Tenkara

Go vänner

Någon som kan ge lite tips om tenkara. Under våren tänker jag köper mitt fösta spö, utan att egentligen veta vad jag ska ha för läng och action. Jag fiskar oftast i åar och bäckar med en bredd på upp till kanske 8 m. Allt från snabbt till stilla vatten.

Hur lång ska den taperade linan och tafsen vara i förhållande till spöet.

Behöver man tenkaraflugor eller fungar det jag redan har i flugasken?
 
Tenkara är ju minimalistiskt flugfiske. Ett lätt spö utan rulle men med en toppknuten taperad lina. Borde knna vara lika billigt som det är enkelt, men så är inte fallet. Snarare tvärtom. Själv tänker jag i sommar testa tenkarafiske med ett Fladen Daisho 12- eller 15-fots metspö och en taperad, flätad, flugtafs. Komplett utrustning för under tvåhundringan som borde fungera hur bra som helst även om snobbfaktorn blir låg...
 
Tenkara är ju minimalistiskt flugfiske. Ett lätt spö utan rulle men med en toppknuten taperad lina. Borde knna vara lika billigt som det är enkelt, men så är inte fallet. Snarare tvärtom. Själv tänker jag i sommar testa tenkarafiske med ett Fladen Daisho 12- eller 15-fots metspö och en taperad, flätad, flugtafs. Komplett utrustning för under tvåhundringan som borde fungera hur bra som helst även om snobbfaktorn blir låg...

Det där var min tanke när jag först såg det hela också. Ett metspö med lämplig lina.

Och det är något jag praktiserat utan att veta vad det var. Väldigt enkel imitation av flygmyra drog jag mängder av mört en dag när flygmyrorna svärmade. Började med att agna en krok med riktiga flygmyror, men det var lite pilligt så jag snurrade på en bit hönsfjäder på kroken och det funkade lika bra.

Tror jag för det mesta brukade ha lite hönsfjädrar i beteslådan som barn, där av tillgången vid ovannämnda tillfälle. Var tydligen smartare som barn.
 
Det där var min tanke när jag först såg det hela också. Ett metspö med lämplig lina.

Och det är något jag praktiserat utan att veta vad det var. Väldigt enkel imitation av flygmyra drog jag mängder av mört en dag när flygmyrorna svärmade. Började med att agna en krok med riktiga flygmyror, men det var lite pilligt så jag snurrade på en bit hönsfjäder på kroken och det funkade lika bra.

Tror jag för det mesta brukade ha lite hönsfjädrar i beteslådan som barn, där av tillgången vid ovannämnda tillfälle. Var tydligen smartare som barn.
Själv minns jag löjmetet jag som liten grabb brukade ägna mig åt. Bästa betet var en pytteliten våtfluga. Den var från början svart med svart hackel och vita vingar. Mot slutet av sin levnad var den bara en liten krok med litet svart tråd men fångade fortfarande lika många löjor. När den till sist gick förlorad köpte jag ingen ny utan snodde litet svart sytråd av mamma som jag sedan (tråden, inte morsan) lindade runt skaftet på min minsta metkrok. Den flugan fungerade lika bra som sin mer professionellt bundna föregångare.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...