Justerbart styre?

Är på jakt efter en ny cykel och har tittat på en del olika, bland annat Marin och Trek. Men vad jag inte förstår är varför i princip alla cyklar har såntdär styre som inte går att justera upp/ner?! Finns det någon poäng med det, förutom att man förlorar justeringsmöjlighet/komfort?
 
Jag är inte säker på vad du menar med "såntdär styre som inte går att justera upp/ner". Jag gissar att det du syftar på är att alla cyklar (i stort sett) numera har A-hedset, där styrstammen är fastklämd på gaffelröret?
Man justerar styrets höjd genom att sätta distanser mellan styrstammen och styrlagret, de flesta gafflar har ganska gott om plats att höja styret en del.
 
Men vad är egentligen fördelen jämfört med "gamla" styren som går ner i gaffelröret? Förresten, kan man montera ett "gammalt" styre på en cykel med A-headsystem? Verkar inte var mycket till justeringsmöjlighet iallfall på de cyklar jag tittat på, en - två centimeter på sin höjd...
 
Det finns väl två sätt att få styret högre med ett a-headlager. Dels att köpa ny gaffel, då kan man sätta i fler distanser och kapa röret i lagom längd. Betydligt enklare att köpa en styrstam som är mer vinklad uppåt. T ex en justerbar.
 
Jag vet inte om du tittat på begagnade cyklar eller nya, men när man väl hittat/valt vilken höjd man vill ha styret på så kapar man normalt sett gaffelröret på lagom höjd.
Därför kan det på beggade cyklar vara kort eller ingen justermån.

Förutom det Kaw redan sagt finns det även en förlängare, jag orkar inte leta rätt på länken, men jag har för mig att CC eller var det CRC säljer dem.
 
Men vad är egentligen fördelen jämfört med "gamla" styren som går ner i gaffelröret? Förresten, kan man montera ett "gammalt" styre på en cykel med A-headsystem? Verkar inte var mycket till justeringsmöjlighet iallfall på de cyklar jag tittat på, en - två centimeter på sin höjd...

Det finns en hel del ställbara varianter på styrstam både för Aheadset och den gamla modellen med gängad gaffel.

Fördel med Aheadset är att man inte behöver specialverktyg för justering och att det blir lättare.

Thure
 
Aha, hade missat de där ställbara styrstammarna! Då kan man ju finjustera hyfsat bra iaf!

Någon kunnig som kan avgöra vilken av följande två cyklar har "bäst" spec:

Marin Muirwood 28"
http://cykelnetto.se/shop/show_prod...?category=178&subcategory=1779&subcategory2=0

Marin Muirwood 29"
http://cykelnetto.se/shop/show_prod...?category=178&subcategory=1779&subcategory2=0

28" har bl.a. Shimano vevlager, 29" har Truvativ. Nån större skillnad?

Vad finns det för fördelar/nackdelar med 29" hjul?



Fördel med Aheadset är att man inte behöver specialverktyg för justering och att det blir lättare.
Thure

Fast insexnyckel är väl ändå inget specialverktyg..?
 
Senast ändrad:
Vetetusan varför dom har en 29er variant på den cykeln. Skillnaden mellan de två hjulstorlekarna är ju inte stor, men jag skulle tippa att det är lättare att hitta däck till 28".
Helt klart är att den, 29", är betydligt enklare specad än 28" med bla Alivio växelreglage och 8 istället för 9-delat.
Å andra sidan har 29" skivbromsar...
Om vevlagret är Truvativ eller Shimano spelar nog mindre roll, men Truvativlagret har ju inte ens något modellnamn, det ger i alla fall mig vibbar om enklast möjliga.
 
Fast insexnyckel är väl ändå inget specialverktyg..?

Nej vad jag menade är justering av spelet i styrlagret. Med gängade styrlager behövs fasta nycklar ofta en på 32 och en på 36 mm har jag för mig. Lite otympligt att ha med sådana i touringpackning.

Med Aheadset så justerar man styrlagerspelet med centralbulten som gängar i en specialmutter "Star Fangled Nut" inne i gaffeln. Se http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=46985

Centralbulten vid gängade styrlager påverkar inte styrlagret bara kilningen som reglerar höjden av styret.

Thure
 
Speedlifter

Hittade en intressant produkt när jag kollade på Nishiki's cyklar: http://www.speedlifter.com/pdf_files/Assembly_Manual.pdf

Verkar ju smart, nån som har erfarenheter av denna?


En helt annan fråga förresten, angående ramstorlekar. Använde Wrenchscience och kom fram till följande (Road):

Frame Size center-to-center: 56 cm
Frame Size center-to-top: 58 cm
Overall Reach: 77.50 cm
Saddle Height: 75.94 cm
Handlebar Width: 44 cm

Men sen när jag kollade på Cykelnetto's hemsida, så står där att lämplig storlek för mig (jag är 179 cm) skulle vara 19" = 48 cm? Vem ska man tro på här? in nuvarande cykel är 57 cm center-to-top och känns helt lagom. Verkar ju konstigt att Cykelnetto's storleksguide skulle avvika så mycket. Iofs gäller den MTB - då kanske man ska ha betydligt mindre ram? Har tänkt köpa en hybrid, så "rätt" storlek kanske är nånstans mittemellan då?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.