Trenga?

Tack för era svar, har undrat om det där med kompaktvevparti också, vad det var. Toppen-svar!

Har nog ett hum om vad jag vill ha nu, till sist gäller det väl bara att köpa något och vara nöjd, annars kan man ju hålla på hur länge som helst :)

Anneli
 
Hakar på diskussionen om 3-fach

Min erfarenhet är att risken för felväxlingar som resulterar i att kedjan hoppar av framtill är större med tredelat vevparti fram än med tvådelat.

Det kan också ha att göra med sliten drivlina eller bättre/sämre kvalitet på gruppen.?

På en racer där man inte skall köra med packning så tror jag att kompakt vevparti dvs t ex 34 och 48 på klingorna fram och upp 11-26 eller liknande på kassetten bak ger tillräckligt med utväxlingar även vid rätt branta asfaltstigningar.

Men vid touring skogscykling etc tror jag att ett tredelat vevparti har tillräckligt med fördelar för att det skall vara rätt för de flesta.

Rätt eller fel resonerat?

Provcykla brukar vara ett bra råd om man skall köpa en cykel oavsett cykelanvändningen. Racrar behöver provas ut ordentligt avseende storlek för bästa funktion.

Thure
 
Ja, jag har tänkt leta upp återförsäljare här, de flesta tyska märken verkar finnas representerade hos dem, för jag känner också att jag måste få den rätt inställd etc., som tjej kan det väl vara lite extra knepigt att få rätt inställningar.

Ang. tre-delat eller kompakt så funderar jag fortfarande, har tänkt cykla en del i berg här men de är inte så branta (inte som Alperna iallafall), så jag tror att kompakt funkar. Fast frågan är om det kanske blir roligare med 3-delat där ändå. Tänkte höra lite med cykelhandlare, de känner ju till området här bra och vet vad som krävs för någon som inte är överdrivet ben-stark.

Anneli
 
Mina tankar om 3-delat, kompakt å standard:
3-delat: Javisst, om man kommer att köra mycket i Alperna. Fördel: Utväxlingsområdet är stort. Nackdel: Vikt, växlingskvalitet och utseende.

Kompakt: Ja, om man kör i mer småkuperad terräng (Harz), där backarna inte är alltför långa. Fördel: Relativt bra utväxlingsområde Nackdel: mellan ca 25 och 30 km/h måste man ofta(-re) växla mellan lilla och stora klingan.

Standard: Om man övervägande kör på platten. Fördel: Tätstegad utväxling (lätt att hitta rätt kadens) Nackdel: Utväxlingsområdet, låg kadens i bergen.

Jag kör med kompakt på finracern (34/50 fram och 12-25 bak). Det är perfekt för turer i Harz, Allgäu osv. Här i Bremen är det emellertid eländigt platt, ett standardvevparti hade alltså passat bättre hemmavid (även hemma i Småland hade ett standardvevparti passat bra. Men som sagt, turerna i småbergen gör att jag är nöjd med valet av kompakt.

/Håkan
 
Den extra vikt tre-delat ger är väl ca: 50-60 g. (vikten av en liten klinga fram) marginellt tycker jag och bra om det kommer en brant backe så benen slipper bli stumma...

Stefan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.