Enkla skötselråd för en racer?

Hej,

Jag är en nybörjare. Jag undrar om ni har några enkla skötselråd för en racer som är några månader gammal. Den används 1 gång/vecka ,5 mil. Tanke var att lämna in den för service en gång per sesong. Räcker det? Vad bör jag göra efter varje tur för att hålla den ren (förutom disel:))? Blev tipsad i butiken att smörja kedjan före varje användning med "cross Country wet lubricant"...hm
 
Om man inte älskar att tvätta rent oljiga och flötiga grejjer så tycker jag man ska satsa på så torra kedjeoljor som möjligt, brukar stå dry på dom. Saker det står Wet på brukar göra kedjan svart efter några mil. Enligt mig skönare att olja in oftare än att hålla på och göra rent..

Mvh // johannes
 
Förutom diesel? Vad har du diesel till?

Om din racer är så pass ny så kan du behöva justera växlar/bromsar efter ett tag (vajrarna töjer sig). Men du märker ju om den inte växlar korrekt.

I övrigt så är det vettig att torka av kedjan efter varje tur. Ta en vanlig trasa och trampa runt kedjan några gånger.

Kolla på däcken så ingen sten eller liknande sitter fast som kan ge punka senare. Ha det som rutin att dra av däcken med cykelhandskarna vid varje stop.

Någon gång ibland kan man rengöra kedjan ordentligt. Här är skolorna många. Jag bryter kedjan och lägger den i lampolja. Torka sedan bort det överflödiga och sätt fast igen.

Smörj alltid bara kedjan, kassetten och dreven behöver inget.
 
Kontrollera att hjulen är raka och runda. Är de balanserade dynamiskt? Torka av lacken med weetexduk och lite diskmedel. Ha flera kedjor igång så kan du efter rengöring koka in långtrådigt fett i dem. Justera bromsar och växlar.
Emellanåt skall du ta isär bromsarna, göra rent dem och smörja ledytorna.
Skaffa verktyg till lagren så att du kan justera dem. Verktyg till sadel, bromsar, ekernipplar och växlar. Rengöringsborste till kedjedrev.
go tur