triathlon eller vanlig racer?

Hallå!

Jag står i valet och kvalet om jag ska byta till en triathlonracer eller en vanlig. har letat begagnat ett tag och det är lagom svårt att hitta rätt ramstorlek i rätt prisklass. har varit ganska inställd på att köpa en vanlig racer då det är det jag är van vid samt därför att jag använder den lika mycket som transportcykel som träningscykel, till och från jobb osv.

anledningen till att jag frågar är att jag hittade denna på blocket och blev sugen.
http://www.blocket.se/vi/23218952.htm
triathlonstyret lockar samt viljan att prova något nytt. dock är jag lite orolig över om jag kommer tycka den känns för extrem för min vardagscykling.

Mina frågor är egentligen om någon vet om styret brukar vara höj/sänkbart på triathloncyklar, samt hur stor skillnaden är mellan att cykla på en vanlig racer mot en triathlon. Kan det vara värt att testa?

Tacksam för snabba svar!

mvh
Kristoffer
 
Satsa du på en vanlig racer! Triahtlon cyklar är ju lite speciella! Att ligga på båge å pressa med både broms å växlar på bågen!
Funkar inte så bra för "vanlig" cykling i trafik tycker jag ;)

/Janne
 
Varför inte en av varje?!?!?! :cool:

Men som sagt, börja med en (beggad) racer, den är mer allround. Vill du ha riktigt allround, så skaffar du en cyclocross => kan du köra med bredare däck (= grusväg), men ändå ha som racer och kanske, kanske till nöds som triacykel.
 
Jag har aldrig kört på en triathloncykel, men jag kör mycket racer, och där hänger jag alltid på hornen, dvs jag behöver aldrig sitta upprätt eller gå ner i bocken. Då undrar jag, är inte ett triathlonstyre lika bra? Förutsatt att den sittställningen är bekväm? Man behöver ju inte ligga ner på armbågarna. Det handtaget kan man väl skruva bort, för cykeltävlingar och liknande.
Cykeln på bilden ser OK ut tycker jag, testa om du sitter bra på den. Sen måste du veta hur mycket den är körd på den kedjan och kransen, dvs när det är dags att byta slitdelar. Och så prutar du därefter! Det enda övriga jag reagerade på är att det bara verkar finnas ett flaskställ. Man måste ju ha två!
 
Jag har aldrig kört på en triathloncykel, men jag kör mycket racer, och där hänger jag alltid på hornen, dvs jag behöver aldrig sitta upprätt eller gå ner i bocken. Då undrar jag, är inte ett triathlonstyre lika bra? Förutsatt att den sittställningen är bekväm? Man behöver ju inte ligga ner på armbågarna. Det handtaget kan man väl skruva bort, för cykeltävlingar och liknande.

Tror du har styrändsväxelreglage längst fram på bågen!
Det klart bekvämaste å även säkraste är ju STI växelreglage!

/Janne
 
Det

framgår inte av bilden hur extrem sittställningen är på den här cykeln. Normalt borde det sitta ett A-Head system framgaffel på den här cykeln vilket gör att de justermöjligheter som finns kan vara bortsågade om någon kapat framgaffelröret. Du måste naturligtvis provcykla före köp. Om det är tempo/triatlonbåge du är ute efter kan du ju sätta det på en vanlig racer också.

Här finns omdömen och en bild från sidan men om det är samma ram och styre vet jag ju inte http://www.roadbikereview.com/cat/latest-bikes/triathlon-bike/cervelo/PRD_366460_5677crx.aspx

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
7S Dödslängtan eller dåligt omdömme? Landsvägscykling 1293
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2
avslutatmedlemskap160620 Packväskor för vanlig tantcykel Landsvägscykling 10
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.