ang. Tubflugor

har alltid undrat över varför man använder tubflugor har dom nån speciel egenskap e dom lättbundna ? ja menar dom e juh oftast inte lika vackra som en vanlig krok flugor någon som kan förklara för mig (väntar mig framförallt svar av fjs 90/91 =) han brukar juh kunna svara snabbt och bra =)=) )
 
men...

Har inte fiskat lax så länge, men jag gör ett försök!

Jag har tidigare i forumet sagt att jag aldrig har eller kommer att binda en tubfluga för att dom e så f*rbannat FULA. Det finns dock en anledning att använda de fula rackarna.. Grundreglen är väl att man använder tuber för två anledningar, det är enkelt att variera tyngden på tuben med de olika materialen, från plast till mässing. Sedan är det ju så att de riktigt stora flugorna är lättare att binda på tub vilket gör att man kan få till maffiga vingar vilket kan bli bindtekniskt lite trixigare med krok. Detta borde funka bra på gäddfisket.

Andra grundregler:
Högvatten(Vår) - Stora tuber
Normalvatten(Sommar) - Små tuber och mellanstora krokar
Lågvatten(Sensommar) - Små krokar

Som sagt, jag e inte så grymt erfaren på laxfisket men jag hoppas att det klarnar lite för dig. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
En...

annan anledning till att tubflugor används (och uppfanns?) är att fisken inte får samma hävstång jämfört med om det skulle ha varit en "vanlig" krok.

När laxen (eller gäddan som verkar vara er favoritfisk...) hugger så kommer tuben att glida upp efter tafsen, och fisken i fråga kommer att ha en väldigt liten hävstång jämfört med om det hade varit en vanlig krok...tuber är m.a.o bättre på att fånga fisk när man väl har fått på dem.

/Anders B
 
Gött att du fyllde på luckorna.. Jag vill passa på att försvara mig!! Jag har inte Gädda som favoritfisk. Dock börjar laxfisket att ta mer av min tid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
vuogga HJÄLP ANG: Vildmark fiske som gick på TV...... Fiske 4
maskon En ny vadartråd - men ang. stövlar! Fiske 11
maskon ang. höstsiken... Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.