Enkla skötselråd för en racer?

Hej,

Jag är en nybörjare. Jag undrar om ni har några enkla skötselråd för en racer som är några månader gammal. Den används 1 gång/vecka ,5 mil. Tanke var att lämna in den för service en gång per sesong. Räcker det? Vad bör jag göra efter varje tur för att hålla den ren (förutom disel:))? Blev tipsad i butiken att smörja kedjan före varje användning med "cross Country wet lubricant"...hm
 
Om man inte älskar att tvätta rent oljiga och flötiga grejjer så tycker jag man ska satsa på så torra kedjeoljor som möjligt, brukar stå dry på dom. Saker det står Wet på brukar göra kedjan svart efter några mil. Enligt mig skönare att olja in oftare än att hålla på och göra rent..

Mvh // johannes
 
Förutom diesel? Vad har du diesel till?

Om din racer är så pass ny så kan du behöva justera växlar/bromsar efter ett tag (vajrarna töjer sig). Men du märker ju om den inte växlar korrekt.

I övrigt så är det vettig att torka av kedjan efter varje tur. Ta en vanlig trasa och trampa runt kedjan några gånger.

Kolla på däcken så ingen sten eller liknande sitter fast som kan ge punka senare. Ha det som rutin att dra av däcken med cykelhandskarna vid varje stop.

Någon gång ibland kan man rengöra kedjan ordentligt. Här är skolorna många. Jag bryter kedjan och lägger den i lampolja. Torka sedan bort det överflödiga och sätt fast igen.

Smörj alltid bara kedjan, kassetten och dreven behöver inget.
 
Kontrollera att hjulen är raka och runda. Är de balanserade dynamiskt? Torka av lacken med weetexduk och lite diskmedel. Ha flera kedjor igång så kan du efter rengöring koka in långtrådigt fett i dem. Justera bromsar och växlar.
Emellanåt skall du ta isär bromsarna, göra rent dem och smörja ledytorna.
Skaffa verktyg till lagren så att du kan justera dem. Verktyg till sadel, bromsar, ekernipplar och växlar. Rengöringsborste till kedjedrev.
go tur
 
Kontrollera att hjulen är raka och runda. Är de balanserade dynamiskt? Torka av lacken med weetexduk och lite diskmedel. Ha flera kedjor igång så kan du efter rengöring koka in långtrådigt fett i dem. Justera bromsar och växlar.
Emellanåt skall du ta isär bromsarna, göra rent dem och smörja ledytorna.
Skaffa verktyg till lagren så att du kan justera dem. Verktyg till sadel, bromsar, ekernipplar och växlar. Rengöringsborste till kedjedrev.
go tur

Skaffa fler kedjor !? Gör absolut inte det ! Om du gör det så kan du köpa lika många kasseter som kedjor , en kedja och kasset skall slitas in tillsammans . Har du köpt cykeln hos en seriös cykelhandlare så borde en service ingå i köpet , dom flesta brukar ha så . Annars så är det bara att hålla den ren efter varj tur . Lycka till
 
Tack för alla värdefulla råd!

Det jag har inte tänkt på innan och som det ser ut idag....att kedjan är ju helt svart och växlarna krångalar. Att plocka av kedjan är inte lätt, tror jag. Var får man tag på lampoljan? Jag kommer nog att behöva en handbok för dummies för att kunna justera växlar.

Ang. disel. Det finns en gammal tråd där det star att disel är det bästa som finns för rengöring. Det funkar ju inte för min del eftersom min cykel bor i vardagsrummet och disel luktar ju alldelles för mycket.

Jag kommer att skaffa torr olja och lämna in den för service redan nu. I framtiden kommer jag nog att våga ta av även kedjan.

Tack igen!
 
Mektips

Finns mycket man kan göra i en lägenhet om man vill och som inte är särskilt svårt. Bl a att justera växlar.
Detta använder jag när jag behöver kolla hur man gör:

Mekbok från Biltema: http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Cykelhandbok-73590/
Happymtbs artiklar: http://happymtb.org/forum/lasvart/
Speciellt den här om bakväxeljustering: http://happymtb.org/forum/read.php/1/180310
Park Tools hemsida: http://www.parktool.com/blog/repair-help

Men det vanliga är ju att justera bromsar och växlar, olja kedjan och kontrollera att hjulen är raka.
 
Finns mycket man kan göra i en lägenhet om man vill och som inte är särskilt svårt. Bl a att justera växlar.
Detta använder jag när jag behöver kolla hur man gör:

Mekbok från Biltema: http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Cykelhandbok-73590/
Happymtbs artiklar: http://happymtb.org/forum/lasvart/
Speciellt den här om bakväxeljustering: http://happymtb.org/forum/read.php/1/180310
Park Tools hemsida: http://www.parktool.com/blog/repair-help

Men det vanliga är ju att justera bromsar och växlar, olja kedjan och kontrollera att hjulen är raka.

Tack för tips! Nu känner jag mig mycket tryggare med tanke på kedjor, oljor och växlar.
 
Skaffa fler kedjor !? Gör absolut inte det ! Om du gör det så kan du köpa lika många kasseter som kedjor , en kedja och kasset skall slitas in tillsammans . Har du köpt cykeln hos en seriös cykelhandlare så borde en service ingå i köpet , dom flesta brukar ha så . Annars så är det bara att hålla den ren efter varj tur . Lycka till

Ren kedja sliter kasett och drev mindre. Byter man frekvent och sliter ungefär lika långt på varje så är det ungefär som att ha flera par skor igång, de varar längre.
Men du har kanske andra erfarenheter, Redogör då för dem, tack.
 
Ren kedja sliter kasett och drev mindre. Byter man frekvent och sliter ungefär lika långt på varje så är det ungefär som att ha flera par skor igång, de varar längre.
Men du har kanske andra erfarenheter, Redogör då för dem, tack.

Har cyklat racer i många år och vet då hur man sköter en cykel ! Jag byter kedja och kasset samtidigt för att dom skall slitas in tillsammans ! Om du håller på att växla mellan flera kedjor så blir kassettern och kedjorna olika slitna . Det säger sig nästan själv att det blir taggar som tar tag i kedjan och lyfter den .Det är det värsta man kan råka ut för när man håller på att tex cykla Vättern och kedjan börjar att hoppa pga att man har tex byt kedja men inte kasseter.

Och att jämföra skor och kedjor tycker jag är lite långsökt !
 
Har cyklat racer i många år och vet då hur man sköter en cykel ! Jag byter kedja och kasset samtidigt för att dom skall slitas in tillsammans ! Om du håller på att växla mellan flera kedjor så blir kassettern och kedjorna olika slitna . Det säger sig nästan själv att det blir taggar som tar tag i kedjan och lyfter den .Det är det värsta man kan råka ut för när man håller på att tex cykla Vättern och kedjan börjar att hoppa pga att man har tex byt kedja men inte kasseter.

Och att jämföra skor och kedjor tycker jag är lite långsökt !

Har aldrig fattad varför vissa säger att man skall ha fler kedjor som man byter med. Som Mekaniker vet jag att grejer slits ihop och det är därför man byter kedja och kassetten. Jag tror dock inte att cykeln kommer att explodera om man har fler kedjor som man byter med. Dock verkar det vara väldigt omständigt och det är alltid en risk att något havererar varje gång man bryter kedjan även om man har ett lås. Moderna kedjetvättar tycker jag är kanon då kan man enkelt tvätta kedjan utan att ta loss den man ser även hur smutsigt vattnet blir så man förstår att det gör nytta
 
Kedjor

Har aldrig fattad varför vissa säger att man skall ha fler kedjor som man byter med. Som Mekaniker vet jag att grejer slits ihop och det är därför man byter kedja och kassetten. Jag tror dock inte att cykeln kommer att explodera om man har fler kedjor som man byter med. Dock verkar det vara väldigt omständigt och det är alltid en risk att något havererar varje gång man bryter kedjan även om man har ett lås. Moderna kedjetvättar tycker jag är kanon då kan man enkelt tvätta kedjan utan att ta loss den man ser även hur smutsigt vattnet blir så man förstår att det gör nytta

Tror inte heller att cykeln exploderar av att man byter kedjor stup i kvarten och inte byter kasseter. Jag brukar byta kedja och kasset efter ca 200 mil eller att kransarna är för slitna.eller kedjan är för uttöjd !Moderna kedjetvättar är en bra grejer , Köpte en på biltema och den funkade verkligen bra.
Så jag kan verkligen rekomendera den till trådstartaren.
 

Bilagor

  • images scale 50.jpg
    images scale 50.jpg
    9.4 KB · Visningar: 10,723
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.