Funderingar kring Utsidan

Jag vill inleda med att säga att jag tycker utsidan är jättebra och står i en helt egen klass! Men inget är så bra att det kan bli bättre.

Det behövs mer aktiva administratörer, ta tex den här delen av forumet. 13/7 skrevs ett förslag om en ny forum del och ingen har svarat. Eller ett annat exempel, jag skrev ett förslag till en liten artikel för 2-3 dagar sedan. Men inget har hänt

Kollar man tex på den del av Utsidan som jag oftast hänger på, Paddling så har inga nyheter eller artiklar dykt upp sedan början av juli. En del som fungerar väldigt bra är forumet. Men det fyller inte allas behov. På en sida jag driver har jag raka motsatsen, en aktivare nyhets del och ett dött forum. Om jag ser till besökarsiffrorna vi har så ligger de på mellan 200 och 1000 unika besökare per dag. Många av dessa återkommer dagligen, på jakt efter nyheter mm. Jag är helt övertygad om att det är fler som tittar på Utsidans paddlingsdel per dag men stordelen lämnar inga spår i form av att ha skrivit i forumet eller så.

Jag tror att det är viktigt för utsidan att underdelarna, så som paddlingdelen har ett flöte av artiklar mm för att överleva. Visst, jag är mycket medveten om svårigheten att få in material. Men en av de viktigaste uppgifterna för de som driver sidan borde vara att hitta skribenter. Titta man i de olika delarna av forumet så identifierar man ganska enkelt aktiva personer inom respektive intresseområde. Dessa borde bearbetas av er på utsidan för att hitta skribenter. Bättre med 20 som tex skriver lite paddling ibland i stället för person som ensam skall försök hålla tex paddlingsdelen aktuell mm för då blir det ju ett deltidsjobb.

Jag har framfört liknande åsikter tidigare och har då fått åsikter av typen ”Men du kan ju ta på dig jobbet som redaktör” med tanke på att jag är relativt flitig att skriva på den sida jag driver. Jag är ute efter att sköta paddlingsidan på utsidan, visst, jag kan ibland bidra med material. Men då krävs också att någon okár det material man föreslår.

Slutsats, utsidan borde i stället för att söka nya tjänster, funktioner mm satsa på att hitta lösningar att hitta ett flöde av innehåll på de olika undersidorna.
 
Att få folk att skriva artiklar är OERHÖRT svårt vet jag från andra sammanhang.

För att skriva en artikel krävs ju dels att man kan ämnet i fråga, eller i alla fall vet hur man ska få fram informationen. Ofta behövs det också nån som kontrollerar att fakta in blivit fel, utöver den rena korrekturläsningen (stavfel etc). Till detta behövs det tid, något som de flesta av oss tycker att vi har alltför ont om. Om man är engagerad i ämnet så kanske man tycker det är värt att ta sig tid, men om man skriver ett kort inlägg och nån tycker "Det där verkar du kunna mycket om, kan du inte skriva en artikel?" så känner man sig sällan lika motiverad.

Jag skriver en del artiklar i tjänsten, men det ligger så att säga på sidan av mitt ordinarie arbete och jag vet hur svårt det är att få till en artikel om nåt man inte känner sig intresserad av jämfört med nåt man brinner för.

I ett annat forum jag är med i hade man förut ett system med att ta långa diskussiontrådar och redigera om dem till en artikel som man tryckte i klubbtidningen. Artikeln fick kontrolleras av de som deltagit i tråden (i alla fall de som citerades) och på så vis kunde de medlemmar som inte deltog i forumet ändå ta del av kunskaperna där.

Men här på Utsidan finns det ju inte som inte kan läsa forumet utan som bara läser artiklarna. På så vis så är ju de två delarna på nåt vis redundanta. Det finns väl ingen vits med att nåt står på två ställen om det går lika bra att hitta på ett ställe? (Om det blir lättare att hitta det om det skrivs som artikel är det en annan sak, men så är det väl knappast här? Artiklarna är väl inte lika sökbara som forumet?)
 
Nermander, jag är väl medveten om att det är svårt att få folk att skriva och att alla inte har perfekt Svenska.

Ta Blå Vågen (sidan jag driver) som exempel. Grunden till den är ett nätverk av ca 50 paddlare i Högakusten området och ytterligare ca 150 personer har registrerat sig på sidan. Trotts ca 200 användare på sidan vara en stor del är ganska flitiga besökare så skrivs det mesta av mig.

Gällande korrekturläsning, fakta koll mm så är det en annan pilsner. Utsidan idag drivs som en fritidsprojekt av några eldsjälar. För några år sedan försökte man finansiera det hela för att kunna ge ersättning till skribenter mm, men som för många andra sidor så gick inte detta. Med Om man måste driva en sida på liknande vis som tex Aftonbladet mm med en hel redaktion med alla möjliga funktioner så blir det inte heller något innehåll. Som det är idag finns uppenbarligen inte tiden att kolla föreslagna artiklar allt för ofta, ej heller hänga med i denna forumdel. Det är kanske är läge att se över hur detta skall fungera. Kanske värva några aktiva i paddlingsforumet som admins på paddlingsdelen som kan oká föreslagna artiklar, nyheter mm.

Jag är helt övertygad om att underdelarna av Utsidan tynar bort om inte man löser så att man får ett flöde av innehåll, annars är inte tex paddlingsdelen något annat än ett forum, det samma gäller nog även andra delar av Utsidan.

Jag vet inte hur det ser ut på andra områden, men inom paddling så finns det idag ingen riktigt bra sida som täcker in det området. Det finns flera som är bra på vissa delar, men ingen bred sida i ämnet.

Det finns säkerligen flera olika vägar att få in innehåll till sidan. Tex att samarbete med andra, så som aktiva klubbar, privatsidor mm.
 
Faktakoll och korrekturläsning behövs ju eftersom annars kommer artiklarna bara att bli skräp. Det är väl t.ex. inte så lyckat att ha en artikel med en massa faktafel eller som har så mycket grammatikfel att den används som avskräckande exempel på Avigsidan?

Det behöver ju inte göras av nån "redaktion", det har jag aldrig sagt, men det måste göras av nån annan än den som skriver artikeln (för sina egna fel är man alltid blind på). Det betyder alltså att om det skall bli en artikel av bra kvalitet så behövs det att fler än just artikelförfattaren engagerar sig.

Visst finns det en del skribenter som skriver hellre än bra och som struntar i om deras artiklar är korrekturlästa eller inte, men såan artiklar brukar tyvärr inte vara flitigt lästa. Och om ingen läser artiklarna fyller de väl ingen annan funktion är att vara kosmetika?
 
Nejdå, jag håller med. Det skall vara riktiga fakta och så bra språk som möjligt. Så helt klart, det behövs kollas. Men då kanske utsidan skulle värva några betrodda för detta.

Det finns inga pengar att tjäna på en att skapa en bra friluftsida i Sverige. Därför måste den fyllas av folk som lägger fritid. Då måste man nog göra vissa avkall också på att kanske inte allt är 100%.

Jag delar även det med att bara skriva för skrivandes skulle inte fyller någon funktion, men lika lite fyller en sida med i det närmaste statisk information i längden någon funktion.
 

clindh

Forumvärd
Tack för dina synpunkter.

Vi har faktiskt, vad vi tycker själva, ett hyfsat inflöde av artiklar från medlemmar - det var en rejäl bunt att gå igenom efter sommaren. Och nog har det varit en hel del paddelrelaterade?

Däremot är det få nyhetsnotiser, och jag vet inte riktig vad man skall ha för incitament för att få in fler sådana. Idéer? Jag förstår att sådana är mycket enklare att förmedla i forumet, och där har man ju också möjligheten till vidare diskussion - det är ju oftast något man själv är intresserad av som man vill förmedla och gärna prata vidare om.

Att förslag kan bli liggande några dagar är ju synd, mn tyvärr något man får acceptera tills vi har de ekonomiska möjligheterna att ha någon på iallafall halvtid som jobbar med Utsidan - och fn är det extra mycket saker på "riktiga jobben", det tenderar att hopa upp sig under sommaren...

Dock kan vi ge befogenhet till utvalda att agera som redaktör, dvs får möjlighet att godkänna egna och andras artiklar och notiser direkt. Det är något vi gärna gör när "tycke uppstått" och vi vet att det görs seriöst.

Olästa foruminlägg få skyllas på semestern, vi har varit så gott som ouppkopplade under juli. Jag skall kika på det å det snaraste.
 
Det är paddling som jag oftast tittar på och där har det inte kommit in något sedan 9/7. Så om ni plöjt högen så har det i så fall inte inkommit något som passar på den avdelningen. Men det är ju bra om det strömmar in på de andra delarna, då kanske problemet inte är lika på de övriga delarna.
Kanske vi paddlare som är betydligt sämre att skriva nyheter/notiser mm, trotts att paddlings forumet är den största forumdelen.

(Har nu 2 notiser väntande på rekation i från redaktionen)
 

clindh

Forumvärd
Nu är ju juli semestermånad och trafiken till Utsidan går ner markant, vilket ju är "glädjande" - läsarna häckar inte bara vid datorn. Men som jag sa ovan, det mesta vi får in är ju dock artiklar; reseberättelser odyl - väldigt lite nyhetsnotiser. En notis ger ingen feedback till den som skriver den, det är mycket roligare att skriva om en tur man gjort själv.

De som arrangerar tävlingar och dylikt borde ju förståss utnyttja det rejält, här har man möjligheten att få ut budskap till ca 18 000 personer i veckan.

Nu har jag tömt inkorgen (ditt ena bidrag var inlagd som artikel, men passade mer som notis - jag har gjort om den nu)

Nå, juli är förbi och Sverige återgår till normalläget. Har ni några tips på hur vi skall få in fler notiser, annat än att ha en person som har den rollen mot någon slags ersättning?
 
Gällande notis så kan jag nog kasta in några på utsidan samtidigt som jag kastar in dom på Blå Vågen. Men det blir då oftast paddelralaterat.
 
Samarbete

Går det inte att starta samarbeten mellan olika websidor?!? För paddling t ex Blå Vågen, för klättring t ex 8a och SKF (vars hemsida t.o.m låg på Utsidan tidigare). Utsidan är ju ett stort och levande forum så det borde finnas intresse från andra att få ut sin information här...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.