Enkla skötselråd för en racer?

Ja han som tipsade mig om kedjebyten var mek i ett landslag på 70-talet. Tvätt och invaxning tar tid och kör man med 3 har man alltid en redo att byta till. Men har oxså läst böckerna med en uppsätting i taget. Har kedjetillverkarna och dervdito del i den informationen?

Med aluminiumkasett förstår jag resonemanget men inte med stålkasetter. Givetvis kan jag ha fel men hitintills har det fungerat väl. Racerkedjor brukar väl köras med låslänk som kräver nit och därmed nit ut och inpressare. Ätminstone gör mina det.
 
Skaffa fler kedjor !? Gör absolut inte det ! Om du gör det så kan du köpa lika många kasseter som kedjor , en kedja och kasset skall slitas in tillsammans . Har du köpt cykeln hos en seriös cykelhandlare så borde en service ingå i köpet , dom flesta brukar ha så . Annars så är det bara att hålla den ren efter varj tur . Lycka till

Ja men nej, använd en kedja i taget dock och byt relativt ofta i stället, om du inte låter kedjan slites in (eller egentligen ut) så kommer kassetten hålla mycket länge. Vid 3000-3300 km bör kedjan bytas om du då och då gör ren den (har den gått mer än 10000-30000 km är säkert kassetten + framkugg slut) Det går i alla fall 3-10 kedjor prismässigt på en kassett + vevaxel kugghjul.

Dividera mina siffror med 3 för Cyclocross och MTB.... Smuts sliter mer
 
Jag var på en intressant cykelvårdsgenomgång med cykelgurun Jorma Metsävainio i går. Hans råd var i korthet:

- tvätta av cykeln med milt rengöringsmedel "bike wash". Går även till styrlindor. Spola av med vatten och absolut inte högtryck som förstör lager.

- rengör kedjan ofta. Avfettning eller de specifika kedjetvättmedel som finns. Han rekommenderade Finish Lines kedjerengörare som man monterar på kedjan. En välskött kedja kan räcka upp till 400 mil. Sköter man den inte så förkortas livstiden avsevärt. Mät kedjeslitaget och byt när det är dags.

- torka av kassetten och framklingorna.

- rengör fälgarnas bromsyta. T-röd bra till det men då bör man ta bort däcken eftersom t-röden påverkar gummit.

- justera bromsarna regelbundet och se till att de är centrerade. Är de inte det så kan man få rikta om hjulet efter ett tag.

- en kassett räcker ca tre (välskötta) kedjor. Framklingor 8 kedjor, alltså kassettbyte efter max ca 1200 mil.

- En ny cykel bör servas efter 50 mil då den börjar vara inkörd. För att förlänga livstiden på vevlagret bör ytorna planas på alla cyklar. Enligt honom behövs det oavsett cykelns prisklass eller om det är uppgett att det gjorts på fabrik.
 
Fabriksnya racrar med brotschspån i vevlagret har hittats i mer än ett märke. D v s en fullkomlig grobian har satt samman cykeln, oavsett slutprislapp.
Att slipa in lager och lagerbanor var en gång standard men tiden har det blivit si och så med det, oavsett prisläge på cyklar.
En bra hemmamekaniker kan förbättra en redan bra cykel avsevärt.
go tur
 
Man planar anliggningsytorna på vevlagerröret så de är plana samt så röret är rätt längd, 68 eller 73mm. Extra viktigt med dagens moderna vevlager med utanpåliggande lager.
 
Enkel kedjesmorning

Det finns ett gammalt knep för att ha kedjan smord utan att behöva få den så kladdig: Doppa den i smält stearin! Kanske inte det du ska göra om du har tävlingsambitioner men för vardags/långfärdscyklisten funkar det utmärkt.

Du får ett tunt lager som smörjer kedjan under lång tid utan att dra till sig smuts. Har använt metoden själv när jag cyklat lite längre sträckor (Paris resp Barcelona).

Du smälter ren stearin doppar ner kedjan, böjer på den i det smälta stearinet och tar sen upp den och låter stearinet stelna. Sen böjer du kedjan så att en stor del av stearinet ramlar av. Sen är det bara att köra!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.