Tillpassning spd-skor

Jag har precis köpt en ny uppsättning spd-skor och fått problem med ena foten.

Av någon anledning verkar jag få en "hotspot" (om man nu kan kalla det det) på trampdynan bakom stortån. Börjar efter någon timme tappa känseln i stortån på vänsterfoten, sen blir det bara värre och värre. Känner inget av högerfoten och skorna är av samma märke som de jag hade tidigare(Specialized). Har skruvat fast cleats så mycket i mitten som möjligt under skon och det funkade på de gamla skorna, dock var de av road-typ medans de här är mtb. Road skorna hade dock möjlighet att använda vanlig spd så det är det jag kört med hela tiden.

Kan inte känna något fel på skorna när jag bara har dem på mig eller att de skulle klämma på något onormalt sätt. Funderar nu på hur jag skall testa att justera cleats för att komma bort från problemet. Känns som det är små justeringar som gäller. Kanske finns något att göra med sulan? Är det någon som har några ideer om hur jag skall gå till väga?
 
Svår fråga

Någon form av nervpåverkan är detta sannolikt. Nerven kan vara påverkad antingen i ryggen, bäckenet, benet eller foten. Är skorna trängre än de gamla? Kan du vicka på stortån och trycka ifrån nedåt när du trampar? Hur är det med uppbyggnad i hålfoten respektive påverkan av framvalvet?

Har du ändrat på något annat t ex sadelhöjd eller sadelplacering? Medger cleatsen små vridningar i fotens placering i förhållande till längsaxeln av cykeln? Det finns ju olika SPD cleats med och utan möjlighet att vrida lite.

Misstänker du skon i första hand byt tillbaka till gamla skon på vänsterfoten är problemet då borta kan du kanske göra ingrepp i den nya skon för att få den att passa dig bättre. T ex sprätta upp någon söm vid framfoten eller modifiera innersulan för att vidga skon för att undvika nervinklämning.

Men var öppen för att ändring i sittställning kan ge liknande nervfenomen utlösta från ryggen eller bäckenet typ Ischiasbesvär.

Thure
 
Skorna är nog aningen lite tightare än de tidigare men jag har fortfarande lite rörlighet iaf vid tårna. Cleatsen är samma som på de förra skorna men vridförmågan på skon när den sitter fast är betydligt stummare än på de andra skorna då sulan nu på ett annat vis vilar på pedalen. De gamla kunde jag mer eller mindre fritt röra inom vridintervallet. Hmmm där kanske man har något?? Krävs betydligt mer kraft att trycka dit de nya skorna mot de gamla. Kanske kan skära bort lite på sulan för att få mindre anläggningsyta?

Ändring av sittställning har jag inte gett mig på men jag ska göra som du säger å ta ett pass med den gamla skon så att man eliminerar att ursprunget skulle vara något annat.

Tackar så mycket för svaret!!
 
Jag kom fram till att det var vänsterskon som det var fel på. Det var en ytterst lite för stor lutning av sulan utåt(vilket specialize kör på sin skor för att spara knän) som gjorde att jag fick mer tryck bakom stortån.

Löste det genom att lägga i tunna och noga tillklippta "skimms" under sulan i skon.

Tittade även över min sittställning och efter att sadeln åkt fram någon cm, styret sänkts en aning samt justerat cleats så att hälarna har möjlighet att komma in mer mot cykeln så blev det en otrolig skillnad. Rundtrampet känns helt annorlunda. Konstigt att så lite kan göra så mycket. Får skylla den lama inställningen på att jag som glad amatör bara justerar när känseln försvinner i någon kroppsdel :)

Nu blir det en lite längre tur på 160 imorrn och det skall bli intressant att se hur det känns sista timmen.
 
Det var intresant läsning. Jag har likande strul fast på höger fot. Stortån domnar efter några mil. Käns nästan som om sockan korvar ihop sig mellan stortå och nästa tå.
Hur stora jousteringar på sittställning och skorna skall man göra åt gången? Handlar det om milimetrar eller är det större jousteringar som man skall börja med?
 
Små justeringar gör stora skillnader så gå ut försiktigt. Se också till att du tar en sak i taget så att de vet vad det var som påverkade vad. Har gjort bort mig några ggr när jag fått för många parametrar och till slut inte vetat vad som var bra eller dåligt.

Efter turen på 16 mil i helgen så funkar fötterna perfekt. Fick dock smärta i vänster knä i ett par dagar efter som kan liknas vid löparknä. Enligt mina nuvarande funderingar så tror jag det kan bero på att jag fortfarande har lite för stor lutning utåt på foten. När jag läser om löparknä så är det ju vanligare på vänster då vägbanan lutar utåt åt det hållet och senorna på utsidan skaver utsidan av knät.
Vill inte ge mig på skorna så mycket mer nu eftersom fötterna kändes bra men jag tänkte testa att sänka sadeln en aning då jag har den i högsta laget nu. Det handlar dock bara om 5mm till att börja med. Kommer dock att vara uppmärksam, är livrädd att dra på mig något allvarligare knäproblem som många dras med.

Testa även med att försöka röra på tårna med lite jämna mellanrum när du cyklar. Brukar få igång genomströmningen i foten.

Hoppas det löser sig!!
 
Tack för tippsen.

Själv har jag haft stora problem med knäna efter att jag körde MTB på 90 talet. Visade sig att jag körde med sadeln för lågt så muskelfästene blev för korta i knät vilket resulterade i att själva knäskolen låg emot på något sätt. Det räckte med att jag lånade frugan cykel några kilometer förra året så fick jag så ont i knät att jag inte kunde gå på en vecka. Nu när jag kör landsväg och har sadeln högre så känns knät mycket bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.