan?
De naturliga friluftsarna
Det är vi allihop, utom dom som vandrar nakna med en nivea i handen.
Dom kanske man kan rubricera under "naturisterna" i ett helt annat hörn av cyberrymden?

Dom har redan ett forum!

Dom har redan ett forum!

DIY:arna (Gör det själv).
Dom har redan ett forum!

Som Ni ser så har alla andra redan en plats på Utsidan, det är på tiden att vi med begränsade ekonomiska resurser också får en tillhörighet.
Man måste tex få fjällvandra fast man är småbarnsförälder och måste prioritera mat till familjen en hel månad i stället för en membranjacka!!
 
Man skall alltså fokusera mindre på prylarna genom att hitta ännu ett prylområde att diskutera till döds? Det funkar ju inte.

Men om man struntar anti-prylsnacks-snacket och fokuserar på B&B-biten (eller ännu hellre G&B - gratis och bra) så är det ju enklare. De absolut flesta människor har till exempel redan kläder som funkar tillräckligt bra för det enkla, hemnära friluftslivet. Man dör inte av att gå ut i skogen i sina vardagsbyxor. Sova kan man göra under presenning, laga mat i billiga kastruller direkt på elden. Eller bara grilla korv och äta medhavd ostmackor med gurka.

Det finns högvis med svinbillig utrustning som är "tillräckligt bra".
Jag tycker ett "Billigt och bra"-forum under "Utrustning" är en bra idé.
 
Som Ni ser så har alla andra redan en plats på Utsidan, det är på tiden att vi med begränsade ekonomiska resurser också får en tillhörighet.
Man måste tex få fjällvandra fast man är småbarnsförälder och måste prioritera mat till familjen en hel månad i stället för en membranjacka!!

Jag tar det som om du inte är en fanatiker ;)
Bra frilufsutrustning kostar mycket pengar och är man en fanatiker så är det inget problem... Det får kosta.

Men som småbarnsförälder handlar det ju om prioriteringar. Lär dig av överlevarna hur du kan ställa bär och rötter på bordet. En duglig (nåja) skaljacka kan DIY:arna säker hjälpa dig med att sy ihop. Gör du den av näver och myrstarr, så får du säkert kompisar bland de naturliga friluftsarna. Lättpackarna kommer att bli imponerad av hur mycket vikt du sparar genom att inte bära mat/kök/bränsle. Du ser consono, du behöver inte känna dig utanför. Egentligen är du välkommen överallt och egentligen är inte begränsade ekonomiska resurser en begränsning, utan tvärtom. Rätt hanterat så blir det snarare en tillgång ;)

Mvh /Joel
 
Det är vi allihop, utom dom som vandrar nakna med en nivea i handen.

Oooh,det var sååå tankebanan gick i ditt huvud...själv var jag inne på bajspackning.Dom kanske också borde få ett forum? Kanske är det vaselin som gäller,kanske turas de om att skita en korv fram och tillbaka eller så funkar det ungefär likadant som de gånger man själv varit och 'nallat ur chokladasken'.Ett eget forum skulle bringa klarhet.


peter
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.