Träning inför vättern och Regn

Ska köra vätternrundan i år och efter ha kört lite spinning i vinter så körde jag idag första passet utomhus. Inte bästa valet av tidspunkt, efter 1,5mil började det regna, 2 km senare så frös jag som satan och vände, så blev en kort tur.
Hur håller man sig varm i regn och speciellt i växlande väder? Bor i Köpenhamn så antar att det kommer att vara många regniga pass. Är ju inte som när man löper eller åker skidor och rör hela kroppen och därmed blir varm...

Sedan funderar jag på hur många mil som är lämpligt att få in i benen mellan idag och fram till vätternrundan? Ska köra med en kompis och vi vill bara komma in under 15h så är vi nöjda.
Hur fördelar man milen mellan veckans pass?
Ska man X veckor innan (2? 3?) köra ett längre pass (10mil? 15? 20?) och sedan bara köra lätt innan loppet för att vara fräsh?
 
På vättern kör jag med halvtunnt underställ, cyketröja, regnjacka utanpå om det regnar, lösa ärmar, samt något som går över knäna. Blir det hällregn så blir man kall fra om fötterna skoöverdrag kan vara bra. Lösa ärmar och dito knän (el längre cykelbyxor) är otroligt bra.

När det gäller träningen, enligt min lekmannauppfattning så var nöjda om ni får ihop ett par-tre långturer på 12-14 mil, sista 7-8 dagar innan. Resten mer normala turer, 6-8 mil. En 6-milstur går att få in på ett par timmar, så det är bara att köra så ofta man hinner!

Ha så kul!

Tillägg: underskatta inte även kortare turer på 3-5 mil. Om man trycker på så ger det mycket!
 
5milare där man tar i ger verkligen mycket för satsad tid. Men 14 timmar i sadeln kräver även att man tränat dalen, dvs sittområdet. Bara tid gör det senare.
go tur
 
Regnklader

Inget svenskt tangentbord, men hoppas det gar att lasa anda:
Nar jag kort vattern och det har regnat sa har jag forsokt att inte ha 'regnstall' pa mig, jag korde ett tag i goretex 'activent' - det ar val windstopper numer, och jag blev lika blot o kall inuti som utanpa. Sa testa i regn med vindtatt men bra andasmaterial, typ loparklader, sa blir iaf jag varmare nar fukten kan avdunsta istallet for att fastna pa insidan.
Newline brukar ha billiga byxor och cykeljackor.
 
Regnar det blir du blöt

Om det regnar kan du inte undvika att bli blöt. Tricket är att inte bli kall. Cykelkläder, speciellt om du har flera lager kläder, fungerar som en våtdräkt. Ofta fryser man mest om fötter och händer, skoöverdrag hjälper, och på händerna t ex långfingrade cykelhandskar eller varmare. Själv tycker jag att regnkläder för cyklister fungerar mycket dåligt, man blir bara blöt inifrån istället.

När det slutar regna torkar du efter ett tag, utom fötterna då så se till att dessa är tillräckligt varma. Har du regnkläder torkar du inte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.