Hybrid för Ringsjön o Vättern runt

Finns här någon som har ett bra förslag på en hybrid cykel
För att cykla Ringsjön och Vättern och även för turer med cykelkärra
Vid turer hemomkring.
Frugan har en scott venture 20 2012 .
 
Finns här någon som har ett bra förslag på en hybrid cykel
För att cykla Ringsjön och Vättern och även för turer med cykelkärra
Vid turer hemomkring.
Frugan har en scott venture 20 2012 .

Jag är i precis samma tankar, har precis skaffat en chariot cx2 och behöver en cykel, ska jag satsa på en hybrid eller en cyclocross..
 
ok, eftersom ingen hjälper oss har jag insamlat information externt. jag ser ingen vinst med bockstyre och jag kommer inte att tävlingscykla. jag ska motionscykla och dra kärra med barn, med en hybrid kommer man lite högre upp och man behöver inte flytta händerna för att bromsa. Man ska välja hydraulisk skivbroms, sikta på shimano 105, över 105 blir det svårt för en motionär att märka skillnad. Välj inte de billigaste cyklarna med 105 komponenter, (runt 7-8000) då har man ofta en allt för enkel ram, denna är tyngre och oftast inte lika vridstyv..

Detta ska vara en bra hoj med en bra ram:
http://www.nishiki.se/kollektion/race-hybrid/ultra-pro (säljs på rean just nu, har hittat den för runt 10kkr)

dessutom ett svenskt bygge vilket är trevligt..

All text ovan är hörsägen, jag tar inget ansvar för sanningshalten :)
 
Vid cykling är luftmotståndet en reell faktor, därav cyklisters fabuless för bockstyret. Givetvis går det utmärkt att cykla med andra styren också.
Ramgeometri är viktigare än många tänker på, precis som skor och kläder skall en cykel passa i storlek för ryttaren.
Vill man cykla med väskor på cykeln bör man kontrollera att det går med hänsyn till hälläge och ev bakväskor.
En landsvägscykel brukar ha större försprång än en racer, längre axelavstånd ger lugnare styregenskaper. Bakhjulet en bit bakom sadelröret brukar ge plats till bakväskor. Jämte stabilare gång.
105 komponenter är trevliga, lätt ram och gaffel samt hjul oxså. Allt både ryttare och cykel mtbh skall lyftas över varje backe av ryttaren.
Cykelvagn är bekvämare än väskor, enhjuliga går lättast. Plastkortstouring brukar gå fortare än med campingutrustning.

Föreslagen hybrid ser trevlig ut.
Familjecykling är en trevlig samvaroform.

Cyklar har något ihop med kanoter, de brukar formera sig.

go tur
 
Staffan Skotts Tidens Cykelbok, om än åldrad, ger massvis med cykelsvar, tjusiga streckillustrationer, härlig informativ text. Gratis lån på närmaste bibliotek. Klart rekommendabel.

go tur
 
för att knyta ihop.. Eftersom jag tänker göra några triathlon under nästa år samt en im 2015 så valde jag en carbonracer, den är väl inte optimal för fika cykling men allt jag läst och hört säger att jag ska kunna dra ungarna efter på några av mina träningsturer.. tanken var att jag var tvungen att prioritera, ska fikarundorna var lite obekväma eller ska träning och tävling vara besvärligt.. (de flesta tycker att jag borde skaffat en tempocykel men jag valde racer.. en liten kompromiss.. som jag ser det så tar man sig runt girot med en racercykel..)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.