Cykelcross och cyklist i nöd

(a.k.a: Samma gamla fråga men med ny twist i rubriken. Sorry!)

Nu är nöden förvisso av ganska lindrig och angenäm art men jag vore ändå hjärtligt tacksam för all hjälp. Min mtb ska bli fulcykel och jag måste välja mellan Cannondale ”Elite Road Caad9” och Cannondale ”Cyclocross CX9”. Är det någon som haft förmånen att jämföra just dessa vidunder? Specen ser ut att vara i det närmaste identisk. Den mest påtagliga skillnaden ligger väl i bromsar, vevparti och kedjestag/baktriangel (Jo, jag ser att crossen har andra däck. Annars tack!)?

Jag har rötterna i skogen, om vitsen ursäktas, men nu ligger tonvikten på motionscykling på landsväg enligt Klassiker-devisen ”Långt, lugnt, länge”. Jag är hyfsat vältränad men tävlar inte annat än en och annan motionstävling (läs: Vätternrundan). Dessutom hoppas jag på någon kortare UltraLätt-touring och en crossrunda då och då. Men som sagt, MESTADELS LANDSVÄG!

Hur väl skulle en CX9-a uppföra sig på vägen om man slängde på slicks? Skulle en racernovis som jag över huvud taget märka någon skillnad och i så fall i vilket avseende? För mig låter det onekligen som om crossen erbjuder litet fler användningsområden men frågan är vilka landsvägsegenskaper jag får offra för detta? Vad är viktskillnaden mellan dem? Hur mycket tåligare är CX9-an/hur ”klen” är roadien (går det över huvud taget köra sönder en alu-dale under normala omständigheter..?)? Vilka däckdimensioner fungerar på Caad9 med 105-/Ultegrabromsar? Kan man klämma in skärmar på crossen? Andra synpunkter? Jag tar tacksamt emot all hjälp!
 
Senaste numret

av Kadens har en test av CX-Cannondalen vill jag minnas. Innehåller hur som helst rätt mycket om cyclocross som delvis besvarar dina frågor ovan.

Jag har en följdfråga. Någon av er som kan ge tips om en caliperbroms med så mycket ställbarhet nedåt av bromsklossarna att den går att använda på en cykel med rejäla skärmar?

Jag har en touringcykel med gamla Shimano RCX-bromsar finns något liknande idag?


Thure
 
Shimano har några bromsar med medium räckvidd (47-57 mm) t ex br-r650 och br-r450. Dessa fungerar på vissa audaxcyklar och äldre racercyklar med som mest 28 mm däck och hellånga skärmar. För rejälare skärmar och däck har Tektro (t ex r556) några bromsar med lång räckvidd >57 mm.
 
"Long reach"

Jag har ett liknande problem. Jag har bestämt att ge konstgjord andning till min Holdsworth (engelsk touringram från 80-talet). Den byggdes för större hjul än vad som finns som standard nu (630 ??). Eftersom den är en touringcykel, är det gott om plats för stänkskärmar. Sätter man på 622 fälger får man ännu mer plats och då fungerar inte standardbroms. Jag har också tittat på Tektro från sjscycles. Just nu har jag Mafac 2000 bromsar på men om kabeln (oket) ger sig, är jag ställd. Det går inte att få tag i längre.

Så jag tittar också på dessa:

http://www.sjscycles.co.uk/product-...mm-Drop--Nut-Fitting--Front-or-Rear-18240.htm
 
Motionärscykel

Andra synpunkter? Jag tar tacksamt emot all hjälp!

Jag har haft liknande funderingar som du ... inte över Cannondale, men typ av cykel.

Jag tävlar inte och kommer aldrig att göra det, vill inte ens det. Jag vill bara cykla. Jag har en långfärdscykel, men ibland vill jag ha en cykel som är lite mer "levande".

En sak jag har lärt mig under dessa år är att vikten inte spelar någon roll (inom rimlighetens gränser). Om jag vill ha en cykel som är 5 kilo lättare, finns det en hel del att ta runt midjan innan jag behöva trimma in komponenterna.

Jag har mer och mer fastnat för Surly Cross Check. Jag tycker om stål. Folk säger att den är tung, men det är den inte (eller så har de aldrig råkat ut för en tung cykel). Jag testade en tidigare i veckan. Om den är "tung", så kan jag verkligen leva med det. Jag gillar stål. Standardkomponenter, kan ta packning, om man vill, kan ta stänkskärmar. Kostar inte skjortan.

För ungefär samma pengar kan man kanske titta på Ridley Crossbow (ca 11.500 eller så).

http://cyclecomponents.blogspot.com/2009/11/crossa-vintern.html

Men jag vill nog kunna använda cykeln till kortare flerdagsturer så jag vill kunna ha lite packning ibland. Det är väl det som gör att jag tittar på Cross Check.
 
sittställningen

En snabb blick på bildern på de olika cyklarna så ser det ut som om man kommer djupare ner över styret på Racern.

Gjorde ett byte mellan min Racer och MTB i måndags.

Med "asfaltsdäck" 1,75 tum pumpade till 4,5 kg (max 4,0) så tappade jag 5 minuter jämfört med min Racer 23mm däck 8,5 kg. (18,5 km)

hårda smala däck och en sittställning som ger låg vindmotstånd är positivt för snittfarten.

/Janne

vikten på cykeln spelar roll i spurt och uppförsbackar. Min vikt runt midjan får inte minska mera nu enligt sambon....
 
vikten på cykeln spelar roll i spurt och uppförsbackar. Min vikt runt midjan får inte minska mera nu enligt sambon....

Ja, jag har också förstått att det spelar en roll i just de fallen. Jag läste en beräkning att för en elitcyklist i tour-de-france kan det göra en skillnad på 4-5 sekunder i bergen, och 4-5 sekunder för en elitcyklist är väl så viktig. Eftersom jag inte rör mig i just de kretsarna har det aldrig varit en prioritet.

Jag fick för mig att tävlingen, i detta fall, skulle vara vätternrundan och då spurtar man inte så mycket och det är inte så många berg heller :)

Det finns så många fina cyklar nuförtiden att man måste anstränga sig för att göra ett felköp.
 
av Kadens har en test av CX-Cannondalen vill jag minnas. Innehåller hur som helst rätt mycket om cyclocross som delvis besvarar dina frågor ovan.

Thure

Jag tackar och bockar för alla svar! Och hoppsan, jag blev visst med Kadens-prenumeration! Som ThureB säger besvaras flera av mina frågor i tidningen. Men det påstås att CX9-an har "...en rak Easton-gaffel i aluminium" trots att det på gb.cannondale.com uttryckligen står att det är en "Easton EC 90 X Full Carbon". För mig låter det onekligen som en coolfibergaffel. Kol eller alu, bagateller...

Kadens skriver om CX9 att den är "...inte underdimensionerad för pendling med packning...". Är det då någon som har en uppfattning hur Caad9-racern pallar packning? Vad händer om jag, som väger 72kg, sticker ut med 10-15kg packning på racern? Hur klen är den egentligen? Jag inbillar mig att det finns cyklister på 90-100+kg som har alu-racers. Hur ofta havererar era cyklar? Är det någon endaste av er som har kört sönder en alu-racer och hur i hela friden bar ni er åt då? Är det någon som har synpunkter eller erfarenhet av ultralätt-touring på racer?

Visst verkar CX9-an trevlig och skulle nog bli en alldeles utmärkt cykel för mig, med tanke på mina förutsättningar och tänkta användningsområden. Den bistra sanningen för mig och många andra av oss är att vi har långt kvar innan det är prylarna som begränsar vår prestation. Och i det här segmentet får man väl leta noga för att hitta en dålig cykel. Men det skiljer trots allt ett antal sura tusenlappar mellan CX9 och motsvarande Caad9 racer. Jag får rannsaka mig själv noga innan ev köp. Är det värt pengarna för en cykel som kanske egentligen är sämre lämpad för det som jag huvudsakligen kommer att använda den till (motion på lvg) ? Samtidigt vill jag såklart ha en hoj som håller.

Jag är tacksam för alla synpunkter, fyll på!
 
Senast ändrad:
Hur får man dit packning?

Är det inte mera en fråga om hur man får dit packning på en race? Det finns ju inte ens fästen för skärmar på min racer än mindre för packväskor..... Själv använder jag en 10 liters rygga för kläder och matlåda.

/Janne
 
Jag tackar och bockar för alla svar! Men det påstås att CX9-an har "...en rak Easton-gaffel i aluminium" trots att det på gb.cannondale.com uttryckligen står att det är en "Easton EC 90 X Full Carbon". För mig låter det onekligen som en coolfibergaffel. Kol eller alu, bagateller...

Jag är tacksam för alla synpunkter, fyll på!

Hade själv föredragit gaffel i kol som inte är lika stum å "stötig" som en (rak) alugaffel ;)

/Janne
 
Bristningsgränsen?

Är det inte mera en fråga om hur man får dit packning på en race? Det finns ju inte ens fästen för skärmar på min racer än mindre för packväskor..... Själv använder jag en 10 liters rygga för kläder och matlåda.

/Janne

Skärmar är ju en bekvämlighetsfråga men inte en absolut förutsättning, varken för pendling, motionscykling eller UL-touring. En liten och lätt packning går att fördela mellan ryggsäck, styrväska och sadelväska, t ex á la Carradice SuperC (www.carradice.co.uk). Det bär förstås emot att besudla en racer med väskor, men wot-the-F?! Frågan kvarstår: hur klen är Cannondales Caad9-racer? Är det någon väsentlig skillnad mellan mina 72kg plus 10-15kg packning och en "opackad" cyklist på 90-100kg? /A.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.