Ny cykelvagn från biltema - åsikter?

Andersmossig !
Har funderingar på att slå till på en Ultralite XL, Så om du har hunnit få den får du gärna skriva några rader

Köpte du till framhjul och handtag? isf hur fungerar det?

Tacksam för svar
 
Ultralite XL

Jag köpte en Ultralite XL förra veckan, på "rean" som cykelvagnar.se verkar ha nästan jämt. Köpte till hela paketet med handtag och framhjul, har inte monterat handtaget då framhjulet är ett enkelt litet plasthjul som inte känns lockande att använda i större utsträckning.
Mina intryck efter ett par turer till dagis och postombudet (totalt max en mil). Vagnen är inte särskilt rymlig trots XL-beteckningen. Min 14-månaders bebis och treåring sitter trångt tillsammans trots endast fleecejackor. Takhöjden räcker precis till för treåringen och benutrymmet är inte så stort, de sparkar upp kardborrefästet i framkant på regnskyddet.
Innerbredden i axelhöjd är 55 cm, utvändigt är vagnen 92 cm bred! Detta genom att på vardera sidan av hjulen är det någon slags utriggare som sticker ut minst 15 cm från hjulets ytterkant. Skall väl vara skyddande, men jag hade gärna sett att de satt mycket mer slimmat. Nu känns vagnen väldigt klumpig, om jag skulle försöka mig på att använda vagnen som barnvagn i en affär är det nödvändigt att ta av dessa.
Ryggstödet har inte något utrymme/spel för cykelhjälm, bebisen som använder vanlig cykelhjälm får ner den i ögonen. Med hockey/lekhjälm fungerar det ok.
Bältesspännena är inte av vanlig barnvagntyp utan billiga plasthakar, som är krångliga att öppna och stänga och inte särskilt enkla att justera.
Det positiva är att vagnen är lätt... Nu har jag inte någon erfarenhet av andra vagnar, så jag kan inte säga om den är rymligare eller trängre än andra.
Om inte mina barn entusiastiskt provsatt vagnen med stövlar och skor innan jag undersökt vagnen hade den nog varit tillbaka i Norrtälje vid detta laget. Barnen gillar den, men jag tror att det finns bättre vagnar.
 
tack för svar!

Hej! tack för det utförliga omdömet !! låter dock som man ska välja en annan modell än denna. Vi har i och för sig ganska små barn så utrymmet tror jag skulle räcka.... vi får helt enkelt fundera vidare.
 
Vi har provkört vagnen nu och har väl lite blandade åsikter. Vi är på det stora hela nöjd med köpet, och vi får in 1,5-åringen och vår lilla hund. Kvalitetskänslan tycker jag är bra, men jag håller med om det som soffliggaren sagt ovan.
- Spännena är pillriga och jobbiga
- Sidoskydden sticker ut på tok för långt (törs man köra utan?)
- Med barnvagnstillsats går den att köra, men man kan nog inte ta den inomhus. Det är ett stort skepp man glider runt med.
- Cykelhjälm på barnet är svårt, huvudställningen blir konstig. Smidigare hjälm anbefalles!

Vi hade oturen att få ett skevt hjul men det åtgärdades utan knot av leverantören. Heder åt dem!

Vi är som sagt nöjd på det stora hela, men den är inte perfekt.

//Anders (och Lisa och Klara och den bruna hunden Dina)
 
Hjälmen sitter inte perfekt. Vår son (2.5 år nu) vill mycket hellre ha hockeyhjälm när han cyklar/åker cykelvagn. Det fungar ok.
 
Jag har inte cykelvagen från biltema men något liknande jag köpte på tradera för fyra år sen. Det måste vara det i särklass bästa köpet jag någonsin gjort. Den håller bra och jag har använt den nästan varje dag sedan dess. Som barnvagn är den sämre men funkar.
Jag har kört med den sedan min yngsta var i princip nyfödd och nu när hon är fyra och brorsan är sju funkar den fortfarande bra. Jag använder den för att cykla till ica maxi och storhandla och har haft den med på cykel och tält semester. Vi kom dock bara fyra mil (efter den sommaren skiljde vi oss).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.