Vax och eller fett?

Tidigare idag införskaffades ett par Lundhags Ranger High som ersättare för en illaluktande Gore-Tex historia. De sistnämnda var ordentligt vadderade och gav aldrig skav, och någon komplicerad "gå in"-process utfördes aldrig.

Nu när jag istället har ett par skalkängor har jag läst mig till att det är av betydligt större vikt att dessa gås in ordentligt för att minimera skav. Har läst diverse trådar här på (ut-)sidan och fick råd av säljaren i samband med köpet men inser nu att det är ett fåtal luckor som jag undrar om någon har erfarenhet om.

Princip:

1. Ta ur sulan, fukta/blöt ner hela skon med ljummet vatten för att mjuka upp och öppna porer mm.

2. Häll ut vattnet och lägg i sulan igen.

3. Någon form av insmörjning *

4. Ta på innerstrumpor och ytterstrumpor och snöra åt skon

5. Ut på en promenad, gärna tills de torkar

6. Någon form av insmörjning *

7. Repetera några gånger

* Det är dessa punkter jag har lite funderingar kring; och det är vad det egentligen är man ska smörja in med. Överallt blandas det friskt med om det är vax eller fett som ska användas, nästan som om det egentligen inte var någon skillnad mellan vax och fett. MEN! - det är ju världens skillnad! Vax lägger sig på utsidan (ev. så går det in lite om nu porerna öppnas lite p.g.a. vattnet) medan fettet tränger in och mjukar upp "på djupet".
Ett rimligt antagande (observera: antagande) borde ju vara att använda något fettbaserat eftersom detta mjukar upp skon (och det är ju en av anledningarna vattnet används också) så att den nya skon lättare formar sig efter foten, för att när ovan nämnda process utförts några gånger och lädret är mjukt lägga på ett skyddande lager av vax?
Har hört flera som haft problem med att lädret blir mycket torrt vid upprepad nedblötning och torkning - detta borde ju lösas genom att just fetta in med FETT?

Ytterligare en fråga när väl typ av insmörjningsmedel fastslagits, är när detta bäst ska göras?
Vid punkt 3 - innan man börjar gå?
Vid punkt 6 - när man gått klart och skon ändå är lite fuktig?
Både och?
Redan innan man har i vatten?

Eftersom skon består av ett lager med nubuck/läder, ska man fetta in dem från insidan också för att verkligen "komma åt"? Vaxa insidan låter i alla fall inte som någon jättesmart idé...


Någon käng-fetishist som kan bringa klarhet?
 
Viking fiskarsmorning ska du ha om du struntar i att färgföröndring sker.

Viking fiskarsmorning innehåller:
Vax ( Polyetylen, paraffin)
Mineralolja, högraffinerad
Lacknafta

Allt för att komma in i lädret o göra verkan, att lädret upplöses är en myt.
Pålägges rikligt på sömmar,skarvar, nitar och gnos in ordentligt varpå ett rikligt lager lägges på där överflödet torkas bort veckan därpå, insidan har jag aldrig behandlat, ej heller med någon "vattenmetod"

Funkar på mina vattentäta kängor sedan 1972.
Funkar även kanon på Nubuck som där enda skillnaden är att köttsidan är utåt, varför de vänder lädret så har jag inte fattat i kängsammanhang...

Men det kanske finns bättre grejor enligt andra som vanligt ?
 
Viking fiskarsmorning ska du ha om du struntar i att färgföröndring sker.

De är ju redan helt svarta, dessutom kommer mina byxor att täcka i princip hela nubuck-delen av kängan. Mindre färgförändring = no problem.

Viking fiskarsmorning innehåller:
Vax ( Polyetylen, paraffin)
Mineralolja, högraffinerad
Lacknafta

Allt för att komma in i lädret o göra verkan, att lädret upplöses är en myt.

... för det är annars precis just det jag hört om att behandla läderkängor med lacknafta. Inte kul med lacknafta på huden - borde rimligtvis inte vara så bra att trycka in det i (förvisso död) hud.
 
använd inte fett eller olja.. absolut inte fiskarsmorning med lösningsmedel på dina kängor, visst det finns säkert folk som tycker att det fungerar men man ska använda vax, det skyddar utan att förstöra. Vi som håller på med skinn till sadlar och selar är lite mer noga med tanke på prisskillnaden på en sele och ett par kängor, dessutom är tillverkarna mycket noga med att man inte använder fett. detta är ingen myt, det finns en anledning att idag nästan alla gått över till vax och att tillverkarna rekommenderar vax. sen finns det ingen anledning att hälla vatten i en cellgummikänga, det finns ingen anledning att hälla vatten i någon känga, börja att gå in dom i genom att ha på dom en stund hemma, sedan en promenad som ökas på tills ni är kompisar.
 
använd inte fett eller olja.. absolut inte fiskarsmorning med lösningsmedel på dina kängor, visst det finns säkert folk som tycker att det fungerar men man ska använda vax, det skyddar utan att förstöra. Vi som håller på med skinn till sadlar och selar är lite mer noga med tanke på prisskillnaden på en sele och ett par kängor, dessutom är tillverkarna mycket noga med att man inte använder fett. detta är ingen myt, det finns en anledning att idag nästan alla gått över till vax och att tillverkarna rekommenderar vax. sen finns det ingen anledning att hälla vatten i en cellgummikänga, det finns ingen anledning att hälla vatten i någon känga, börja att gå in dom i genom att ha på dom en stund hemma, sedan en promenad som ökas på tills ni är kompisar.

Jag förstår att man använder vax till sadlar o seldon, i den miljön dessa läderarbeten befinner sig utsätts dom inte på samma sätt som en kängas läder, seldonen och sadeln är utsatta för regn, inte nedsänkta i vatten precis, om man inte badar med hästen ofta förståss..., och kraven på vattentäthet kan väl inte rimligen finnas på seldon och sadlar på samma sätt +, eller har jag fel?, lämnar någon en rejält invaxad sadel ute på hästen i hällande regn för att det inte spelar någon roll med förvissningen om att den inte tar in vatten ?, jag tror man sadlar av, och hänger upp den under tak, och då får man ju inte veta om vaxet verkligen gör en sadel helt vattentät.
Seldonens vattentäthet, är det ett krav på att remmar, bukhjordar, tyglar etc. är vattentäta?


Patric, jag tycker att jämförelsen med lädergrejor på en häst inte funkar så bra med en kängas krav, eller är jag helt snurrig ?
Jag använder inte heller Fiskarsmorning till läderarbeten ovan knähöjd om man så säger, där blir det vaxprodukter, men nere vid dyngsura marken, med trampande i pölar o bäckar behövs vattentäthet.

En sanning är ju också att kängan suger in vatten genom sömmarna när man går, sömmar o skarvar utsätts för hårda påfrestningar, en glipa där i en söm och du har ofelbart vatten som tränger in när du utsätter kängan för rörelse, det finns nog många kängor som är vattentäta om du bara sänker ned dem i vatten upp till skaftet, men går med dem så börjar det läcka in om man inte gjort rätt med vattenskyddet.
 
Lundhags egna smorning med tjära i funkar utmärkt. Använder den en till två gånger i kvartalet. Räcker så.

Vax vs Fett diskussionen är löjlig. Ingen idé att jämföra seldon med skor. Inte samma användningsområde. Lädertvål med glycerin är t.ex. inte funkis på skor, men bra på 5 mm seldon.
 
Lundhags egna smorning med tjära i funkar utmärkt. Använder den en till två gånger i kvartalet. Räcker så.

Vax vs Fett diskussionen är löjlig. Ingen idé att jämföra seldon med skor. Inte samma användningsområde. Lädertvål med glycerin är t.ex. inte funkis på skor, men bra på 5 mm seldon.
Lösningsmedlet hjälper fettet att tränga in bättre, det dunstar bort sedan till tillverkaren som har utsläppsrätter.
Den smörjningen är mycket bra, den med tjära, det gäller att mekaniskt, eller hur man ska uttrycka det hindra vatten att tränga in, täta alla porer i lädret, samt bibehålla rörligheten i lädret utan läckage. optimalt vore att låta kängorna stå i ett par år i ett badkar fyllt med dessa smörjor och med jämna mellanrum gno in det i lädret...sen blir det som att stoppa ner ett paket smör i vatten, vattnet lär inte komma in i smörklumpen...men då man oftast inte har den långa startsträckan på sina nyinköpta kängor innan användning så...:)
 
Nu har jag inte en ren skalkänga, mina Proffesional är ju lite fodrade i skaftet men ändå. Jag har blivit rekommenderad vax av den anledningen att fett mjukar upp lädret för mycket. Vaxet kan värmas in MYCKET försiktigt med hårtork i sömmarna. På en Prof. är det mycket sömmar men jag har inga problem med vattenläckage.
När det gäller ingående av kängor finns det ingen snabblösning, använd kängan mer och mer så löser det sig.
För att få ett bra svar kan du vända dig till Lundhags, dom borde veta detta:)

(Dessutom gillar jag inte lukten av tjära)

//PW
 
Funkar även kanon på Nubuck som där enda skillnaden är att köttsidan är utåt, varför de vänder lädret så har jag inte fattat i kängsammanhang...

Hejsan,

nobuk är inte läder med köttsidan utât, utan narvläder som slipats nâgon 10-dels eller 100-dels milimeter. Fördelen med detta är att ládret blir lite smidigare, láttare att impreginera samt mindre kánsligt för repor jäm,fört med blanskt narvláder, vilket idag i princip inte anvánds i produkter för berg/vandring (Förutom till viss del i vissa jämförelsevis konservativa marknader, typ UK och Skandinavien)

Narvläder med köttsidan utât anvándes oftast förr i tiden (och framför allt i alpina kängor och innan membranen kom in i bilden) och eftersom det är láttare att impregnera köttsidan, samt att den inte är lika känslig för repor som narvläder. Man hade kvar narven som ett slags vattenbarriär, fast pâ insidan, samt för att ha ett önskvärt tjockt läder (3mm). Detta slags läder anvánds dock nástan inte alls idag, utan har ersätts med vanligt spaltláder av hög kvalitet som idag kan mäta upp till 3mm. och ha en väldigt bra kompakt struktur.

Spaltläder är láder där narven spaltats av och det är köttsida pà bàda sidorna, sâ att sága...
 
Min erfarenhet

Vill man ha kvar styvheten i kängan så använd vax. Fett går bra om man inte behöver styvhet i lädret. Fiskarsmorning är jag skeptisk till. Dessutom vill jag hävda att väl infettat läder leder värme bättre än vaxat läder varför fett alltid bör undvikas på skor som skall användas vintertid.

Skor och kängor gås in genom att man går i dem, kängor gärna med dubbla sockar. Börja med korta distanser och öka på, Det funkar på samma sätt som med fötterna för att undvika skador såsom skavsår och marschfrakturer.

Har just varit ute och stövlat på i stövlar.
 
Jag förstår att man använder vax till sadlar o seldon, i den miljön dessa läderarbeten befinner sig utsätts dom inte på samma sätt som en kängas läder, seldonen och sadeln är utsatta för regn, inte nedsänkta i vatten precis, om man inte badar med hästen ofta förståss..., och kraven på vattentäthet kan väl inte rimligen finnas på seldon och sadlar på samma sätt +, eller har jag fel?, lämnar någon en rejält invaxad sadel ute på hästen i hällande regn för att det inte spelar någon roll med förvissningen om att den inte tar in vatten ?, jag tror man sadlar av, och hänger upp den under tak, och då får man ju inte veta om vaxet verkligen gör en sadel helt vattentät.
Seldonens vattentäthet, är det ett krav på att remmar, bukhjordar, tyglar etc. är vattentäta?

jo, seldon blir blöta, och genomsura.. jobbar man i skogen så är det tidsvis en otroligt slitsam miljö för en sele. min jämförelse ligger mer i att man inte fettar in för det förstör lädret och en sele kostar sjukt mycket pengar och är tänkt att hålla kanske 50-100 år, då är underhållsarbetet mycket viktigt. alla andra jämförelser är nog inte så bra, kan jag erkänna.

när det gäller fett/olja så förstör man lädret, lädret mjukas upp och blir poröst eftersom fett/olja tillsammans med lösningsmedel tränger in i lädret. jag har haft kängor som trillat i bitar när jag använt fett/olja. Man vill INTE att skyddet går in i lädret man vill att det ligger utanpå och skyddar lädret. vax ligger utanpå och skyddar.

Som jämförelse kan jag ta min värnförmån.. det var en stor test av just en känga vi rekommenderades att köpa och använda, ca. 100 par av ett visst märke köptes och egentligen användes 3 modeller för att vårda. antingen gammel dax lädersmorning, försvarets tillhandahållna fet(vattenbaserat) eller vax. vi som fettade kunde kasta våra kängor efter 1 års värnplikt, värst var dom som använde vattenbaserat på vintern, dom som hade använt vax hade kängor som var som nya.. konstigt om nu fett är så bra..

när det gäller påståendet om sömmar så är det så fel så att jag inte ens vet hur jag ska bemöta det. fett/olja tränger in och mjukgör.. gissa hur det påverkar sömmarna, blir sömhålen större och det läcker mer eller?

detta är ingen nyhet, använd aldrig fett/olja till kängor..
 
jo, seldon blir blöta, och genomsura.. jobbar man i skogen så är det tidsvis en otroligt slitsam miljö för en sele. min jämförelse ligger mer i att man inte fettar in för det förstör lädret och en sele kostar sjukt mycket pengar och är tänkt att hålla kanske 50-100 år, då är underhållsarbetet mycket viktigt. alla andra jämförelser är nog inte så bra, kan jag erkänna.

när det gäller fett/olja så förstör man lädret, lädret mjukas upp och blir poröst eftersom fett/olja tillsammans med lösningsmedel tränger in i lädret. jag har haft kängor som trillat i bitar när jag använt fett/olja. Man vill INTE att skyddet går in i lädret man vill att det ligger utanpå och skyddar lädret. vax ligger utanpå och skyddar.

Som jämförelse kan jag ta min värnförmån.. det var en stor test av just en känga vi rekommenderades att köpa och använda, ca. 100 par av ett visst märke köptes och egentligen användes 3 modeller för att vårda. antingen gammel dax lädersmorning, försvarets tillhandahållna fet(vattenbaserat) eller vax. vi som fettade kunde kasta våra kängor efter 1 års värnplikt, värst var dom som använde vattenbaserat på vintern, dom som hade använt vax hade kängor som var som nya.. konstigt om nu fett är så bra..

när det gäller påståendet om sömmar så är det så fel så att jag inte ens vet hur jag ska bemöta det. fett/olja tränger in och mjukgör.. gissa hur det påverkar sömmarna, blir sömhålen större och det läcker mer eller?

detta är ingen nyhet, använd aldrig fett/olja till kängor..

Som en fd religiös (Sista Dagars Heliga) granne sade till mig :
" Du får tro vad du vill tills du tror det enda rätta"...


Då det på din tid inte fanns någon kunnig inom era vapenbröder på detta problem så förstår jag att ni testade olika metoder, nuförtiden är det Fiskarsmorning o tjära som gäller, även i sömmarna, det är ju där det läcker oftast...

Det där med en hinna av vax som ska skydda tror jag inte en sekund på då kängorna utsätts för grenar o skavande stenar under vandring, kanske folkparkens söndagspromenader passar bättre en vaxad känga ?, men gå inte ut på gräsmattorna för bövelen !;)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
schweingaard Tjärs i skofett eller vax Kläder 2
Sverker G Skovård. Vilket vax? Kläder 3
hannulan Vax - hur ofta Kläder 1
Daddy Vax på nubuckkängor - hjälp! Kläder 7
Staffan Andersson FJ vax till bomullskläder Kläder 12
fjälltokig Ta bort vax från kängor? Kläder 7
Aknot Lundhags fett, vax och tjära-blandning Kläder 4
maths grönlands vax Kläder 2
VAX ! Inpregnering av Meindel Taiga Kläder 8
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.