Justerbart styre?

skiljer sig då från min bok i byggnadsteknik, och wikipedia (men den kan ju vem som helst ändra i).
 
Ok, ett halvår gammal tråd, men ändå väldigt akuellt... kul att se någon som tittar på nya cyklar utan att vara insatt och reagerar över hur skumt konstruerade de är.

Den gamla modellen med 1" gängat styrlager och lätt justerbar höjd på styret är i mitt tycke överlägsen Aheadset. Aheadset har sina fördelar, men för alla som inte är tävlingscyklister på elitnivå (räck upp en hand ni som passar in i den kategorin) är gängat styrlager bättre. Flera fabrikanter prövade styrtapp med klamma (motsvarande Aheadset) redan på trettiotalet, men övergav det därför att fördelen med att kunna justera höjden på styret snabbt och enkelt utefter förhållandena var så mycket större än vad den marginellt lägre vikten och ökade styvheten gav.

Aheadset har i första hand kommit till därför att det är snabbare och enklare (=billigare) att producera cyklar med sådan konstruktion, och konsumenterna har efter en lömsk och smygande reklamkampanj blivit hjärntvättade att tro att Aheadset är "bättre" än det gängade styrlagret...

Och det blev lite förvirrande med 26, 28 och 29 tums hjulstorlekar på de två modellerna av Marin Muirwood det länkades till eller? 29 tums hjul är precis samma som gamla vanliga 28 tum, ISO 622 mm. (Eller gamla vanliga förresten - det verkligt gamla vanliga kanske egentligen är 27-tummaren, som ju lustigt nog är större än både 28 och 29 tum... Den gamla 28-tummaren är dock lite större än 27 tum tack och lov, någon ordning får det väl lov att vara.) 26 tum är iallafall mountainbikestorlek, 559 mm. 28/29-tummaren såg jag hade skivbromsar (av ett bra märke/modell också) - en av de få "nymodigheter" på cyklar som har berättigande, och som jag verkligen kan rekommendera.
 
Och det blev lite förvirrande med 26, 28 och 29 tums hjulstorlekar på de två modellerna av Marin Muirwood det länkades till eller? 29 tums hjul är precis samma som gamla vanliga 28 tum, ISO 622 mm. (Eller gamla vanliga förresten - det verkligt gamla vanliga kanske egentligen är 27-tummaren, som ju lustigt nog är större än både 28 och 29 tum... Den gamla 28-tummaren är dock lite större än 27 tum tack och lov, någon ordning får det väl lov att vara.) 26 tum är iallafall mountainbikestorlek, 559 mm. 28/29-tummaren såg jag hade skivbromsar (av ett bra märke/modell också) - en av de få "nymodigheter" på cyklar som har berättigande, och som jag verkligen kan rekommendera.

Ja Marin Muirwood 26" hjul innebär förvisso mtb-storlek (559 mm). Uttrycket 26" hjul kan ju även innebära 571 mm (små racerhjul) 584 mm, 590 mm och 597 mm, vilket är minst lika rörigt som 27", 28" och 29".

Kan ju även nämna att 622 mm även kallas 700 mm och 571 mm även benämns 650 mm. Att jag (och en cykelreparatör) inte kände till detta faktum, resulterade i att jag saknade en behövlig reservslang mitt i Tiveden, vilket resulterade i en lååång promenad.... Det man inte har i huvudet får man ha i benen...
/Niklas
 
Haha, alltid kul när gamla trådar väcks till liv!

Tänkte bara återknyta till dethär med A-head-fattningens för- och nackdelar. Jag köpte till slut en Nishiki City Hybrid 401, vilken har Speedlifter som standard, dvs en snabbjustering för styrets höjd. Fungerar ypperligt. Vidare bytte jag efter första lite längre cyklingen ut både styrstam (till en 60mm) och styre (till ett Biltema komfortstyre! :)) Anledningen till detta var att jag snabbt blir trött i nacke/axlar, och insåg att man sitter urbota korkat (om man inte är ute efter lägsta möjliga luftmotstånd) på cyklar med "rakt" styre (MTB-styre). Av någon anledning (fråga inte...) trodde jag att bara jag köper en nyare/dyrare cykel så kommer jag sitta bekvämt oavsett styre... Men eftersom man lutar såpass mycket framåt måste man ju vrida nacken ganska mycket uppåt för att kunna se mer än 1m framför sig (personligen vill jag gärna kunna njuta av omgivningarna också) - stel nacke och onda axlar kommer som ett brev på posten i mitt fall. Såhär i efterhand kunde jag alltså köpt mig en damcykel och fått "rätt" styre på köpet. Men men, jag gillar min Nishiki-Biltema-hybrid :)
 
Kan inte påstå att jag jämmfört. Men är inte den ökade styvheten med A-headset väldigt eftersträvansvärd med dagens mtb:s. Iallfall om man använder dem som avsetts, i skogen.
På landsvägscyklar är det ju i vart fall en enklare/lättare/styvare och mera felsäker konstruktion och det lilla du ändrar styrhöjd kan du göra det med spacers. Jag kan inte se några nackdelar bara fördelar med A-headset, även om man kan diskutera hur stora de är. Men jag tror att det är ett klart nerbyte att montera en styrstam av gammal typ på en downhill...
På övriga cyklar kan det ju dock vara fördelar med den äldre typen av stam. Men jag anser att A-headset visst är en fördel även för "hobby" cyklister på många cykeltyper.
Men än inte neglegerbar fördel med a-headset på stadscyklar o-dyl är att om cykeln missköts och inte får behövlig vård är det betydligt mindre risk att styret vrider sig vid användande. Nog stöter man på rätt mycket gamla misskötta cyklar där det är väldigt lätt att vrida styret (detta slipper man med A-headset)...

Angående att få bekvämare sittposition kan man ju även pröva ett "riserstyre" som ett mellanting mellan rakt och biltemas komfortstyre
 
Jag är en såndär som vill ha maximal flexibilitet när det gäller prylar - helst ska samma sak kunna utnyttjas i 1000 olika sammanhang och kombineras med andra saker för att fungera i ytterligare 7000 andra sammanhang. Grejer som är helt stela och bara kan användas i ett enda sammanhang kan få mig lite smått irriterad. Och motiverad att hitta på en bättre lösning. Har därför klurat och funderat en hel del på dethär med styren, för det är ju faktiskt så att man ibland vill ha det sköna tillbakalutade komfortstyret och ibland vill man ha det raka "MTB"-styret. "Bockastyret" är ju en slags lösning på samma problem - fast utan komfortstyre. Kom fram till att det optimala vore ett styre som är ledat strax innanför handtagen, så att handtagen kan vinklas bakåt alternativt ställas i rakt läge. Eller en konstruktion där barends'en kan vinklas bak och fungera som handtag i komfortläget. Självklart måste konstruktionen vara stabil och kunna låsas ordentligt i lägena, annars blir det nog som att cykla med en välkokt spagetthi i händerna. Tänkte kolla med er som har koll på cyklar o sånt - finns en dylik konstruktion redan på marknaden? Annars är det kanske den som är den där uppfinningen man drömmer om som ska göra en till miljonär över en natt :) Om det inte finns nåt liknande så får jag väl köpa en svets och börja bygga.

Edit: Såg framför mig hur det strömmade in svar i stil med "Det är bara barn och gamla tanter som endast har en cykel!". VIsst är det smidigt att ha minst två olika cyklar att välja mellan beroende på vad man ska göra. Men ibland vill man ju kunna byta mitt under pågående färd (jag vill det iallafall, vad resten av världen vill är en annan femma) och då är det ju lite jobbigt att behöva ha cykel #2 (och #3, #4,k etc) med sig på pakethållaren. Förvisso kan man ha ett styre med sig på pakethållaren, men orka skruva på/av styre/växelhandtag/bromshandtag/annat).
 
Senast ändrad:
Bar-ends

BadCash! Ditt problem borde väl gå att lösa med lämpliga bar-ends (på ett MTB-styre). Ett par Bar-ends kan ju vridas runt i 360 grader och låsas fast med en insexnycket i önskvärd position. Personligen föredrar jag långa bar-ends med en rejäl böj, men det kanske beror på att jag har stora händer.

/Niklas
 
Jag är en såndär som vill ha maximal flexibilitet när det gäller prylar - helst ska samma sak kunna utnyttjas i 1000 olika sammanhang och kombineras med andra saker för att fungera i ytterligare 7000 andra sammanhang. Grejer som är helt stela och bara kan användas i ett enda sammanhang kan få mig lite smått irriterad. Och motiverad att hitta på en bättre lösning. Har därför klurat och funderat en hel del på dethär med styren, för det är ju faktiskt så att man ibland vill ha det sköna tillbakalutade komfortstyret och ibland vill man ha det raka "MTB"-styret. "Bockastyret" är ju en slags lösning på samma problem - fast utan komfortstyre. Kom fram till att det optimala vore ett styre som är ledat strax innanför handtagen, så att handtagen kan vinklas bakåt alternativt ställas i rakt läge. Eller en konstruktion där barends'en kan vinklas bak och fungera som handtag i komfortläget. Självklart måste konstruktionen vara stabil och kunna låsas ordentligt i lägena, annars blir det nog som att cykla med en välkokt spagetthi i händerna. Tänkte kolla med er som har koll på cyklar o sånt - finns en dylik konstruktion redan på marknaden? Annars är det kanske den som är den där uppfinningen man drömmer om som ska göra en till miljonär över en natt :) Om det inte finns nåt liknande så får jag väl köpa en svets och börja bygga.

Är det något i stil med Look Ergostem du vill ha?
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=864&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.