hjälp att välja cykel!

Jag tar tacksamt emot tips på vilken cykel jag ska köpa!
Pendlar till jobbet vilket är 2.2 mil enkel resa. Cyklar just nu på en "mormors" cykel med 7 vxl, men det är ohållbart i längden. Min förhoppning är att jag ska kunna cykla året om eftersom jag bor i Malmö : ). Cyklar även gärna på fritiden och har då med mig en 2-åring på cykeln.
 
Om jag vore du skulle jag behålla mormors-cykeln för barntransporterna och skaffa ngt roligare, kvickare, lättare mer ändamålsenligt förpendlingen.

Själv bytte jag jobb i feb och har nu 20km pendling, då försökte jag köpa en sån här pendlingscykel
gran_turismo_std.jpg

Stor bild: http://www.stevensbikes.se/bilder/Touring/images/gran_turismo_schraeg.jpg
Det är en Stevens Gran Turismo, bra ram, bra utrustn och ffa riktigt bra hjul.
http://www.stevensbikes.se/StevensTrekking.htm
http://www.stevensbikes.de/2007/inde...ent&lang=en_US

Tyvärr är den för populär, den var slutsåld i min storlek både i Sverige och Tyskland.

Istället blev det en Stevens Strada 800
strada_800_std.jpg

http://www.stevensbikes.se/bilder/Cyclocross/images/strada_800_std.jpg
http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik_id=140§=equipment&lang=en_US

Som jag har byggt om en del för att passa mig
Strada_0806_liten.JPG

Efter sommaren blir det både skärmar och ljus på den.

Eller skaffa en cyclocross, det är i princip en cykel som de ovan.
Om du köper en CX från Tyskland finns de från 500 Euro hos tex http://www.boc24.de
Hos http://www.ciclib.de säljer de vad de kallar en Trekking Cross med skivbromsar

Se bara till att det går att få fast skärmar på den cykel du köper
 
Hej! jag tycker du skulle satsa på en s.k. hybridcykel. Själv har jag en Scott Sportster P6 (21 växlar).
Går utmärkt att sätta skärmar och pakethållare för barnstolen.Samma typ finns hos de flesta större cykeltillverkarna.
 
Jag tar tacksamt emot tips på vilken cykel jag ska köpa!
Pendlar till jobbet vilket är 2.2 mil enkel resa. Cyklar just nu på en "mormors" cykel med 7 vxl, men det är ohållbart i längden. Min förhoppning är att jag ska kunna cykla året om eftersom jag bor i Malmö : ). Cyklar även gärna på fritiden och har då med mig en 2-åring på cykeln.

En "dum" fråga bara - varför är det ohållbart med en "mormorscykel"? Köpte själv en ny cykel härommånaden, en Nishiki City Hybrid 401. Dock insåg jag att trots all nymodigheter (på gott och ont) och oändligt antal växlar osv osv så är den bekvämaste (dock inte aerodynamiskaste) sittställningen enligt mig den som man har just på en "mormors"-cykel! Bytte därför ut styret mot ett damcykelstyre och kan såhär i efterhand konstatera att jag helt enkelt kunde köpt en damcykel direkt. Inget ont om cykeln som sådan dock, den är kanon!
 
Är det

styrets form eller höjd som gör att du trivs med mormorscykelstuket Magnus?

Själv gillar jag inte raka styren utan vill gärna vinkla händerna lite lagom med handflatorna pekande ca 45 grader snett bakåt eller använda ett bockstyre som ger många positioner att byta mellan.

Thure
 
Anna

Har pendlat lite längre på 15 och 8kg cykel, gissa vilken jag gillar bäst?
Alla cykelturer, även i skåne, innebär uppför och nerför. Adderas skall cykelvikten till en egen vikt när man skall uppför.
Som cykelvägarna ser ut runt om Malmö törs jag av erfarenhet säga, välj en racer eller hybrid med skärmar som du gillar.
Mest cykel för pengarna får man i kategorin begagnad racer, kolla klubbarna. Lycka till.
//J
 
det är just precis det..

...att med mormorscykeln så är det vääldigt tungt med motvind och uppförsbacke och det blåser en hel del ute på slätten. Därför känns det inte som om jag vill pendla över 4 mil om dagen på min nuvarande cykel. Jag skulle också vilja komma till jobbet och hem så fort som möjligt och har en tanke om att det går fortare med tex en hybrid.

Jag tackar för alla bra tips och har tittat på de cyklar ni rekommenderar. Måste ta mig tid nu i början av semestern och provcykla några av dem.
Är det någon som har tips på bra cykelaffär i Malmö? eller är nätet det som gäller?
 
Cykelcity i Lund tycker jag är bäst i regionen. I Malmö finns ju annars den på Nobelvägen mitt emot Södervärnsskolan.
 
Borde du inte

prova på en racer? Tror du skulle få större cykelglädje på en sådan. Åkställningen + att sitta fast med fötterna i pedalerna kräver lite tillvänjning men snart så är du biten.

Kanske kan du låna någon bekants racer för att prova på innan du vet vad du vill ha.

Oavsett vilken cykel du sedan väljer bör du välja storleken, sadeln och åkställningen med omsorg.

Skaffa sedan riktiga skor, pedaler och cykelbyxor.

Håkan Cs förslag är utmärkta. I Köpenhamn har du sannolikt ett bättre utbud än i Skåne på nya cyklar.

Thure
 
När det gäller 22km

skulle jag nog satsa på någon typ av mellanracer.
Själv cyklar jag med Hisingens cykelklubb på en Columbus Vola som du kan köpa på cykelcity för ett hyggligt pris. Sä här ser den ut http://www.citygbg.se/cykel/columbus_vola.php
Det sitter klart godkänd utrustning på den, ultegra och pro lite. Duger även till att raca tillsammans med klubben.
Menar den även går att hänga heltäckande skärmar på.
Det finns även en billigare modell kallad Pinta med Shimano 105 på istället.
Du tar dig till jobbet på 40 minuter med en sån här.
 
Jag håller med Thure, det gör skillnad att kunna använda kraften i rörelsen bakåt-uppåt och fler av musklerna när fötterna sitter fast.

Själv kör jag i innerstan med tungt lass, men det är en helt annan femma och mitt ena yrke (detta där jag cyklar) är mer att likna vid att trampa last framåt, så mina fötter sitter inte fast p.g.a. trafiksäkerhet och hantering/manövrering. Jag kommer i.o.f.s. att testa om det går att köra med fötterna fast i mitt yrke.

Kanske montera köpa specialskorna och montera pedalerna på en cykel som har tillräckligt smala däck helt enkelt (lägre friktion - snabbare/lättare) och med körställningen i åtanke? Annat att tänka på / övrigt utr. har också redan nämnts i tråden.

prova på en racer? Tror du skulle få större cykelglädje på en sådan. Åkställningen + att sitta fast med fötterna i pedalerna kräver lite tillvänjning men snart så är du biten.
<clip>
Skaffa sedan riktiga skor, pedaler och cykelbyxor.
 
Senast ändrad:
Jag hade i många år motionscyklar med bockstyre; den sista var en Miyata som gav upp
i en singelolycka år 2005. Då köpte jag en hybrid, en Tunturi, och gillade den genast; trodde övergången till "rakt" styre skulle vara svår, men styret känns helt naturligt.

Tunturi rullar
väldigt bra. Trodde först att de relativt breda däcken skulle få den att kännas tung, men icke.
Jag har kvar en Crescent från 1979, den första med kassettnav; just då hade man spader på
att cyklar skulle var idiotlätta och ha idiotsmala däck. Tunturin är mycket skönare.

(I stadstrafik använder jag också en Tunturi, 7-växlad, med fotbroms och navgenerator
och med styret betydligt högre, för bättre sikt. Jag gör nästan fanatisk uppdelning mellan stads- och landscykel).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Motormannen Hjälp att välja hybrid? Landsvägscykling 9
johannord Nybörjare med nybörjarcykel behöver hjälp med komponenter. Landsvägscykling 10
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
stirre Hjälp en nybörjare med cykelval Landsvägscykling 10
Magi Hjälp en nybörjare. Cykelköp Landsvägscykling 3
warhol Hjälp med komponentval Landsvägscykling 7
fiddeliten cykelköp hjälp Landsvägscykling 10
Nariman12345 Är i stort behov av hjälp med cykelval Landsvägscykling 7
liquidmonkey energi drickar??? hjälp :) Landsvägscykling 26
Persson_ Nytt cykelköp, hjälp behövs! Landsvägscykling 14
Maxon Hjälp, jag är nybörjare!! Landsvägscykling 6
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
antonsund hjälp att identifiera pedaler och kloss Landsvägscykling 2
gro tappat ett kullager, hjälp? Landsvägscykling 9
Polderr Hjälp med Garmin Mapsource, Landsvägscykling 4
Nybörjaren Nybörjare,hjälp! Landsvägscykling 4
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Landsvägscykling 7
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
vid klickande ljud när man inte trampar ska gå att välja bort hur? Landsvägscykling 12
HenrikRosen Vilken trainer skall jag välja Landsvägscykling 10
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
Livetiskuggan Felsökning cykel med navgenerator Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Undine El-cykel med allt vad det innebär Landsvägscykling 15
CalleP123 Lämplig cykel? Landsvägscykling 8
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
periåby letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl Landsvägscykling 2
Danielv Ny cykel Landsvägscykling 5
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
Ogre Cykel för mindre jätte? Landsvägscykling 7
Brune 3-hjulig täckt cykel Landsvägscykling 1
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nattugglan01 Navväxlad cykel utan fotbroms? Landsvägscykling 17
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
politan Ny cykel Scott Sub 10 Landsvägscykling 1
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
327Karlsson För liten cykel? Landsvägscykling 5
sanna.h Vad för cykel? Landsvägscykling 25
Shaguar Åsikter om cykel - Muddyfox Swift Road Bike Landsvägscykling 6
gechu ny cykel Landsvägscykling 4
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
70617 Val av cykel första racern- Merida rätt? Vilken cykelaffär? Landsvägscykling 6
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
Patriksg Vad tycker ni om denna cykel? Landsvägscykling 16
thureb Framhjulsdriven cykel Landsvägscykling 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...