Fot som vobblar

När jag åker i nedförsbackar så börjar ena foten att vobbla, finns det något bra sätt att träna bort detta eller är det bara att åka och hoppas att det löser sig med tiden?

Hadet
Hardtaillars
 
luta mig lite lite tillbaka

björner; sa:
Kollat att hjulen sitter fast, inte är snedslitna, att lagren inte glappar?

Bra påpekande,utrustningen skall alltid kollas och underhållas. Om utrustningen är OK,fundera då på din körstil. Kanske du har för mycket kroppsvikt lagd på den Icke-wobblande skridskon?
I så fall,stå rakt över Inlines och jag brukar luta mig lite lite tillbaka i nedförsbackar.
Förvisso kan detta osunda beteende komma från min föredetta Cross-Endurakarriär,där sade de att jag hade en egen stil. Jag åker dagligen i nedförsbacke från arbetet på Inlines,men om man har rätt viktfördelning så fungerar det ypperligt med TRÄNING.
 
vobbling

Vobbling kan bero på att hjulen inte sitter rakt under dina fötter. Kan du justera chassit i förhållande till skon?

Med längre hjulbas så minskar tendenserna till vobbling. Ett skäl att byta till femhjulschassin

Om du sätter ena foten lite framför den andra (lite som en telemarkskidåkare) så blir du stabilare i längsled men det brukar inte hjälpa mot vobbling. Precis som på skidor kan man däremot bli lite mer stabil genom att åka lite i kurva (såsom skärande sväng) du bör då se till att ha större belastning på yttre foten för att få bättre stabilitet.

Thure
 
hardtaillars; sa:
När jag åker i nedförsbackar så börjar ena foten att vobbla, finns det något bra sätt att träna bort detta eller är det bara att åka och hoppas att det löser sig med tiden?

Hadet
Hardtaillars

Även kvaliteten på dina inlines kan ha betydelse. För några år sedan åkte jag på plastskena och därefter på en tunn aluminiumskena. Båda vobblade när det gick tillräckligt fort i utförsbackarna. Numera åker jag på en styv femhjulings aluminiumskena. Ingen vobbling numera.
 
Tack för tipsen

Skridskorna jag åker på är ett par Bauer Hockeyrör. jag inte åker fort utan för att känna om det är något för mig.

Hadet
hardtaillars
 
kan vara

Hur länge har du åkt? vobblande och liknande brukar gå bort om man åker ett par timmar om dan. Man får ju hoppas att det är den mänskliga faktorn/otänade vrister och att det inte är fel på rullornas inställning. hur branta backar talar vi om? Gillar själv att åka i backar som man nästan faller nerför!!

[Ändrat av Reibel 2004-01-28 kl 09:19]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.