Gissa position Stockholms län

Rätt Torbjörn

Vi hörs (om man nu kan skriva så när man menar att vi kommer att läsa varandras kommande inlägg)

Var är den här bilden tagen?

Thure
 

Bilagor

  • pic_5518.jpg
    pic_5518.jpg
    38.2 KB · Visningar: 265
Senast ändrad:
Hmm, den var lurig.

Vad jag kan lista ut måste platsen matcha följande:
- en väg i samma sträckning som en äldre landsväg (annars hade det inte funnits en gränssten/milsten)
- bakom ryggen på fotografen (Thure) bör det finnas en trafikplats eller en tätort.
- långa skuggor bör betyda att det är tidigt på morgonen eller senare under kvällen, jag gissar på det senare och i så fall är bilden tagen i östlig till nordlig riktning
- och sedan ska vägen gå över jordbruksmark

Sen är det stopp
 
Hittade en tänkbar plats som stämmer med mina spekulationer, N59.293665° E17.815120°, eller strax intill Malmvik mellan Drottningholm och Ekerö. I familjen Wallenbergs ägo (tror jag).
 
Hittade en tänkbar plats som stämmer med mina spekulationer, N59.293665° E17.815120°, eller strax intill Malmvik mellan Drottningholm och Ekerö. I familjen Wallenbergs ägo (tror jag).
Det verkar stämma, här ser man både milstenen, trafikskylten och gapet i trädraden mellan cykelvägen och bilvägen: http://kartor.eniro.se/query?mop=aq...rea=N59.293665%B0%20E17.815120%B0&stq=0&pis=0

Jag brukade ta bussen ut till Grindstugan och springa tillbaka till stan, det går att få till en helt OK halvmaratonbana mellan Malmvik och Åkeshov om man tar en sväng upp längs Lovöns västra strand.
 
Med Tappströmsbron

i ryggen bilden i ostlig riktning vid Malmviks gård och med Ekerö Möbler en bit framåt till vänster definierar platsen. Wallenberg tror jag fortfarande stämmer angående Malmviks gård som tidigare ägdes av Jacob Wallenberg d ä bror till Marcus "Dodde" Wallenberg, jr. (1899-1982).

Wallenbergs gravmonument ligger lite längre fram till höger om vägen.

Thure
 
Senast ändrad:
Den här är enkel, om man varit där. Men kanske svår för våra fantomer med digitala kartor (och gott om tid....)!
 

Bilagor

  • IMGP3331.jpg
    IMGP3331.jpg
    36.6 KB · Visningar: 257
Den här är enkel, om man varit där. Men kanske svår för våra fantomer med digitala kartor (och gott om tid....)!
Jag anar litet kritik här... Vad är det för poäng med en bild som förutsätter att man varit på rätt plats? Urvalet av personer som har varit där och dessutom läser Utsidan gör att sådana bilder inte väcker så mycket intresse (från min sida i alla fall) som andra där det går att använda ledtrådar som ges i bilden. Thures senaste var perfekt i det avseendet. Vad man väljer att använda sin fritid till är väl var och ens ensak, eller...?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.