Problem med cykeldator

Termometer? Finns det som tillbehör? Varför behövs det? Vid risk för halka, eller? ;)
Det 'trista' i sammanhanget är att det redan finns en termometer i alla Garmin GPSer med höjdmätare.
Höjdmätarkretsen ('chippet') är temperaturkompenserad och den infon finns tillgänglig för designern att använda.
Men det kanske kommer i ngn framtida FW-uppgradering från Garmin?
Jag skulle iofs hellre se en manuell kalibrering av höjdmätaren i Edge, typ som i eTrex Vista.
 
Edge 305 och 705 har inbyggd höjdmätare.
Kadenssensorn (trådlös) tillkommer som sagt.
Termometer? Finns det som tillbehör? Varför behövs det? Vid risk för halka, eller? ;)
Kalrt som fan du måste ha en termometer. Hur ska du annars veta om du fryser ;)

Edge-serien känenr jag inte alls till men höjdmätningen i forerunnerna är värdelös. På bilden sprang jag ut 2,6 km och sen samma sträcka tillbaka. Kurvans andra del borde alltså vara identisk med den första, fast spegelvänd. Det är lika ila i både 305 och 405.
 

Bilagor

  • ScreenHunter_03 Apr. 15 14.16.jpg
    ScreenHunter_03 Apr. 15 14.16.jpg
    20.9 KB · Visningar: 495
Kalrt som fan du måste ha en termometer. Hur ska du annars veta om du fryser ;)
Tänkte inte på det. Förlåt.
Edge-serien känenr jag inte alls till men höjdmätningen i forerunnerna är värdelös. På bilden sprang jag ut 2,6 km och sen samma sträcka tillbaka. Kurvans andra del borde alltså vara identisk med den första, fast spegelvänd. Det är lika ila i både 305 och 405.
Jo, men så är det väl med alla gpser? Noggrannnheten av höjdkurvan begränsas ju av geometrin... De satelliter som är under horisonten kan ju inte mäta din höjd. Och det är färre satelliter direkt ovanför horisonten än totalt ovanför dig....

Misstänker att detta inlägg riskerar att sparka igång en djup ingående diskussion om gps-system, noggrannheter osv. Även detta ber jag om ursäkt för ;)
 
En högkänslig mottagare

baserar sin postion på fler satelliter och därför borde höjden GPS-mätt bli något bättre än på en äldre generationens enhet. Lufttrycksmätt höjd är bättre men kräver kalibrering och temperaturkompensering räcker inte för att få en helt tillförlitlig höjdmätare.

Se http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=46660

Thure
 
Nu började ni diskutera mycket om GPSer. Det var väl någon annan här som tyckte det också, men skit i det nu. Garmin Edge är bra, specielt Edge 705, men jag tycker det är för dyrt och jag vill köpa en vanlig cykeldator. En rätt så avancerad cykeldator, men under 1500 kr.

Ciclosport CM8.3A vill jag köpa och den kostar precis 1500 kr. Det var ju den jag visade förut från Maxpuls.se.

Men eftersom att ni diskuterar mycket om GPSer och höjdmätare så skulle det ju vara kul att veta hur bra den här cykeldatorns hödmätare är. Det finns ju höjdmätare på den. Jag vet att den inte är helt säker för det står det på cykeldatorn. Jag hade frågat Maxpuls.se och de skrev att det inte krånglar så mycket, kanske lite eller någonting för det var längesedan jag frågade de.

Jag vill inte att det visar mer än 10 m fel. Jag vill ha det för att cykla på ett litet berg på 300 m.
 
Edgen är ju dyr, Skulle du nöja dig med Edge 305, så är det billigaste jag hittat här i Tyskland ca 220€. För 265€ få man en 305a + pulsband + kadenssensor (ny och med garanti naturligtvis) på tyska ebay.
 
Jag vill inte att det visar mer än 10 m fel. Jag vill ha det för att cykla på ett litet berg på 300 m.

Antar det svarade på min förra fråga... Höjdmätare jobbare med lufttryck, dvs. om det blir väderomslag under din tur kommer höjden ändras markant. Speciellt om det kommer in åska. Polar har en funktion för att ange att man börjar och slutar på samma höjd, det kompenserar höjdangivelsen någorlunda efter hur lufttrycket ändrats.
 
Precis fått hem min nya cykeldator för det fina priset 400 kr. Det är en Sigma BC 1606L med kadenssensor. Mycket nöjd hittills. Har alla funktioner som man behöver och kan förprogrammeras för två hjulstorlekar så man kan använda den på två cyklar. Har även riktigt najs belysning för kvällsturerna!

# Aktuell-hastighet
# Snitt-hastighet
# Jämnförelse mellan aktuell och snitt-fart (tendenspil)
# Maxhastighet
# Totaldistans (cykel 1, 2 eller 1+ 2)
# Trippmätare (distans)
# Programerbar sträcka med upp eller nedräkning
# Klocka, 12/24 H
# Tidtagning, auto start/stop
# Total cyklad tid (cykel 1, 2 eller 1+ 2)
# Programerbar timer med upp eller nedräkning
# Förinställning för två olika hjulstorlekar
# Backup-funktion sparar förinställningar t ex vid byte av batteri
# LCD bakgundsbelysning
# Batterinivå-indikator
# Språkinställning (7 språk)
Kadensmätare finns som tillbehör och visar:
# Aktuell-kadens
# Snittkadens
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...