hjälp en noob med vandringsskor :S

Behöver köpa ett par vandringsskor och tittade på dem här som är på rea just nu. https://www.friluftsvaror.se/outlet/haglofs-rocker-gore-tex-dam


Jag har tidigare bara vart ute på dagsturer och har då bara kört med vanliga löparskor men nu i sommar ska vi ut på längre turer så jag behöver nåt rejälare. Har en tajt budget så jag hittade dessa på rea, Det står på hemsidan att de ska passa bra för längre vandringar men även att de är bergsklättringskor? Kan ingenting om vandringskor så vet inte riktigt om det är rätt sorts skor eller vad jag annars ska leta efter.
 
Hej

Och välkommen ut! Kul att du vill ge dig ut på längre äventyr!

Du, det här med fotbeklädnader är inte lätt. Kängor/skor/stövlar, goretex/skal, lättvikt/stabila...ytterst individuellt och kan därför vara svårt att råda om.

Själv tillhör jag den grupp vars fötter trivs allra bäst i skalkängor. Tunga och osmidiga säger vissa, stabila och torra säger andra. Mamma vandrar i gummistövlar, för det passar henne. Mina fötter dör i gummistövlar. Maken föredrar ytterst lätta och otäta gympadojor. Mina vrister behöver stabilitet. Osv osv.

Det enda jag nog inte skulle ha i svenska blöta steniga fjällen är låga goretexskor. Vaderade skodon tar ofta tid att torka. Låga skor kan ge dålig sidostabilitet på ojämn mark.

Men som sagt, det beror på ens fötter. Om du har en tight budget så kanske du har stabila vinterskor du kan gå i? Eller hitta något begagnat? https://www.blocket.se/hela_sverige?q=Vandringskängor&cg=0&w=3&st=s&c=&ca=10&is=1&l=0&md=th

Du kommer att få många tips (eller kunna läsa i andra trådar här på hemsidan) men till syvene og sist är det dina fötter som bestämmer ;)
 
Precis som Karolina skrev ovan så är nog just en låg gore-tex sko inget att föredra vid lite vandring, ok om du rör dig på stigar i låglandet mera! Jag får uppfattningen att skon du hänvisar till är ganska styv, inte gjord för vandring i första hand utan klättring, väldigt stenig terräng i första hand.
Själv vandrar jag med trailrunning skor, inget goretex och väldigt lätta. Regnar det så tar jag att bli lite blöt, för man blir inte kall så länge man går samt att skon torkar lätt :)!

Vissa kör med halvhöga gore skor och vissa med skalkängor, så det finns inget "bästa-skon" utan det är helt individuellt :)!
 
Tack för svar! Jo det är väl sant som du säger, hoppar gore-tex skorna iallafall så kanske jag väntar med att köpa skor tills jag vet mer vad jag vill ha. Har ett par doc Martens som jag använder som vinterkängor. Kanske de skulle funka då med tjockare strumpor i?
 
Gillar dina fötter kängorna? Provvandra med strumpa och socka. Håller de fötter/fotled/knän/rygg på glatt humör går det nog.
 
De flesta skoskaven mm kommer från rejäla kängor. Får foten välja gillar den mjuka ovanläder och stabila sulor.
Många går i nätskor i syntet som torkar fort och trivs med det.

Faktum är att vikt på foten ca 5x mer än på ryggen gäller alla.

Hitta lätta skor som dina fötter trivs med. Det finns ingen annan metod än att prova sig fram.

go tur
 
Tänk på att går du en hel dag så ökar fötterna ca 1/2 storlek på grund av gången.

Att kunna byta från tjockare till tunna sockar är ett sätt att mästra det.

Du bör alltid byta sockar och vårda dina fötter minst 2 gånger om dagen när du är ute och går.

go tur
 
Angående kängorna som du redan hade - om passformen var bra när du har tunna strumpor så ska du absolut inte ta tjockare strumpor/sockar. När fötterna blr varma och aningen svullna när du gått under dagen så kommer de bli alldeles för trånga. Så om du vill köra kängor - skaffa ett par där du får plats med sockar (gärna två par - en tunn liner och sen en halvtjock socka, helst båda i merinoull).
 
jag har sysslat med friluftsliv i olika former i snart 40 år och jag har egentligen inget bra svar.. jag kör allt från lätta otäta löparskor till kängor beroende på hur, varför, hur länge och en massa annat.. jag väljer helst löparskor och lätt packning om jag bara ska gå eller springa..
 
nackdelen med att gå i joggingskor är de mjuka sulorna i kombination med alla dessa stenar man kliver på i fjällen. Efter en vecka i sarek får iaf jag ont under fötterna, men det är ju en smaksak vad man väljer, men jag föredrar att känna så lite som möjligt av underlaget med foten och vill ha hårdare skydd. Vibramliknande sulor i kombination med ventilerande överdel har jag inte testat än och kanske gör i år om jag hittar några bra. Vill helst inte ha rena vandringssandaler utan helst med mesh också för att hålla sten, kvistar och mygg bättre borta
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
Jakzy Ute i sista minuten, hjälp! Kläder 2
Hella82 Snälla hjälp mig med käng-problem Kläder 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...