Tält för långcykling

Tidigare har jag alltid använt Hilleberg, har ett Nallo2 och ett Akto. Dom passar egentligen bättre för Sarek odyl, när det är lite kyligare och tuffare väder, när det kan bli mkt vind och regn och storm.
Sen skaffade jag ett Tarptent Doubble Rainbow, för att använda i mer skyddade lägen, som tex på cykelturer genom Europa. Funkar perfekt, mkt bättre ventilation än Hilleberg, lättare och enklare, jag tycker att det är ett bättre val när det är varmt och ingen risk för storm, som tex camping nere i Europa....
 
Sen skaffade jag ett Tarptent Doubble Rainbow, för att använda i mer skyddade lägen, som tex på cykelturer genom Europa. Funkar perfekt, mkt bättre ventilation än Hilleberg, lättare och enklare, jag tycker att det är ett bättre val när det är varmt och ingen risk för storm, som tex camping nere i Europa....

Det finns ingen som helst anledning att slänga ut pengar på ett Hilleberg under en cykeltur i Europa eller någon annanstans. Det är ju inte så att vi hade frysit ihjäl som flugor om inte Hilleberg funnits - vi hade fortfarande varit ute och cyklat utan några problem. Dessutom med mer pengar i plånboken.

Jag gillar stabiliteten i mitt Hilleberg, men jag ogillar att kondensen droppar, att det är ett platt tak där snön samlas istället för att kana ner etc. Men visst, jag det är stabilt i riktigt hård vind. Inte för att mitt gamla Marmot elelr ngt av mina Hubba Hubba har blåst sönder när det varit "riktig hård vind" men iaf. :)
 
Fakirmodeller av skilda märken hittar man på cykelcampingar söderöver. I många år sov jag i ett tubtält, klart fakriaktigt.

Skall du bo lägre tider i tälet, rekommenderas en tvåa med sitthöjd.
Vi gjorde ett 2 p som fungerar till vår tandem, bara för att i praktiken bruka ett kommersiellt 2 p med god sitthöjd. När det blir varmt och fuktigt uppskattas god ventilation. Nätinnertält har sitt bruksområde och HB sitt, allt är inte bäst för att det är dyrast.

go tur
 
Någon som har erfarenhet av ett sådant här, eller ett sådant här alternativt ett sådant här?.

Anledningen till att jag pendlar mellan alternativ ett och två är att den sistnämnda är lite tyngre än den första. Det sista alternativet tycker jag är lite roligt iom att cykeln ingår som komponent i resandet av tältet. Det förefaller bli svårt att någon skulle kunna stjäla cykeln under det att man sover :).
 
Någon som har erfarenhet av ett sådant här, eller ett sådant här alternativt ett sådant här?.

Anledningen till att jag pendlar mellan alternativ ett och två är att den sistnämnda är lite tyngre än den första. Det sista alternativet tycker jag är lite roligt iom att cykeln ingår som komponent i resandet av tältet. Det förefaller bli svårt att någon skulle kunna stjäla cykeln under det att man sover :).

Skulle personligen välja ett självstagande tält som exempelvis MSR Hubba Hubba. Dvs. inget av de tält du länkat till.

Mvh Daniel
 
Googla självtagande tält så lär du finna en hel del information om dessa tält.

Tält är dyra och tungt är relativt. Anser att msr hubba hubba och liknande är bland de bättre val inför långfärdscykling beroende på klimat där man cyklar såklart. Vad jag läst i någon annan tråd spelade inte vikten någon större roll?

För bikepacking är dock tältet tungt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Okidoki.

Hur eller hur så skulle jag köra på något liknande som hubba hubba. Slutsatser från erfarenheter efter 13 månader på cykel i Afrika.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Okidoki. Hur eller hur så skulle jag köra på något liknande som hubba hubba. Slutsatser från erfarenheter efter 13 månader på cykel i Afrika.
Betvivlat inte alls riktigheten i ditt val, men i detta fallet är det priset som är avgörande. Dessutom verkar det krångligt att sätta på yttertältet (inte minst om det blåser) ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.