• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Långtur i Sarek april 2008

Jag har bestämt mig för att omvandla en dröm till ett mål - att göra en riktig långtur på skidor genom Sarek, bestiga ett antal toppar på vägen och förhoppningsvis svälja en del nysnö på väg ned för dessa toppar i djupa telemarkssvängar. För att målet också ska kunna förverkligas så krävs att en mycket vital del för mig kan finnas - trevligt ressällskap!


Lite om förutsättningarna för turen:

- Har tänkt vara ute 14-16 dagar. Avfärd någon gång i början av april 2008.
- Kommer använda mina offpisttelisar (Völkl Mantra med G3 Targa Ascent bindningar) även för turåkningsdelen (korta kickerskins under turandet, fullånga hudar under toppturer).
- Drar packningen i Fjellpulken samt bär med en 50 l ryggsäck för toppturer och förvaring av det som behöver vara nära till hands under turandet.
- Övernattar i tält (Nammatj 2GT alt Kieron 4 GT, beroende på antal medresenärer) i första hand, eventuellt snöka och igloo vissa nätter om det blir fråga om att ha basecamp på ett ställe flera dygn i sträck.
- Ska försöka göra dagsetapperna rätt korta. Fokusera på upplevelsen. Njuta av finväder och skitväder. Fota en massa. Leta spännande linjer att ta sig ned för...
- Anpassa vägval och toppturer helt efter rådande väderomständigheter och lavinfara. Säkerheten i första hand.
- Inför den långa Sarekfärden kommer jag genomföra ett antal kortare turer och toppturer i Dala- Härjedals- och Jämtlandsfjällen, i syfte att lära känna dig som vill hänga med, och se hur vi fungerar tillsammans under trevliga och ibland mindre trevliga yttre omständigheter.


Lite om mig:

- 31-årig energisk och glad dalkarl med en ständig längtan till fjällen under alla årstider. Enorm äventyrs- och upptäckarlusta.
- Gjort en hel del långvandringar och långturer i Norrbottens-, Jämtlands-, Härjedals- och Dalafjällen. En del av dessa som ensam, så jag känner mig väldigt trygg på fjället. Men jag anser att det, främst ur fjällsäkerhetssynpunkt (men även av trevlighetsskäl), känns mycket bättre att dela vandringar/turer med andra likasinnade.
- Relativt god fysik och tycker om att ta i lite extra när det kärvar till sig. Envis.
- Blir salig bara jag ser en fjälltopp (en sjukdom som verkar vägra gå över, har hängt med så länge jag minns...)
- Älskar att fotografera landskap.
- Tränar längdskidor hela vintern och har avverkat ett antal Vasalopp.
- Är en relativt god telisåkare. Åker svarta pister med ett smil och bra flyt. Van vid toppturer, men anser att jag kan bli lite bättre på brant offpiståkning än vad jag är i nuläget. Ska jobba hårt med det i vinter. Jag kommer dock av säkerhetsskäl inte välja de mest extrema linjerna i Sarekterrängen. Det blir då mer att satsa på njutningsfylld offpiståkning snarare än branta couloirer...


Lite om dig:

- Positiv, framåtsträvande, pratglad, idérik.
- Uthållig, god skidvana på platten och utför, en vilja att ta dig över nästa krön och se vad som väntar där…
- Van vid friluftsliv vintertid med allt vad det innebär av kunskaper, erfarenheter och utrustning.
- Intresserad och kunnig kring att studera och hantera kartor i såväl förberedande som navigerande syfte.
- En vilja (och önskan…) att ägna en hel del helger under vintern till diverse former av skidåkning och uteliv (t.ex. liftburen utförsåkning, kortare tält- och bivackturer, toppturer, dagsturer från stugor i Härjedalen etc.).
- Det skulle vara jättekul om du som nappade på mitt friluftskoncept för vintern är av det kvinnliga könet, eftersom jag även söker någon att dela övrig tid av mitt liv med… ;) Sån tur lär jag väl inte ha att jag också träffar den ”rätta” på vägen, men hoppas kan jag ju alltid!


Det här var mitt första inlägg på Utsidan (trots medlemskap sedan 2002, nästan skamligt…). Det blev visst ett långt sådant…brukar kunna bli så när jag sätter mig ner vid tangentbordet!


Hur som helst – till dig som orkat läsa allt ovan, och fortfarande är intresserad av att följa med mig till vår sagolika alpvärld i Sareks Nationalpark i april – skicka ett mail eller meddelande till mig så kommer jag bli himla gla’!


/Kalle
 
Ressällskap funnet!

Det har inte varit många som hört av sig angående min efterlysning av ressällskap till Sarekturen. Jag fann min snöprinsessa på annat håll, och är jätteglad för det!

Det blir en bra skidåkarvinter!

/Kalle
 
Grattis!
Hoppas att du inte slutar skriva inlägg på Utsidan nu. En liten recension av din Sarektur skulle vara intressant att få läsa om i slutet av april.

Håkan F (som ska till Sarek i april månad året därpå)
 
Sarekväder

Låter som en trevlig tripp.

Jag tänkte bara varna/upplysa om hur vädret kan vara i början av april. Ifjol, som rimligen och förhoppningsvis inte är representativt för början av april, hade vi stenhård, isig skare och i mångt och mycket på snö renblåsta dalar. Det var rätt mycket sten och hed framme. Det regnade under tre av sju dagar, stormade i två men solen glimtade bara fram några enstaka timmar. Hård vind och regn är inte en särskilt trevlig kombination på vinterfjället. Då har jag hellre sträng kyla. Tur att påsken är tidig i år!

Kontentan av det hela blir att i år sticker vi ut i början av mars istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rygga Långtur "långt bort" i höst vinter Reskompis 0
riru turkompis/-ar sökes till långtur i feb-02 Reskompis 0
psoptrsoy Samåkning - Är det någon som har en plats över Stockholm-Sarek Reskompis 0
Fjälltagen Sarek v.33 Reskompis 27
username2 Turkamrat Sarek v. 31-32? Reskompis 0
cybiont Vandra i Sarek med start nu på torsdag? Reskompis 1
T0ker Vandring i Sarek Reskompis 0
Sentient6 Vandringssällskap Sarek/Padjelanta i juli? Reskompis 0
Ida. Vandra i Sarek nästa vecka (v.29)? Reskompis 0
Andreazzz76 Sarek v30 Reskompis 2
NiklasBr Kungsleden/Stora sjöfallet/Sarek i sommar? Reskompis 1
Karton Turkamrat (-er) Sarek v36 - 37. Reskompis 0
1890 vandring, gärna Sarek. Reskompis 0
Borgas Uppsala - Sarek på söndag (25/7) Reskompis 0
kjpil Vandringssällskap i Sarek V32-33 Reskompis 6
bredviken Sarek v33 Reskompis 3
Haldefjäll Till Sarek v. 32-33 Reskompis 5
jnn79 Fjällvandring i Sarek Reskompis 0
Joakim Ambrosson Sarek 5-19:e augusti! Lite småkris Reskompis 5
d_skold Sarek v 32 Reskompis 0
Kristian.ericsson Gratis resa till/från Sarek Reskompis 0
Joakim Ambrosson Sarek - 16:e (tågresa kl 19) - 27:e (hemma kl 10) Reskompis 20
1390 Sarek 17 aug Reskompis 0
mo9jan Vandra i Sarek. Reskompis 2
Joakim Ambrosson Sarek i sommar? Reskompis 2
koaladaniel Sarek juli-augusti Reskompis 0
heek Vandringssällskap Sarek v.36 Reskompis 0
Heiner Sarek v33-v34 Reskompis 1
andrevs Sarek i september Reskompis 0
Overland Sarek v28! Reskompis 0
sica Sarek sommaren 2004 Reskompis 9
Bjorn_e Sarek eller Abisko sommaren 2004 Reskompis 4
mek Sarek v. 11 Reskompis 3
Lyndy Vandringskompis o tips Sarek/Padjelanta nästa sommar Reskompis 12
trolle 183 Sarek i september! Reskompis 0
phoebe vandra i sarek eller Padjelanta Reskompis 1
mliansdotter Fjällvandra/Sarek/Augusti Reskompis 0
nylob Sarek efter påsk? Reskompis 0
pal2 Berndt å Heiko från Pastavagge/Sarek Reskompis 1
Sihm Sarek och Rapadalen? Reskompis 2
sm5jyp Sarek/Padjelanta Reskompis 0
hbg Padjelanta/Sarek i augusti Reskompis 0
freddag Vårvinterfjälltur, mars-april, kanske södra Norge? Reskompis 4
freddag Sulitelma och norrut, 1 april 2016 Reskompis 0
saraabeiramar Grövelsjön - Storulvån på skidor, april 2016. Reskompis 7
Trisnic Sicilien i April Reskompis 2
sagoskog Åre - Storulvån (mars/april) Reskompis 1
Ulvskog Vandring södra/mellan sverige april/maj Reskompis 0
andersw80 Mallorca i april Reskompis 0
Harry47 Nepal-Everest i april Reskompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.