Ny cykelvagn från biltema - åsikter?

Det är säkert som med de flesta andra biltema produkter. Jag blir alltid besviken på kvalitén, en del skulle säkert bli nöjda. Men jag skulle inte bli det.

(Obs, nu har jag inte provat produkten i fråga, men jag har ju köpt en del annat där genom åren och aldrig blivit nöjd, förutom kanske med mina pedaler som jag faktiskt gillar).
 
liknar...

Den är synnerligen lik trollkarran (www.trollkarran.se) som jag köpte i somras. Hitills nöjd med den men inte använd så mycket ännu så jag kan säga något om kvaliteten. Smidig att fälla ihopa om den ska åka med i bilen först. Lite klumpig som joggingvagn för bara ett barn men skulle nog bli för klen för att cykla med annars.

Det som slog mej först var att det nog är samma fabrik i bakgrunden.

/Patrik, vars enda relation till trollkärran är kund
 
Uppgiven vikt 13 kg

och stålrör. Därmed är den säkert tyngre än motsvarande alukärror t ex Burley d'LIte, Chariot Cougar m fl.
Allt på Biltema är inte skräp men min erfarenhet av cykelkärror är att de billiga jag köpt haft mycket sämre kvalitet i längden än Burley.

Thure
 
Cykelkärra

Hej,
Jag har förra årets modell, den ser precis likadan ut, fast jag saknar det främre hjulet, dvs den går bara att använda som cykelkärra.
För det priset är den grym!

Enda nackdelen jag upptäckt är att kapellet inte är vattentätt. Det går troligen att fixa med lite silicone i sömmarna.
Den är inte heller supersnabb att fälla ihop så den lämpar sig bättre på cykelturer än handlingsvagn. Å andra sidan är exempelvis Chariot grymt krångliga att fälla ihop jämfört med vilken annan barnvagn som helst.... allt är relativt.

Som springvagn är den nog tyvärr för tung, du får vara grymt tränad eller ha väldigt låga ambitioner om fart om 13 kg + barn är OK att springa med.

//David
 
Ok, tack för synpunkter! Biltema är biltema och det är inte alltid lätt att veta om det är en bra sak man köper. Därav frågan, antar jag.

Jag konstaterar dock att det finns dyrvagnar som inte heller är så lätta:
Nordic cab: 14,5 kg
Croozer: 15 kg
Chariot Cougar: 12,5 kg
Burley d'lite: 12,7 kg

Tänkt användningsområde för oss är främst som cykelvagn men med möjlighet att haka av den och glida runt på stan, eller rulla över stock och sten till närmsta strand.

Har också hittat denna budgetvagn som väger 8,2 kg: http://www.cykelvagnar.se/?sID=54&p=webshop&m=showproduct&q=pics&id=53289 Är dock inte så förtjust i att framhjulet sitter på dragstången som kopplas i cykeln. Känns som en snubbelfaktor om man barnvagnar sig fram bland folk. Men egentligen verkar den vara rätt ok.

Man får fundera lite till, det är fortfarande mycket snö här i Östersund, 18 mil från Biltema

Ha det gott i helgen!

//Anders
 
Jag måste, till skillnad från många, säga att det mesta jag handlat på Biltema är jag väldigt nöjd med. Om man jämför en vara från Biltema med något som är bra mycket dyrare så är man ju helt fel ute. Det handlar ju om det är prisvärt eller inte. Det jag handlat på Biltema har definitivt varit det!

Nu har jag inte cykelvagnen som du undrar över men väl förra årets vagn. Den är jag väldigt nöjd med och den är fruktansvärt prisvärd. Hade den vagnen, som du frågar om, funnits när jag handlade den som vi har så hade jag handlat den nyare utan tvekan.
Den är med all säkerhet prisvärd men tro f*n att det finns bättre, men dom är också bra mycket dyrare!
//Peter
 
Eftersom jag blivit av med min bil så var det någon av mina kanotkompisar som föreslog att jag skulle köpe en cykelkärra i stället för bil för att transportera kanottillbehören hemifrån till kanothuset vid dagsturer
Här verkar det finns a bättre cykelkärror http://www.outnet.se/produktgrupp/cykelvagnar.php
Då jag har cykelavstånd till Biltema var jag dit häromdagen för att titta på deras cykelkärror främst denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Lastvagn/

men vadå? max hastighet 16 km/h. 16 km/h är bra precis vad jag håller i genomsnitt på en dagstur på 70-100 km, visserligen utan kärra men ändå. Även den cykelkärra trådskaparen har en rekommenderad max hastighet på 16 km/h.
Visserligen framgår det inte av Biltemas webbplats om det är kärrans dåliga konstruktion som gör att dom anser att man inte ska köra fortare än 16 km/h eller om det är en normal cykels bromsar som inte är dimensionerade för så tung last
Blir det inköp av någon cykelkärra för min del så inte köper jag någon från Biltema oavsett priset.

Ordspråk att tänka på:
Besvikelsen över dålig kvalité kvarstår långt efter att det låga prisets sötma har förgått.

Per
 
Ordspråk att tänka på:
Besvikelsen över dålig kvalité kvarstår långt efter att det låga prisets sötma har förgått.
Per

Ja, det är ju välbekant ordspråk här på forumet, inte minst i Hilleban-sammanhang. Den bistra verkligheten kan ju tyvärr ta udden av ordspråkets kloka innebörd. Frågan är ju snarare: Är det bättre att ha en vagn man möjligen blir besviken på än den säkra besvikelsen av att ingen vagn ha?

A
 
En vanlig iakttagelse är att Biltemas cyklar eller cykelprodukter köps med en 'slit och släng' attityd och behandlas således därefter. Är man bara beredd att lägga lite tid och energi på att se efter sina saker så brukar de hålla ganska bra ändå...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.