Köptips

Jag har, rätt länge, funderat på att köpa ett par inlines, men det har inte blivit av. Nu tänkte jag dock göra slag i saken, men vet inte riktigt vad jag ska köpa.
Jag är alltså helt ny på inlines men har åkt en del skridskor i mina dar, även om det är ett antal år sedan nu.

Jag kommer nog mestadels att använda dem för "fitness". Mer betoning på långfärd än stunts och liknande iaf.
De bör dock vara lätthanterliga.

Jag har kollat lite på Salomon Ivo, som jag hittat för 1600kr i en butik. De verkar rätt vettiga.
I samma butik rear de ut Salomon X-TR Pulse för 1300kr (2400kr), och Salomon X-TR Speed (hittar ingen som helst info om dessa på nätet) för 1000kr (1800kr).

De två modellerna på rean har 80mm hjul men, vad jag förstår, samma ram (säger man så på svenska?) som Ivo, som ju har 78mm hjul.
Vad är det för skillnad med olika hjulstorlekar eg?

Givetvis finns det andra märken än salomon, jag har bara koncentrerat mig på dem hittils då jag haft skor från dem som jag varit nöjd med.

Tyck till om de ovanstående och kom gärna med andra förslag!

Om ni har några generella tips tar jag emot dem tacksamt. :)

/Robert
 
Tycker du gör rätt i att kolla på ett par Salomon ifall du tänkt vara seriös med ditt inlines åkande.
Känns som ett säkert kort, och även de billigaste är mycket bra.
Satsa på ett par med 82mm hjul och är märkta 82A (= hårdheten) tveklöst, då dessa är mer för långfärd än för stunts eller dylikt.
83A hjul kan uppfattas som för hårda och kan vid långa pass, och även vid sämre underlag göra att fötterna känns ömma och "trötta"
Ifall din dröm inlines nu råkar ha 83 hjul tycker jag dock ändå att du ska köpa den, men tänk på att hjul är dyrt (ca 800 kr för ett fullt set utan kullager orginal eller 600 kr inkl kullager på Intersport av märket Crazy Creek, som för övrigt verkar helt ok)
Ifall de har under 82 mm på, kontrollera så att du i framtiden kan sätta på 82 hjul då inte alla modeller har möjligheten.

Låt inte ABEC 7 vara ett argument för ditt köp, då dessa lager är känsligare än t.ex abec 5 (vilket jag skulle rekommendera).
Eller mikrolager som vad jag hört kan jämställas med abec 5.

Inget om modellerna du nämde då jag inte har så mycket koll på beteckningar, men kanske vet du lite mer nu om vad du ska leta efter på ett par inlines.

//Linus
 
Köpte ett par k2 ascent i förrgår och har åkt nåra gånger skit goa att åka på. Dom 78mm hjul och jag tycker att det är lagom för att dom "tar bort ojämnheter i marken" och det går fortfarnde att svänga relativt snabbt med dem. Dom har ganska mjuka hjul jämnfört med mina gamla inlines (hokey varianten 80a)
mina nya 78a liten skildnad kan tyckas men det gör mycket. Köpte mina på stadium för 1000kr.

:)
 
Wasso:
Jag var åxå på stadium och handlade lite faktiskt. Blev ett par K2 Cadence SL för 1500kr. Tycker de verkar funka rätt bra. De har hyffsat lång skena/ram och 78mm hjul, men möjlighet att sätta dit max 80mm. Jag är ju, som sagt helt grön på inlines, men jag var ute och åkte lite igår. Försökte få till tekniken på att stanna och så och idag var jag ute och åkte en lite längre runda.
De salomon som jag tittat in mig lite på (och alla andra salomon jag provade) satt inget vidare på mina fötter.
På planmark går det rätt bra, men nerförsbackar är jobbiga.
Imorgon kommer jag att ha träningsverk. :)

Tack alla som kommit med synpunkter!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.