Regler vid cykelöverfart

Om jag förstått trafikreglerna rätt har båda cyklist och bilförare väjningsplikt då en en cykelbana korsar en bilväg (cykelöverfart). Innebär det att båda är lika skyldiga vid en olycka?

B-O
 
21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen. Förordning (2007:101).



Det du tänker på är kanske:

6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.
 
Bäst att hålla sig borta från cykelvägen

Förefaller vara bättre att inte cykla på cykelvägar, åtminstone om man cyklar för att passa en tid eller för motionens skull.

Förutom att väja för korsande bilister finns ofta dolda kurvor, dålig asfalt och medtrafikanter med sviktande trafikbeteende (tex prickiga hundar som inte satt på sig koppel).

Utöver detta verkar många med EU moppe klass snabbare tycka att det är ok att åka på cykel vägar.

Mnjae, om alternativet är 90 väg utan vägren föredrar jag cykelväg, annars är jag tveksam.

Mvh

Per K
 
Både när man tittar på registrerad olycksstatistik och talar med bekannta som känner till cykelolyckor är korsningar cykelled landsväg överrepresenterade, tilsammans med mötande cykeltrafik på cykelväg.
Uppenbart är att fly cykelvägar är förståndigt och ju mindre hastighetsskillnaderna är ju mindre blir riskerna. Pinna på! Alternativet är att ta det lugnare.
//J
 
Du syns inte som cyklist

I varje fall kan du aldrig lita på att en annan trafikant ser dig och ger dig din rätt som trafikreglerna t ex högerregeln ger dig. Om du alltid misstror andra trafikanter kan du cykla säkrare.

Thure
 
Jag måste säga att jag ofta känner mig mindre utsatt bland bilarna än på en kombinerad cykel/gångbana.

Dom två saker jag är mest rädd för när jag cyklar i stan är.
* BIldörrar som plötsligt slås upp.
* Fotgängare som skuttar ut i cykelbanan utan att se sig för.

Båda de riskerna känns större på cykelbanan. Bilister brukar kolla innan de öppnar dörren ut mot gatan, men på insidan kan det väl inte komma någon? Och fotgängare brukar inte (så ofta) skutta ut på "riktiga" vägen, men cyklister finns liksom inte i forgängarens sinnevärld på samma sätt.
 
I varje fall kan du aldrig lita på att en annan trafikant ser dig och ger dig din rätt som trafikreglerna t ex högerregeln ger dig. Om du alltid misstror andra trafikanter kan du cykla säkrare.

Thure
Högerregeln ger inga rättigheter.
Den innebär att du har väjningsplikt åt fordon som kommer från höger, men det innebär inte att de fordon som kommer från höger har rätt att köra före. ;-)
 
Precisera

Högerregeln ger inga rättigheter.
Den innebär att du har väjningsplikt åt fordon som kommer från höger, men det innebär inte att de fordon som kommer från höger har rätt att köra före. ;-)

Förstår inte riktigt vad du är ute efter här. Cykel som kommer på cykelöverfart omfattas inte av högerregeln däremot så skall bil eller motorcykelförare ta hänsyn till cyklisten som korsar ett bilkörfält från en cykelbana.

Om du menar en vanlig vägkorsning utan cykelbanor/cykelfält så gäller högerregeln.

Se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon 18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§.

I de fall en kollision inträffar så blir den föraren som har väjningsplikt ersättningsskyldig men allmänt gäller förstås att man skall undvika olyckor.

( 2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter 1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.)

För övrigt så menar jag att Vägverkts broschyrer ofta är betydlgt luddigare än lagtexten.

Thure
 
Senast ändrad:
Att bilister "ibland" ska lämna företräde till cyklister ställer helt klart till med en hel del osäkerhet, vilket i sin tur kan orsaka olyckor. När min cykelbana korsar bilfilen ställer jag mig glatt och väntar på att det ska bli fritt, men vissa bilar stannar ändå (samtidigt som de är sämre på att stanna när man är gångtrafikant...)

Det irrigaste exemplet (som ändå är "logiskt") är att en bilist på väg in i en rondell inte behöver lämna företräde till korsande cyklister, medan en bilist på väg ut ur samma rondell ska göra det.
För den korsande cyklisten är det ännu bökigare: man ska lämna företräde till bilar i ena filen, men inte den andra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.