Hur komma åt lagren?

Jag har heltäckta lager som behöver rengöras och smörjas. Hur gör jag för att ta bort, och sätta dit, sidoskydden?
 
Knivspets =skrota inre brickan
Rengör
Montera tillbaks kullagren med de öppna sidorna inåt, mot varandra.

Inte längre helkapslade men de var de ju inte innan heller,då hade du ju inte behövt rengöra dem från första början ;-)

/Erik
 
Berneflott; sa:
Inte längre helkapslade men de var de ju inte innan heller,då hade du ju inte behövt rengöra dem från första början ;-)

/Erik

Jag tror att mina lager är av typen helkapslade, och skitiga är dom förvisso efter sisådär 40 mil. Jag har nämligen badat dom i lacknafta, och den ser sannerligen inte drickbar ut...

Jag har alltså t v behållt dom där sidobrickorna på. Jag vill även i fortsättningsvis ha lagren helkapslade, kräver mindre underhåll, och efter torkning med hårfön återstår frågan hur man smörjer.

Jag har funderat på att spruta fett, om det inte är för visköst, eller olja genom en tunn kanyl och sikta på den minimala glipan mellan lagrets yttre och inre del.

Synpunkter välkomnas!
 
Ta bort sidobrickan

Du kan inte få lagren rena om du inte tar bort ena sidobrickan.

Personligen är jag mycket förtjust i utombordarfett som gör att underhållsintervallen blir mycket långa även om du skulle råka ut för vått väglag.

Finns ingen anledning att sätta på den inre sidobrickan igen det tar bara tid både nu och nästa gång du behöver rengöra och smörja dina lager.

Thure
 
Jag behöll sidoplattorna på och sprutade kedjeoljespray, som innehåller en lättflyktig komponent som dunstar på några minuter, kvar blir en starkt vidhäftande olja. Snabbt och enkelt. Och nu rullar dom fint!
Men man vet ju inte vad grums som finns kvar därinne. I framtiden följer jag råden och kör halvkapslat med utbordarfett, det är säkert mer hållbart.

Två följdfrågor:
Varför rostar lagren fast i väta, det är väl rostfritt?
När byter ni lager?
 
Försiktigt!

Om man är försiktig kan man öppna kapslade lager, göra rent, fetta in och sätta ihop utan att skada tätningsbrickan. En liten elektronikmejsel (flat) samt fingerfärdighet är vad som behövs.
:)
[Ändrat av Vandrare 2003-05-25 kl 02:31]
 
Kassa lager byts

björner; sa:
Två följdfrågor:
Varför rostar lagren fast i väta, det är väl rostfritt?
När byter ni lager?

De rostar.

När de glappar och skriker och rullmotsåndet ökar. Ibland skär lagren och den konstruktion som håller avståndet mellan kulorna kan också förstöras.

Thure
 
Jag har (med hjälp av en stanley hobbykniv) öppnat en sida på mina helkapslade SKF -lager.
Det bästa sättet för avfettning/rengöring jag har hittat är att köpa en rengöringsspray för skivbromsar som är ett oerhört effektivt avfettningsmedel, finns bl.a. att köpa vid Biltema eller hos välsorterade bensinmackar. Därefter torkade jag ut lagren med en varmluftspistol. En sträng med litiumfett "kokades in" i lagret med hjälp av varmluftspistolen sedan upplevde Jag att mina SKF -rullar var i skick som nya.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.