Packning

Hej jag vore tacksam för förslag på mindre väska/förvaring för dagsturer. Jag har ingen pakethållare på hojen och vill inte ha några större väskor.
 
Ett förslag

Hej jag vore tacksam för förslag på mindre väska/förvaring för dagsturer. Jag har ingen pakethållare på hojen och vill inte ha några större väskor.


Först och främst skulle jag rekommendera en styrstångsväska, för plånbok, kartor, energigodis etc. Sedan skulle jag rekommendera en ramväska för div. verktyg till reparationer längs vägkanten. Slutligen skulle jag rekommendera en rejäl sadelväska eller dyligt regnkläder och överdragskläder.

Till bättre styrstångsväskor kräver speciella fästen, som monteras på styret. Notera att olika väskmärken kräver olika hållare! Klickfix har tagit fram en speciell fäste till klickfix-kompatibla styrstångsväskor, som monteras på sadelstolpen. Då kan du så att säga ha två styrstångsväskor på hojen, en på styret och en bakvänd som sitter på sadelstolpen.

Annars fins det speciella pakethållare som monteras direkt på sadelstolpen. Den rekommenderade maxlasten brukar dock begränsas till ca 5 kg.

Slutligen har (hade?) Carradice en rejäl sadelväska på ca 20 liter, som rymmer en hel del överdragskläder.

/Niklas
 
Senast ändrad:
Max 5l sadelväska behövs

Jag tycker att du skall strunta i styrstångsväska, allt som som behövs för en dagstur får plats i en sadelväska.

Hur mkt har du tänkt släpa med dig?

Jag cyklade drygt 10mil igår och hade då med mig:
2 reservslangar
1 däcksverktyg
1 pump
1 universalverktyg (Insex, kedjebrytare, mm)
6 kedjelänkar (dvs en 'stump' kedja)
2 kedjelås
1 ekernyckel
armvärmare
regn/vindjacka

Detta förvarades, förutom pumpen, i min Carradice 5l sadelväska
prima-maxi-saddlepack.jpg


Säljs nu i Sverige av
http://www.cykelnetto.com
men kolla oxå
http://www.carradice.co.uk

Detta är en såpass stor sadlväska att jag även får plats med:
Benvärmare
Långfingerhandskar, neopren
GoreTex-sockor, med (torra) strumpor i tån. (Funkar bra som "tåvärmare" istf skoöverdrag)
Cykelmössa
Men som vädret var igår behövdes inte det!


/Håkan
 
När jag är ute och träningscyklar (allt från 3 till 15 mil) så har jag en liten sadelväska med en extra slang, däcksavtagare, insexverktyg, nån lagningslapp, kreditkort, lite kontanter, mobiltelefon och ett par plåster. Plus en pump på ramen. Ev mat och ärmar i ryggfickorna på cykeltröjan. Varför det skulle behövas mer till en dagstur vet jag inte, möjligen en ytterligare slang om man räknar med kass väg.
 
Senast ändrad:
Tack för svaren om väska för dagsturer. Sadelväska verkar nog vara det alternativet som tilltalar mig bäst för ändamålet. Jag har titta på olika alternativ och blivet undrande över hur man fäster väskan i sadeln. Behövs det en speciell fästanordning i sadeln för tex. Carradice, eller är det bara remmar med snabbspänne?
 
Beror på väskan

Behövs det en speciell fästanordning i sadeln för tex. Carradice, eller är det bara remmar med snabbspänne?
Den Carradice-väska som jag har, se bilden ovan, behövs det inte ngn speciell fästanordning för.
Den fästs mha kardborreband.

För de större Carradicesadelväskorna är det en annan sak...


/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.