Nike Dorfin (dårfink) inlines. Problem med benvinkel.

Guest

Gäst
Hej!

Har precis köpt ett par inlines av typen Nike Dorfin på Team Sportia för tusenlappen. Mina gamla var av märket Crazy Creek, tycker de har kännts helt okej.
Anledningen till att jag "bytte upp" mig till Nike var att jag såg att de hade en smart lösning för vibrationsdämpning, något jag alltid önskat mig. Problemet med skrillorna är det att när man spännt fast dem på foten och står med alla hjulen i marken så är underbenets vinkelrätt mot underlaget. Mina gamla skrillor var ledade i ankeln vilket gjorde det möjligt att luta sig framåt för att få balans. Kontentan av konstruktionen av Nikesen är att man, för att få balans, är att man skall ha en kroppskonstitution som följer:

Extrem korta lårben och ett stort tungt huvud.

Har man inte detta så tvingas man helt enkelt att lossa på det övre spännet så till den milda grad att man lika gärna kunde varit utan. Hur smart är detta?

Höll på att ramla baklänges på premiärturen av all tyngdpunktsförskutning bakåt.

Kändes bra för övrigt. Är de felkonstruerade och drabbade av design eller har jag fel åktstil?

ps brukar åka 2mil per runda ds
 
Reklamera

Du borde kräva att få byta om de är så kass.

Allmänt så är det mycket svårt att köpa Inlines som passar i storlek. Egentligen så tror jag inte man kan veta vad som passar en utan att ha provåkt under någon timme.

Thure
 

Guest

Gäst
tanken har slagit mig

har funderat på att byta, problemet är mot vad?
De känns bra för övrigt och om man låter bli att spänna övre fästet så funkar de bra även om de inte sitter så stadigt på foten. Sitter stadigt på foten gör ju å andra sidan inte låga långfärdsskridskor heller.
 
Byt!

Står du rätt över skenan, och i skon, behöver du principiellt inte spänna så hårt. I ditt fall verkar du inte kunna stå rätt (pga skon) utan att knäppa upp, vilket i det läget är det sista du behöver...

Jag tror att val av model är individuellt men en bra utgångsposition om du skall testa dig fram, är stående i knäppta skor med knäna böjda så att dina knäskålar befinner sig vertikalt över tårna på dina inlines. Kan du sen böja dig så att du kan stödja händerna på knäna samtidigt, har du rätt balans.

Prova även att knäppa upp helt och rulla på ett ben genom butiken. Om du kan rulla stabilt(eller i alla fall utan utpräglad tendens att trilla) rakt fram är allt frid och fröjd, annars måste du försäkra dig om att modellen du provar har möjlighet att förskjuta skenan i sidled för att kunna ställa in denna för rätt balans.

Lycka till
/Erik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.