Cantilever på cross?

Varför sitter det alltid cantileverbromsar på alla cyclocross hojjar? Varför inte V-bromsar??

Det sitter ju aldrig cantilever på mountainbikes längre för att V-bromsarna är så mycket bättre, eller??

Finns det kanske inga bromshantag för bockstyre som är gjorda för V-bromsar...

Någon som har några ideér?
 
Bockstyre

Har en typ av bromshandtag som passar för racerbroms alternativt cantileverbroms. Skall du ha V-broms behövs en adapter. Var uppe i en tiidgare tråd nyligen. Där tipsade jag om Sheldon Browns förklaringar

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40774

http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html

"Cable Pull
Standard pull levers are designed to work with caliper brakes or traditional center-pull cantilever brakes.
Long pull levers are designed to work with "direct-pull" cantilever brakes, such as Shimano "V-Brakes" ®

Direct pull cantilevers have twice as much mechanical advantage as traditional brakes, so they require a lever with half as much mechanical advantage. Long pull levers pull the cable twice as far, but only half as hard."



Thure
[Ändrat av thureb 2006-11-27 kl 18:21]
 
Det finns specialhantag för bockstyre och v-broms men det är ovanligt, minns inte vart jag har sett det.

Anledningen till att det inte finns standardkomponenter (från de stora tillverkarna) så att man kan montera v-bromsar på en cyclocross utan adaptrar tror jag är konservatism. Jag gissar (utan att veta) att det inte är tillåtet med v-broms i tävlingsammanhang, därför har heller inte grejerna utvecklats. Nån som vet?

Alla lär ju vara överens om att v-bromsar är effektivare i alla fall. (Om man generaliserar, dåliga v-bromsar kan säker vara bättre än bra canti i något fall.)
 
Cantilever bättre

Anders.Appelqvist; sa:
Varför sitter det alltid cantileverbromsar på alla cyclocross hojjar? Varför inte V-bromsar??

Det sitter ju aldrig cantilever på mountainbikes längre för att V-bromsarna är så mycket bättre, eller??

Anledningen till att V-bromsen utvecklades var att man slog i hälen i cantilevern på 26". Först provade man att minska utsticket på cantilevern men bromsverkan försämrades därför utvecklades en ny broms.

f_lindstrom; sa:
Alla lär ju vara överens om att v-bromsar är effektivare i alla fall. (Om man generaliserar, dåliga v-bromsar kan säker vara bättre än bra canti i något fall.)

Inte jag. Jag anser att en cantilever är en bättre broms än en V-broms, framförallt har den bättre modulation, och tycker därför inte din generalisering stämmer.

/Benny
 
Re: Cantilever bättre

bennys; sa:
Jag anser att en cantilever är en bättre broms än en V-broms, framförallt har den bättre modulation.
Det är väl det som stör crossfolket mest, att V-bromsar har en tendens att bita lite snabbare än cantis.

Mig veterligen är V-broms på cross tillåtet av UCI, däremot är skivbroms inte tillåtet enl reglementet (mek. skivbroms finns för racehandtag, t ex fr Shimano), och de är tunga jämfört med cantis.

/Håkan
 
Re: Bockstyre

thureb; sa:
"Direct pull cantilevers have twice as much mechanical advantage as traditional brakes, so they require a lever with half as much mechanical advantage. Long pull levers pull the cable twice as far, but only half as hard."

Helt riktigt, tittar man på handtaget till en canti/caliperbroms så brukar det vara runt 28 mm från handtagets ledpunkt till vajerinfästningen. På ett v-bromshandtag kan det vara 15 mm längre. Flera v-bromshandtag går att ställa ner för att fungera med canti/caliper, men vill man gå den andra vägen så är det nog en Travel Agent som gäller.
 
"Varför sitter det alltid cantileverbromsar på alla cyclocross hojjar? Varför inte V-bromsar??"

I begynnelsen satt det cantis på det mesta i mtb&cyclocrossväg. Sedan rusade prylmarknaden på mtb-sidan iväg fortare än för crossarna. På cyclocrosstävlingarna började mtb:s vinna aldeles för ofta. För att förhindra detta förbjöds mtb-komponenter på crossar. Var gränsen går vet jag inte, jag avskyr tävlande i alla former utom alfapet, men det är förklaringen till att canti lever kvar. Personligen ligger jag i krig med dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Problemlösning på skrikig cykelbroms Landsvägscykling 3
tango Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra? Landsvägscykling 14
cykelcamparen Tips på rutter ut från Stockholm... Landsvägscykling 7
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
camoscio Traktorer på gc-väg Landsvägscykling 48
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
Bertsdotter bruten axel på en Crescent 27" Landsvägscykling 7
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
avslutmedlemskap0904 Montera väska på styre Landsvägscykling 5
Danielv Pina på sadeln Landsvägscykling 18
Brune Kolfibercykel med på flyg utomlands? Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Liisut Resekompis sökes på långcyklings-resa Landsvägscykling 1
tomhylsan Vikt på Nishiki pakethållare? Landsvägscykling 1
niking UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer Landsvägscykling 15
Gunnar81 Reseskildring av cykelsemester på Gotland Landsvägscykling 0
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
maria.b Vättern runt på tandemcykel? Landsvägscykling 10
grillfesten Äta på Vätternrundan Landsvägscykling 9
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
camoscio hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på? Landsvägscykling 45
thureb Gör ni service på frihjulsmekanismen? Landsvägscykling 7
Jones Vilka depåer är bäst på Vätternrundan? Landsvägscykling 17
Moniqan Följ med på helgtur på nynäsleden 28-29e Maj Landsvägscykling 0
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
sterneborn Skillnad på märken? Landsvägscykling 26
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
Emanuele Hej tips på kläder för cykling genom östeuropa i juli -augusti Landsvägscykling 2
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
Bohak Normalt slitage på kedja och kassett? Landsvägscykling 13
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7
flameboy Tips på enklare cykelställ Landsvägscykling 2
pery Skillnad på 622? Landsvägscykling 3
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
Alexanderhoff 12-åring och cyklat 12 mil på en dag Landsvägscykling 5
Senator Pulsklockan störs ut på cykeln. Men av vad? Landsvägscykling 6
Pendlaren Smala däck på grus Landsvägscykling 9
abaader Bra pris på Nishiki? Landsvägscykling 11
SteZim Vem har företräde när man kommer på Västerbron? Landsvägscykling 60
CeciliaB Tips på cykeltränings resor Landsvägscykling 5
thureb På happy Landsvägscykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.