Vilken sida av vägen??

Hej alla InlinesFreaks..

Ska åka en långtur mellan Gävle och Oslo med start den 19 maj och jag undrar vilken sida av vägen som är laglig att köra på då man åker Inlines??
Jag brukar åka på vänster sida men vet inte vad lagen säger om det..
Är det någon som vet??

Ha de gott

Henka.
 
Både höger och vänster

Åker inte inlines, men tror mig minnas att hastigheten har betydelse. Åker man inte fortare än en fotgängare håller man till vänster, går det snabbare blir det istället höger. Det finns en lag (en ganska ny sådan eftersom inlines är ett nytt påfund) men den har jag inte hittat.
 
Gångfart = vänster, Snabbare = höger.

Enligt gällande regler så skall du åka på vänster sida ifall du åker i samma hastighet som gående, och snabbare än så - höger sida. Sen är det väl en tolkningsfråga ifall du åker lika snabbt som folk joggar! ;)

/Danne
 
Farten avgör...

Knallade in hos polisen i Ludvika ocg frågade vad som gällde. De var tvungen och kolla i några pärmar de hade..Ingen på stationen hade någon aning om vad som gällde. Det visade sig att (som tidigare nämts i denna tråd) att det är farten som avgör. Om man åker lika fort som en forgängare/joggare som gäller samma regler som till fots (även vid övergångsställen etc.). Åker man däremot snabbare gäller samma regler som vid cykel.

Problem uppstår däremot genom att för den som sitter i en bil och ser dig komma så är det nästan omöjligt att bedömma hastigheten och förutspå hur du kommer att bete dig i tex en korsning.

/P.D
 
ang trotoarer

Är det samma som gäller når det gäller trotoarer. Långsamt trotoar, snabbare gatan.
Hr vid ett flertal tillfällen blivit mer eller mindre utskälld när jag åkt på trotoar, samtidigt som jag erhållit tydliga kommentarer ifrån polis när jag åkt på gatan, att jag ska hålla mig därifrån?
 
Re: ang trotoarer

no_one; sa:
Är det samma som gäller når det gäller trotoarer. Långsamt trotoar, snabbare gatan.
Hr vid ett flertal tillfällen blivit mer eller mindre utskälld när jag åkt på trotoar, samtidigt som jag erhållit tydliga kommentarer ifrån polis när jag åkt på gatan, att jag ska hålla mig därifrån?

Enligt polisen i ludvika ja. Åker man långsamt är tratoar OK.....Åker man fort så ut på vägen !

/P.D
 
carvingkimbo; sa:
Militär kontingent går på höger sida av vägen. Militär kontingent är väl > två grönklädda nissar.

En militär tropp räknas som fordon, antagligen eftersom den styrs av en "förare" (den som för befäl över troppen) och är avsevärt mer "svårmanövrerad" än en enskild fotgängare. Kan också ha att göra med att en militörkolonn inte får brytas (det svor befälen över på väg ut från flottbesök i Kiel, fritidsbåtar som korsade kolonnen av militära fartyg).

När vi i lumpen marcherade till simhallen i Karlskrona så gjorde vi halt utanför och gick in genom grinden enskilt, för att därfter ha uppställning och marchera vidare. Anledningen var att den grinden vi gick in genom var inte tillåten att använda för fordonstrafik (minns inte om det var så att det var enkelriktat eller nåt annat).
 
Sammanfattning

Hur man än gör, så finns det dom som tycker att man gör fel. Åka på gångbanan är fel, åka på cykelbanan är fel, åka på gatan är fel, åka på landsväg är fel.
Det enda som alla är ense om är: att åka på motorväg och motortrafikled är fel

Per Brune
 
En militär tropp räknas som fordon, antagligen eftersom den styrs av en "förare" (den som för befäl över troppen) och är avsevärt mer "svårmanövrerad" än en enskild fotgängare. Kan också ha att göra med att en militörkolonn inte får brytas (det svor befälen över på väg ut från flottbesök i Kiel, fritidsbåtar som korsade kolonnen av militära fartyg).

När vi i lumpen marcherade till simhallen i Karlskrona så gjorde vi halt utanför och gick in genom grinden enskilt, för att därfter ha uppställning och marchera vidare. Anledningen var att den grinden vi gick in genom var inte tillåten att använda för fordonstrafik (minns inte om det var så att det var enkelriktat eller nåt annat).

Ja det låter ju logiskt. Höll ni hastighetsbegränsningarna också? Och är det årlig kontrollbesiktning som gäller? Och det där med ljudsignal vid fara, hur löste ni det??


[Ändrat av björner 2003-03-27 kl 11:18]
 
Lagen är generös.

Tidigare räknades rullskridskoåkare strikt som gångtrafikant men när nya vägtrafikförordningen kom för ett par år sedan så fick rullskridskoåkaren rättighet att även köra som cyklist. I ditt fall långtur så skulle jag absolut välja att köra på höger sida då relativa hastigheten blir mycket mindre när motorfordon hinner upp dig än när ni möts.

Det finns en del olika preferenser i rullskridskokollektivet menmajoriteten föredrar att hålla till höger på bilkörbanor. Kolla gärna tidigare omfattande diskussion på hjullistan http://www.sssk.se/listor/arkiv/index.htm

Lycka till med din långtur.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.