Ny cykelvagn från biltema - åsikter?

Jämför inte äpplen och päron

Ok, tack för synpunkter! Biltema är biltema och det är inte alltid lätt att veta om det är en bra sak man köper. Därav frågan, antar jag.

Jag konstaterar dock att det finns dyrvagnar som inte heller är så lätta:
Nordic cab: 14,5 kg
Croozer: 15 kg
Chariot Cougar: 12,5 kg
Burley d'lite: 12,7 kg

---------
Man skall nog vara lite försiktig att jämföra kg per kg. Tex vet jag att Burley kärran fixar betydligt större barn med bättre komfort än tex Biltema. Min äldsta var 8 år när jag bedömde att kärran inte längre var ett alternativ :). Biltemakärran hade inte hängt med i den storkeken kan jag lova.
Dock - den största vikten i kärran är normalt barnen.

Men visst, i brist på bröd så... kan väl Biltema fungera.
Dock, om jag själv får välja så blir det inte Biltema - det kan jag lova.

//Dag
 
Value for money

Jag cyklar runt med "gamla" Biltemakärran för tredje året. Är det inte mina tvillingar, som nu väger ca 35kg tillsammans, så lastar den mjölk och blöjor, kattskrället, ved eller arbetskläder. Den fungerar alldeles utmärkt! Och jag har testat att överskrida maxhastigheten flera gånger och gissa vad som hände! Dock måste man vara försiktig när vagnen är olastad. Kör man snabbt över ett gupp kan vagnen få vingar men det torde vara en svaghet som alla tvåhjuliga vagnar är behäftade med.

Kvaliteten duger, funktionen är helt okej och priset är svårslaget. När vi skaffade vår vagn fanns en identiskt vagn från Spectra. Den kostade dubbelt så mycket! Visst, vikten suger men ska man cykla lätt och snabbt så ska man inte cykla med tung packning, i a f inte i vagn. Och som Sheldon Brown, salig ande, säger: "If you are in a hurry, why are you on a bicycle?"

OT: Att kategoriskt såga Biltemas hela sortiment visar att man inte bryr sig om att ta reda på vad man pratar om, IMHO. Visst har de en hel del produkter med tvivelaktig kvalitet. Men många av deras verktyg t ex ger oslagbart mycket för pengarna, ofta med tio års garanti dessutom. Jämför t ex Biltemas "vajerklippare"

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Vajerklippare/

för en hundring med Cykelcitys d:eek:

http://cykelcity.jetshop.se/pedros-wiretang-p-2706-c-333.aspx

Jag har nämnt det exemplet tidigare här på Utsidan men det är fortfarande talande. Fultema kan vara Bratema, bara man är lite slug och lagom kritisk och särskilt om man inte har obegränsad budget.
 

Bilagor

  • Crossroads.jpg
    Crossroads.jpg
    109.7 KB · Visningar: 14,534
Funderar också på en cykelkärra.

Att transportera mer än ett barn är inte aktuellt. Vår tjej fyller 5 nu i sommar, så jag antar att de allra minsta vagnarna går bort..

Tror ni att denna blir för liten?
http://www.cykelvagnar.se/?sID=54&p=webshop&m=showproduct&q=pics&id=53289

Ska man gå på denna i stället?
http://www.cykelvagnar.se/?sID=54&p=webshop&m=showproduct&q=short&id=53291

Eller någon från trollkarran.se ?

Vi har inga krav på att kärran ska kunna användas som joggingvagn. Kan den det kan det möjligen ses som en bonus, men som sagt inte alls prioriterat. Det som däremot är betydligt högre prioriterat är möjligheten att snabbt och enkelt kunna fälla ihop kärran till "ett platt paket", dels för biltransport men också för vinterförvaring.

Hur står sig biltemakärran mot ovanstående. Pristaket finns ju naturligtvis... Kanske ligger det på 4000 kr? Gärna billigare, men absolut inte högre.

Just det... en vagn till dök upp. I dyraste laget, men ändå

http://bracykelvagnar.se/index.php?route=product/product&path=35&product_id=49

Hur är det med hopfällbarheten på en sådan tro?
 
Well?

Graylingman, du kan väl plita ner en rad när du fått åkdonet? Jag är också nyfiken på den, hur är kvalitetskänslan? Den känns inte rapplig va?

mvh

Anders
 
Allmänt om Biltemas produkter så har jag blivit förvånad över hur snabbt de rostar. Det gäller cykeldetaljer, bil-cykelställ, takräcken och skidhållare till takräcket som alla har fått rostiga skruvhuvuden efter bara ett par månader.

Det kan förstås ha att göra med Sundsvalls-salt-eländet på vintrarna. Känner någon igen sig eller är jag bara för dålig på att tvätta grejerna?

Förutom det är jag mer nöjd än missnöjd med deras produkter
 
Graylingman, hur verkar åket? Nåt att satsa på?

//Anders

Jag har inga vagnar att jämföra med, så ta mina första intryck för vad de är. Provkört till och från affären några gånger bara.

Blev förvånad över hur lätt vagnen var. Känns stabil och rullar väldigt lätt. Takhöjden var dock i minsta laget för vår 4,5-åring. Tveksamt om jag hade köpt den om hon haft möjlighet att provsitta före köp. Nu känns det lite för krångligt att packa ihop den och returnera, så det får väl gå så länge det går.
 
Kvalité lönar sig

Jag hade satsat på en Trollkärran eller en Burley. Har själv haft en Trollkärran som jag var mycket nöjd med. Den blev tyvärr stulen och såg mig åter om på marknaden vad som fanns. Tyvärr är det många av lågpriskärrorna ( Jula, Biltema osv ) som saknar en i mina ögon viktig finess som är hård botten under sätet och fotstödet/golvet för att barnen ska sitta ordentligt och att botten inte ska slitas ut. Valet föll på Trollkärran igen. Nyligen har jag dock uppgraderat till en Burley D'lite inför våren, även denna köpte jag på www.trollkarran.se eftersom de var billigast.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.