Pajad skruv!

Har lyckats paja en av skruvarna som fäster hjulen på mina inlines. Insektshålet är uppslitet, nycklen fäster inte. Nån som har ett bra tips på hur man får loss en sån skruv? Och säljs dessa skruvar lösa?

/Roger
 
roger_madsen; sa:
Har lyckats paja en av skruvarna som fäster hjulen på mina inlines. Insektshålet är uppslitet, nycklen fäster inte. Nån som har ett bra tips på hur man får loss en sån skruv? Och säljs dessa skruvar lösa?

/Roger

Beroende på hur illa du sabbat in6hålet, man kan ibland slå med en dorn så att in6hålet "reser" sig igen för att få ut den..

Man kan ibland om skallen är åtkomlig och inte försänkt såga en skåra och skruva ut den med en spårmejsel..

Jag har lyckats med att slå i en spårmejsel som e "lite" större och sedan skruva ut den..

Annars så ere borren som gäller..
 
Loctite Grip Tite

Prova Loctite Grip Tite innan du tar till våld. Jag har med gott resultat använt det på dåliga (sönderrostade) stjärnskruvar på min gamla bil.

Var du hittar nya skruvar beror på vilket fabrikat du har på dina inlines. Jag köpte en eller 2 (kommer ej ihåg) skruvar extra redan när jag köpte mina inlines från http://www.dbsport.com Än har jag inte behövt använda några reservdelar.

Per Brune
 
grispitt!

det finns något som kallas grispitt, vet inte vad det heter på riktigt, men de viste vad jag menade när jag frågade i vår lokala järnhandel.

det är som en liten skruv som är gängad åt fel håll. vad man gör är att man borrar ett litet hål i skruven man skall dra ur, gängar i "pitten" tills den nått botten, sen fortsätter man att skruva den, åt fel håll, och får då, förhoppningsvis, med sig skruven ut.

/einar
 
En sån skulle jag behöva ha tag i, har dragit av skruven som spänner fläktremmen på bilen. Hur små dimensioner finns denna "grispitt" i? Någon som vet var man kan få tag på det i stockholmstrakten (gärna lite norr om stan)?

/ Nicke
 
roger_madsen; sa:
Nån som har ett bra tips på hur man får loss en sån skruv? Och säljs dessa skruvar lösa?

/Roger

Hoppas du får loss eländet enligt tidigare inlägg.
Lösa skruvar går att få tag på men frågan är om du inte helt enkelt skall ersätta med standard M6 (vanligast) med yttre sexkantsskalle de brukar vara pålitligare, köp gärna rostfritt lite tyngre men pålitligare än aluminium.

Thure
 
Grispitt

Han som svarar för mekaniskt maskinunderhåll på jobbet använder "grispitt" i bland. Inte heller jag vet vad det heter på riktigt, men en gissning är att dom kommer från Luna http://www.luna.se/Default.asp där kan du leta om du har tålamod, alternativ Söka Återförsäljare, sedan är det bara att ringa. Alla i branschen vet nog vad en grispitt är.

Personligen tror jag att diametern på skruven till hjulen på inlines är för klen för en grispitt.

Per Brune
 
skruvutdragare!

det var det löjligaste jag har hört, skruvutdragare. hur kom de på det namnet? vilket nonsens! nej, grispitt, det vet man i alla fall vad det är!
*harkel*

=)
/einar
 
Dessa finns på kvalitesbolaget Biltema med artikelnummer: 19-2248 och kostar 19,90. Men jag e osäker på om de är tillräckligt små.
/Patrik
 
Re: skruvutdragare!

naturvägledaren; sa:
det var det löjligaste jag har hört, skruvutdragare. hur kom de på det namnet? vilket nonsens! nej, grispitt, det vet man i alla fall vad det är!
*harkel*

=)
/einar

Så sant ,så sant. Alla i branschen vet nog vad en grispitt är, men bara Svensk produktkonsult ”törs” använda det i tryck. Men för att återgå till den ursprungliga frågan, prova Loctite Grip Tite eller något liknande innan du tar till våld.

/Per Brune
 
Jag hade själv liknande problem förra året (se tråden "rädda sabbad insex?"). Trots mer sofistikerade råd löste jag det med lite klassiskt våld, offrade en skruvmejsel som jag slog in i resterna av insexspåret.

Lite mer välsorterade sportaffärer brukar ha en "reservdelslåda" där man med lite tur kan hitta en ny skruv, men räkna inte med det... Ett telefonsamtal till generalagent eller tillverkare brukar vara ett snabbare sätt.

Och så till lärdomen som kan dras av dina och mina vedermödor: Använd UTESLUTANDE insexnycklar av god kvalitet. IKEA nycklar, insexnycklar från verktygslådor typ 128-delar för 99:-, samt tyvärr även många av de nycklar som levereras med inlinesen har för dålig tollerans/passform för att vara nyttiga för aluminiumskruv i det långa loppet. Jag har själv även ratat de speciella inlinesinsexnycklarmedintegreradkullagerutplockar som jag köpt för ändamålet och i stället övergått helt till en vanlig insexnyckel av verkstads/proffs-kvalitet. Verkar än funka bättre.

/Erik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.