Regler vid cykelöverfart

21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är


Det du tänker på är kanske:

6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.


Det får alltså inte komma andra cyklister.
 
Jag hoppas att följande frågor inte är alltför långt från trådens ämne.

1) Inga registrerade fordon har rätt att köra på cykelvägar/cykelbanor. Rätt? Fel?

2) Cykeltrafik regleras av skyltar och ljus till höger om cykelbanan. Rätt? Fel?

Skälet till fråga 2) är en gatukorsning i Linköping, Östgötagatan/Hunnebergsgatan.
Korsningen är ljusreglerad m a p biltrafiken. Hunnebersgatan har blandad trafik från
ena hållet mot korsningen, gång- och cykel på den andra. För alla trafikanter som korsar
Östgötagatan finns tveklösa signaler, likaså för bilister på denna. Men på ena sidan
finns ljus enbart för gångtrafikanter utmed Östgötagatan och på den andra inga ljus alls. Följden är att
cylister utmed Östgötagatan brakar på utan ringaste hänsyn till korsande trafik; dvs. får
jag som cyklande på Hunnebergsgatan grönt ljus måste jag vara oerhört vaksam på korsande cyklister. Jag vet att olyckor har förekommit.

Man kunde tänka sig att därest cykelbanan inte har egna ljus gäller samma som för biltrafiken, men det tror jag ingen tänker på och fan vet om man ens ser ljusen från cykelbanan.
Hur är regeln förresten?

Nu är jag inte säker på att trafikljus vid cykelbanan skulle hjälpa, ty vad hjälper mot hänsynslösa cyklister? Jag menar att cyklister kanske skulle bära sig åt som ansvarsmedvetna trafikanter om de betraktades som sådana, dvs. onödiga cykelbanor (de är många!) togs bort.

I en stad där man t ex kan lägga en dubbelriktad cykelbana på en smal trottoar från ungefär mitten av en stor genomfartsväg är det antagligen att begära för mycket.
 
I varje fall kan du aldrig lita på att en annan trafikant ser dig och ger dig din rätt som trafikreglerna t ex högerregeln ger dig. Om du alltid misstror andra trafikanter kan du cykla säkrare.

Stämmer, svenskar är dåliga på högerregeln, så dåliga att de ibland framstår som om de knappt vet vad de ska göra om man som bilist tillämpar den och faktiskt släpper fram folk som kommer från höger. Cyklister blir ytterst förvånade och undrar vad som står på.

Att insistera på högerregeln som cyklist och bara hoja på under antagandet att alla iaktar den vore närmast suicidalt.

Något som ofta slår en i Uppsala är att cyklisterna är dåliga på trafikregler sannolikt för att många saknar körkort och aldrig lärt sig dem.
 
bildrullar!

Jag måste säga att jag ofta känner mig mindre utsatt bland bilarna än på en kombinerad cykel/gångbana.

Dom två saker jag är mest rädd för när jag cyklar i stan är.
* BIldörrar som plötsligt slås upp.
* Fotgängare som skuttar ut i cykelbanan utan att se sig för.

Båda de riskerna känns större på cykelbanan. Bilister brukar kolla innan de öppnar dörren ut mot gatan, men på insidan kan det väl inte komma någon? Och fotgängare brukar inte (så ofta) skutta ut på "riktiga" vägen, men cyklister finns liksom inte i forgängarens sinnevärld på samma sätt.

Japp, har dykt genom en bildörr en gång, gör inte gärna om det!
Det var på en vältrafikerad och smal gata vid jobbet, man håller inte ut så långt då bilarna kör som f-n!
Försökte ha koll på om någon sitter i fordonen vid sidan, men en låg japansk sportkärra med tonade rutor har man inte en suck på. Sedan när idioten till förare slänger upp dörren när man är i jämnhöjd med hans bakre kofångare är det bara att förbereda sig för dykning....
I detta fall genom hans dörr och sidoruta, och man rullar runt ett par varv på gatan.
Nu är man glad för att för 25 år sedan tränade man judo och att fortfarande falltekniken sitter i ryggmärgen! Inte en skråma på mig, rutan på förarsidan blev splitter, dörren fick föraren hålla igen med handen, en glipa på 15 cm, undrar om han vågade ta det på försäkringen... på min hoj så hoppade kedjan och framhjulet blev lite mer ovalt. Inte hörde den jävla drullen av sig och kollade hur man var efter detta. Men hade jag fått några skador fanns ett bra vittne, en av krimmarna i Eskilstuna såg hela soppan och lovade att vittna, snacka om att bildrullen blev spak när han märkte att vittnet var polis, då blev det inte tal om att jag skule betala reparationerna av bilen....
 
Jag har också kört in i en bildörr, på Hornsgatan i Stockholm. Det var sommaren 1968 - jag minns det för det var kort efter att R Kennedy mördades. Det låg fortfarande spårvägsspår på gatan så utrymmet för en cyklist var ganska snävt. Plötsligt far en bildörr upp framför mig och jag får tvärstopp. Det stannade vid ett skärsår som dock måste sys på Södersjukhuset.

Jag var något uppbragt och sa till bilisten att det var ett jävla sätt att slänga upp en bildörr på det där viset. Han svarade att jag fick skylla mig själv när jag körde så nära. Han såg mig alltså komma och slängde upp dörren?

Nå, nu bor jag sen 1970 i Linköping där det allvarligaste hotet mot en fredlig cyklist är andra cyklister och fotgängare. De enda bilister som bekymrar mig är lastbilschaufförer som tror att
de måste tränga ned mig mot den doserade vägkanten när de kör om.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.