Använda stavar?

RULLSKIDOR!!!

S Johansson; sa:
Därför undrar jag om det går att använda längdstavar tillsammans med inlines, eller är det rullskidor jag ska satsa på då? Jag har provat rullskidor (klassiska), men tyckte det var svårt och lite tråkigt.

Hej!

Jag vet ju inte riktigt varför du åker inlines, men jag skulle helt klart rekommendera rullskidor framför inlines i ett rent träningssyfte. Om du tycker att det var svårt och tråkigt med klassiska rullskidor, varför inte testa att åka fristil, då det finns speciella skaterullskidor för detta ändamål.

Anledningen till detta är att (oftast, nästan alltid) så rullar ett par inlines FÖR BRA. Skaffa dig ett par skaterullskidor (ej tävlingsmodell då även dessa rullar bra), så att du på så sätt efterliknar träning på "vanliga" skidor (alltså vinterskidåkning).

Du kommer att märka att detta är jobbigare, vilket leder till att du då får betydligt bättre träning i framförallt armar, axlar, mage och rygg, för att inte tala om hjärtat... Detta eftersom du måste ta betydligt fler och tyngre stavtag med rullskidor än med ett par (oftast) lättrullade inlines.

Men du kanske även tycker att skaterullskidor är tråkigt och då är det ju bättre att du åker inlines än inget alls...

/Martin
 
Re: RULLSKIDOR!!!

Marte; sa:
Jag vet ju inte riktigt varför du åker inlines, men jag skulle helt klart rekommendera rullskidor framför inlines i ett rent träningssyfte... Anledningen till detta är att (oftast, nästan alltid) så rullar ett par inlines FÖR BRA.

Jag håller delvis med dig. Inlines rullar lite väl bra. För att få riktig nytta av stavarna skall man köra i motvind eller uppförsbackar. För rent träningssyfte är nog rullskidor för fristil bättre. Inlines har dock vissa fördelar:
1. Hjul hela vägen under, man kan inte fastna på asfaltkanter eller liknande. Bra om man är lite osäker.
2. Billigare än rullskida + pjäxa, i alla fall om man håller sig till det vanliga butiksutbudet.
3. Billigare reservdelar. Delar till rullskidor har en tendens att vara svindyra.
4. Lite bredare användningsområde. Man kan åka utan stavar på "kvällspromenad" eller vad som helst. Lättare att gå med över hinder är de också.
5. Stort utbud - lätt att få tag i.


björner; sa:
Men det kanske man kan slipa till, dock verkar inte den enkelgradiga filen vara rätt verktyg. Risken är väl att man fastnar lite i mjuk asfalt.

Diamantbryne rekommenderas för hårdmetallspetsar. Finns bl a på Clas Ohlson. Risken att fastna är förhållandevis liten. Jag fastnar ibland, men inte hårdare än att staven lätt rycks loss när man drar fram armarna. Det har dock hänt att stetsen har knäckts när den fastnat mellan stenarna i asfalten.

Peter
 
Tack för tipset om diamantbryne!

I debatten om inlines kontra rullskidor, så uppskattar jag just att inlines rullar lätt, det går undan helt enkelt! Även som motionär känner man sej lätt som Elofsson i utförsbackarna, ibland t o m som Hermann Maier...

jag har visserligen aldrig provat rullskidor, men ser f n ingen anledning att göra det heller.

Rock´n Roll!
 
pikar?

Varför kan man inte använda sina svindyra specialinköpta dubbelpikar från pikmakar'n, eventuellt med någon annan spets på? Det fanns ju någon sorts gummipluppar med en metallspets längst fram på som man sätter på pikarna vid transport, skulle inte det fungera?

/Roland
 
stavar....

jovisst det är rätt kul med stavar, men se upp med skavsår på händerna... jag fick ganska rejäla sådana efter en liten närr runda kring milen... så ett par cykelhandskar är nog till att rekomendera... sedan så får du nog se till att spänna stavarna ordentligt ifall det blir teleskopstavar du köper... mina har en tendens till att tryckas ihop och då blir det lite jobbigt... annars säger jag lycka till med din träning... och välkommen in i träsket
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ektorp stavar Inlines 3
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
Burt Stavar och handledsskydd Inlines 7
Trasig strumpa Köpa stavar till inlines Inlines 7
llko Fäste för stavar Inlines 3
Lightwave Gummisko till stavar? Inlines 5
storeric Inlines, handledsskydd och stavar? Inlines 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.