Stålram vs aluminiumram

Tänkte återuppliva den här tråden tillfälligt, har snöat in lite på landsvägscykling och lite lättare turcykling. Så jag har börjat kolla på ramar, både nya och gamla. Det som slår mig är att min morfars muffade stålram från 60-talet är lättare än flertalet moderna 'billiga' aluramar (nu handlar det iofs om gubbcyklar, s.k. roadsters). Har utvecklingen gått bakåt? Nu har gammelcykeln mkt smalare rör än moderna alucyklar, lite som en racer, men ändå, tycker det är lite anmärkningsvärt. Varför har man tjockare rör nuförtiden? Är det så mkt svårare att automatisera svetsningen med tunnare ramar, eller krävs det helt enkelt större dimensioner för alu?

Om man vill ha en hyfsad ram för lite landsväg och helgturen, duger det med en beggad stålracer då? De jag testat har varit ganska okej, men det är svårt att hitta en i min storlek (190 cm). Hur bra är gamla växlar i förhållande till nya? Förstår ju att det är en fråga om vilken växel det gäller, men hur mkt utveckling har det egentligen skett? Jag gillar ramväxelreglage, tycker det är skönt att se vilken växel som ligger i, så det vill jag nog ha. Hur mkt utveckling har det skett på navfronten?
 
Kolfibergafflar och kolfiberramar har knaprat en del på totala vikten men hjulvikt och vikt på vevparti mm skiljer det också på. Aluminium är på väg ut bland racercyklar och stål har egentligen bara fördelen att det är lite enklare för en liten rambyggare att åstadkomma måttbyggda cyklar och extrafästen med stål än med aluminium + att stål inte uttröttas på samma sätt som aluminium (teoretiskt aluminium fungerar ju t ex utmärkt i flygplan).

Men egentligen är det styvhet i första hand och vikt i andra hand om man skall ha en effektiv cykel.

Att se vilken växel som ligger i gör du på vissa moderna cykeldatorer men inte på STI-reglagen direkt i motsats till på mtbreglage och vridreglage.

STI-reglage är mycket bekvämare än ramreglage och integrerade broms-växelreglage leder till att du växlar oftare och har rätt växel under en större andel av cyklingen.

Oversizerör ger större styvhet i förhållande till vikt det gäller både för stål och aluminium.

Thure

Håkan eller någon annan får gärna förtydliga eller tillrättalägga om det är något jag fått om bakfoten.
 
Tack Håkan, mycket intressant.
Men för billig landsvägscykel vill jag framhärda med racer med bredare däck.....
//J

Thure inte ens flygkvalitetaluminum håller, komihåg vingbalksbytet på Fpl 37.
 
Kolfibergafflar och kolfiberramar har knaprat en del på totala vikten men hjulvikt och vikt på vevparti mm skiljer det också på. Aluminium är på väg ut bland racercyklar och stål har egentligen bara fördelen att det är lite enklare för en liten rambyggare att åstadkomma måttbyggda cyklar och extrafästen med stål än med aluminium + att stål inte uttröttas på samma sätt som aluminium (teoretiskt aluminium fungerar ju t ex utmärkt i flygplan).

Men egentligen är det styvhet i första hand och vikt i andra hand om man skall ha en effektiv cykel.

Att se vilken växel som ligger i gör du på vissa moderna cykeldatorer men inte på STI-reglagen direkt i motsats till på mtbreglage och vridreglage.

STI-reglage är mycket bekvämare än ramreglage och integrerade broms-växelreglage leder till att du växlar oftare och har rätt växel under en större andel av cyklingen.

Oversizerör ger större styvhet i förhållande till vikt det gäller både för stål och aluminium.

Thure

Håkan eller någon annan får gärna förtydliga eller tillrättalägga om det är något jag fått om bakfoten.

Så vikt för vikt så är större rör styvare? Då blir ju följdfunderingen hur mkt styvare en tyngre ram kan vara innan styvfördelen äts upp av viktskillnaden. Men då är det mkt teori och lite hockey...

Okej, så integrerade växel-bromssystem är alltså så mkt bättre? jag gillade att ha lite översikt, men det är sant, jag är ingen finlirare (än.. ). Jag har bara testat en cykel med sånt där modernt reglage, men tyckte att de stora greppen var ganska opraktiska. Vi får la se vart det barkar, har en del blocket förhandlingar på gång.
 
Att se vilken växel som ligger i gör du på vissa moderna cykeldatorer men inte på STI-reglagen direkt i motsats till på mtbreglage och vridreglage.
På 9-delade Shimanio STI-reglage fanns det en växelindikator som monterades på växelvajern.
Den TROR jag försvann i samband med övergången till 10-delat.

Den växelindikator som finns kvar för 10-delade reglage är då Shimanos cykeldator, Flightdeck
SHFL6502.jpg

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...f=&artgrp=1032&visa=33-64&Sort=Beskr&Visn=Std

Men de nya 9-delade Tiagra-reglagen (ST-4500) har en inbyggd växelindikator på ovansidan av reglaget
SH4500-ST.jpg

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=897&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
De skall fö fungera riktigt bra och ha en bättre ergonomi än de tidigare 9-delade reglagen, eftersom handtagen har samma form som de nuv 10-delade.

För Campa-reglage är enda alternativet deras cykeldator med växelindikator, Ergobrain
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&artgrp=1032&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
 
Jag har en sådan växelindikator på mina 10-delade Dura-Ace 7800 reglage. En sådan som sitter över växelwiren vid reglaget alltså.

Tiagra 4500 reglagen är kanonbra. Min flickvän har sådana på sin audaxcykel. Jag kan inte säga att jag märker mycket till skillnad mot mina DA-reglage. Fast mina var klart lite dyrare och för 10-delat.

Mange
 
Så vikt för vikt så är större rör styvare? Då blir ju följdfunderingen hur mkt styvare en tyngre ram kan vara innan styvfördelen äts upp av viktskillnaden. Men då är det mkt teori och lite hockey...

Grejen är ju att moderna oversizeade ramar i regel är lätta. Mycket lättare en gamla tunnröriga stålramar. Eftersom rören är breda får du en styv cykel med lite material. Aluminiumet i oversizade aluramar är ytterst tunt. Vilket du lär märka om du crashar (eller om du har otur om cykeln välter när du har lutat den mot väggen). Det blir bucklor väldigt lätt.
 
Dimensionera rätt så håller det länge.

Thure inte ens flygkvalitetaluminum håller, komihåg vingbalksbytet på Fpl 37.

Vingbalkarna gick av pga en konstruktionsmiss som gjorde att livslängden blev mycket kortare än det var tänkt. Aluminium som utsätts för varierande laster håller aldrig i evighet, men om man gör rätt så håller det länge.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.