Eftermontera skivbromsar?

Nu är jag inte 100% rätt i forum-rubrikerna men hoppas kunna få hjälp ändå - valde mtb-forumet som jag tyckte passade minst illa för min fråga.

Min pendlarcykel - en citybike med halvbreda 26"hjul drar numera ofta sonen på påhängscykel och i lite fart får man planera sitt bromsande med fälgbromsarna (påhängscykeln har ju inga egna bromsar och det är nog bra tänkt). Emellanåt är det istället för påhängscykeln encykelkärra med två barn alternativt ett barn och en laddning strandsaker.

Jag har därför funderat på att skivbromsar kanske vore bra, för de är väl effektivare än fälgbromsar?

Jag gissar att man i så fall köper ny fälg med skiva och nytt handbromsreglage/wire - eller kan man montera skiva på existerande fälg? Jag gissar på ny fälg och nytt handtag.

I så fall tar jag kanske det då det är dax för ny fälg ändå.

Måste gafflarna ha särskild plats för att ge utrymme till skivbroms?

Är det poäng att byta bara på ena hjulet - dvs ha en fälgbroms på ena hjulet och en skivbroms på andra?

Vad kostar en ny fälg med skiva jämfört med en utan? och vad kostar reglage?

Något annat man ska tänka på då man köper skivbromsar - bra/dåliga märken?

Eller blir det så dyrt att det är lika bra att köpa helt ny cykel?

/Patrik, villrådig
 
Någon annan kan säkert svara bättre, men jag gissar att 1 navet ska vara förberett för skiva 2 det ska finnas fästen på gaffeln för bromsen. Sen måste väl avståndet stämma också.

Med mekaniska skivbromsar kanske reglagen inte behöver bytas.

Om det är värt pengarna beror väl på din cykels värde och skick.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
 
Ny cykel blir enklare. Det måste finnas gaffelfästen för bromsoken + nav med fästen för skivor och plats i gaffeln för OK och skivor.

Thure
 
Korrekt monterade/justerade fälgbromsar med bra bromsgummi (nej, Biltema gummin duger inte) borde definitiv räcka för att få stopp på ekipaget.
Som Thure säger är eftermontering av skivor knappast lönsam.
En bra cykelverkstad borde kunna hjälpa med att justera bromsarna om man inte vill meka själv.
 
Nuvarande ekipage med rätt fälgar och bromsbelägg torde räcka länge. Rostfria fälgar går bort. En riktig cykelhandlare kan hjälpa dig rätt. Som Thure skriver för skivbromsar blir det enklast att byta hoj. Fälgbromsen är en skivbroms redan.
go tur
 
Korrekt monterade/justerade fälgbromsar med bra bromsgummi (nej, Biltema gummin duger inte) borde definitiv räcka för att få stopp på ekipaget.
Som Thure säger är eftermontering av skivor knappast lönsam.
En bra cykelverkstad borde kunna hjälpa med att justera bromsarna om man inte vill meka själv.

Vi kör parallelldiskussionen bromsgummi : Hur stor skillnad i bromseffekt gör bra bromsgummi jämför med biltema som jag faktiskt tror sitter på just nu?
Jag trodde mer det var slitstyrka som var skillnaden på billigt och dyrt här.
Vad är bra bromsklotsar, i märke och ungefärpris?

/Patrik, som klarar att byta bromsklotsar och justera handbromsar själv hyfsat bra, men växlar lämnar jag bort, ekrar varierar vem som får göra
 
Lite generaliserad kan man säga att hårda belägg håller länge men bromsar dåligt och sliter mer på fälgen = dyrt i längden.

När det begav sig för länge sen att man hade fälgbromsar så tyckte jag att original Shimano LX var en bra kompromiss mellan slitstyrka och bromsverkan.

När du justerar beläggen, kör med "toe-in" på ca. 1-1,5 mm, dvs. när framsidan av belägen rör fälgen, ska baksidan ha 1-1,5 mm plats. När rotationen tar med sig belägen, så ligger de mer jämt på fälgen och du går ökad bromsverkan.

Om din ram/gaffel tydlig flexar vid infästningen på bromsen, kan en gammaldags brakebooster hjälpa en del. Men har ingen aning om sånt fortfarande går att köpa.
 
Vad har du för fäljbromsar?

Jag har upplevt stor skillnad mellan Cantileverbromsar och v-bromsar (det senare mycket bättre!). Och mellan dessa bromsar kan du byta hur du vill, det är samma fästa på cykeln.

Har också kollat upp att konvertera till skivbroms, dyrt och inte värt det skulle jag säga. Du behöver ha ett sätt att fästa bromsoket på gaffel (det finns men passar inte alla cyklar, kommer inte ihåg var jag såg det). Sen behövs nytt nav där du kan fästa skivan (nytt nav betyder i princip ett helt nytt hjul). Om man tänker hjul 500 kr, skiva 150 kr, bromsok 500-1000 kr, nya reglage (jag tror det behövs) 300 kr. ca 1500-2000 kr alltså + arbete.
 
Vad har du för fäljbromsar?

Jag har upplevt stor skillnad mellan Cantileverbromsar och v-bromsar (det senare mycket bättre!). Och mellan dessa bromsar kan du byta hur du vill, det är samma fästa på cykeln.

Har också kollat upp att konvertera till skivbroms, dyrt och inte värt det skulle jag säga. Du behöver ha ett sätt att fästa bromsoket på gaffel (det finns men passar inte alla cyklar, kommer inte ihåg var jag såg det). Sen behövs nytt nav där du kan fästa skivan (nytt nav betyder i princip ett helt nytt hjul). Om man tänker hjul 500 kr, skiva 150 kr, bromsok 500-1000 kr, nya reglage (jag tror det behövs) 300 kr. ca 1500-2000 kr alltså + arbete.

Handbromsarna är SunTour - Crescent använde dessa innan Shimano blev dominerande.
Om jag förstår rätt så ser cantilever ut som ett uppochnervänt Y medan V-broms drar från sidan.
Jag har uppochnervänt Y där wiren till handtaget går upp mitt över däcket, mittemellan bromsklotsarna.

Vad jag har för matrial i fälgarna har jag inte funderat på - hur kan jag se skillnad?

Toe-in känner jag till och tillämpar - mest för att inte låta så ett ånglok med svansen i kläm :)

Stämmer kalkylen 2000 kr/hjul så är ju ny cykel ett alternativ.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...