Puls och cykling

Började för en tid sedan att använda min pulsfunktion på klockan och fann förra året att under cykling kan jag hålla en hög puls (150-155) under flera timmar utan att bli speciellt trött, i allafall inte i samma usträckning som om jag sprang långt med samma puls. Testade på årets primärtur Malmö-Ängelholm (ca 9 mil) att mäta pulsen som höll sig runt 150. Resultatet blev det samma, inte speciellt trött.

Jag kan nu testat ta puls under löpning, drakbåtspaddling och klättring med resultatet att cykling kan hålla på med längst med högst puls. Visst, det måste vara något med att man sitter ner och bitvis vilar sig i nedförbackar. Men att det gör så mycket.

Vad brukar du ha för puls när du kör längre sträckor?
 
Kan bara hålla med lättare på cykeln än på löpning! Kör en runda ca 5mil rätt bra tempo har då en medelpuls på 147-156. Men maxar nog 172 i värsta backarna!

/Janne
 
Utan att ha mätt pulsen under cykling, men däremot under klätterövningar och löpning, håller jag med dig. Å andra sidan känns det inte (men detta ska jag kolla med mätning) som om jag kommer upp till maxpuls när jag cyklar, jag "tar slut" mycket tidigare, innan pulsen når i närheten av att kännas som 210 (som jag nått som maxpuls under löpning). I klättring drar pulsen snabbt iväg men kommer också väldigt snabbt ner igen, tycker jag, där är kurvan väldigt taggig, så att säga. Men det är väl gansak naturligt eftersom jag bouldrar, så det blir korta explosiva ansträngningar.

(Eller, explosiva, känns mer som en kinapuff som pyser i mitt fall...)
 
Började för en tid sedan att använda min pulsfunktion på klockan och fann förra året att under cykling kan jag hålla en hög puls (150-155) under flera timmar utan att bli speciellt trött, i allafall inte i samma usträckning som om jag sprang långt med samma puls. Testade på årets primärtur Malmö-Ängelholm (ca 9 mil) att mäta pulsen som höll sig runt 150. Resultatet blev det samma, inte speciellt trött.

Jag kan nu testat ta puls under löpning, drakbåtspaddling och klättring med resultatet att cykling kan hålla på med längst med högst puls. Visst, det måste vara något med att man sitter ner och bitvis vilar sig i nedförbackar. Men att det gör så mycket.

Vad brukar du ha för puls när du kör längre sträckor?

En anledning till att du kan hålla en högre puls en längre tid under cyklingen gemfört med löpningen är att hjärtat pumpar blodet en kortare väg när du sitter och cyklar än när du springer. Det är inte ovanligt att en triatlon som både simmar, cyklar och löper håller olika puls värden på de olika momenten
 
Blodet bör ju ha lika lång väg att färdas oavsett aktivitet?
Jag brukar bli tröttare vid löpning än vid cykling med samma puls. Min teori är att jag använder fler muskler vid löpning, dessutom måste benmusklerna bära upp hela min vikt varje steg till skillnad från cykling.
 
Själv är jag förvånad över att jag kan ha relativt hög puls utan obehag länge när jag cyklar utomhus men på träningscykeln inne är det plågsamt att ligga med 20-30 slag lägre puls. Har funderat om det delvis kan förklaras med den mycket bättre kylningen utomhus.

Mikael
 
Trampar man tungt i t.ex uppförsbackar kan det ju vara redigt jobbigt även om pulsen inte är så hög. Kör man på en lägre växel och har högre kadens kan pulsen vara hög utan att det blir speciellt jobbigt. Så pulsen har väl inte en direkt korrelation med ansträngningen?
Kommer ihåg en kommentar av Anders Adamson under Tour de France (tror det var 2005) då han sade att det är bättre att låta hjärtat jobba än benen. Han syftade då på att om man trampar tungt samlar man lätt på sig mjolksyra och tröttar ut sig mer.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...