Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Men smeden jag pratat med hade vanax hemma så..

2. Funderar mer och mer på att börja slipa fram blad själv.

3. Riktigt sugen på en Håkansson slip med plandel och varvtalsstyrning.

4. Är väl som med allt annat en liten inlärningskurva men sen är man ju helt fri i knivsammanhang, dvs inte bunden av marknaden och andras förmåga...
1. Förstår :).

2. Har man bara plats och anser att investeringen är på sin plats så varför inte ;).

3. Bra grejer. Proffsnivå.

4. Så är det. Hoppas att du i så fall låter oss veta ifall du har bestämt dig!

~Paul~
 
Funderar mer och mer på att börja slipa fram blad själv. Investeringen som behövs är ju en bra bandslip. .

Har samma fundering, fast är sannolikt på ett tidigare stadie än dig i tankeprocessen. Men utöver en bandsåg behöver man väl utrustning för/kunskap om härdning också? Detta känns som ett långt större steg rent kunskapsmässigt än att såga/slipa till blad. Har du erfarenhet eller tänkte du leja ut denna del till någon annan?
 
Har samma fundering, fast är sannolikt på ett tidigare stadie än dig i tankeprocessen. Men utöver en bandsåg behöver man väl utrustning för/kunskap om härdning också? Detta känns som ett långt större steg rent kunskapsmässigt än att såga/slipa till blad. Har du erfarenhet eller tänkte du leja ut denna del till någon annan?

Du menar bandslip, inte bandsåg va? Bandsåg hade förvisso också varit nice till skaftämnen.
Angående härdning så tänker jag absolut skicka iväg till härdverkstad i så fall. Vissa av de intressanta stålsorterna ska ju även djupkylas. Antingen går man via t ex SI Knives som tar 45 kr per blad men han skickar först när han samlat på sig ett gäng blad. Alternativt så anlitar man härdverkstad direkt själv. Jag har haft kontakt med en som Damasteel rekommenderar och de tog 800 plus moms för upp till 5 kg stål och lika mycket till för djupkylning. Till detta kommer ju frakt. Så spontant mer prisvärt att gå via t ex SI knives om man inte säger upp sig eller får sparken och börjar heltid som knivmakare...

Hur som helst, tänk känslan att själv designa kniven och välja stål och slipa fram formerna. Mums.

Tycker vi börjar slipa båda två så kan vi skicka på härdning tillsammans 😉
 
1. Förstår :).

2. Har man bara plats och anser att investeringen är på sin plats så varför inte ;).

3. Bra grejer. Proffsnivå.

4. Så är det. Hoppas att du i så fall låter oss veta ifall du har bestämt dig!

~Paul~

Plats kan säkert skapas i garaget. Måste bara dra ut 3-fas och smygslänga lite av ungarnas grejer.
Ja Håkansson slipen verkar seriös. Men smakar det så kostar det, eller tvärtom. Slip, slipstöd, frekvensomriktare/varvstyrning och nya modellen plandel landar på 18 k inkl frakt hehe snyft snyft.
 
Plats kan säkert skapas i garaget. Måste bara dra ut 3-fas och smygslänga lite av ungarnas grejer.
Ja Håkansson slipen verkar seriös. Men smakar det så kostar det, eller tvärtom. Slip, slipstöd, frekvensomriktare/varvstyrning och nya modellen plandel landar på 18 k inkl frakt hehe snyft snyft.
Ajdå, rejäl summa.

Det gäller som sagt att tänka igenom det hela. Har haft samma funderingar men alltid backat. Jag är trots allt samlare - inte makare ;).

~Paul~
 
Du menar bandslip, inte bandsåg va?
Tycker vi börjar slipa båda två så kan vi skicka på härdning tillsammans 😉

Ja, förstås, riktigt bra bandslip. Jag har en hyfsad som jag använt ganska mycket till rejäla bladreprofileringar, som ju är enormt givande. Steget till att designa själv och göra blad från scratch är inte jättelångt. Men nuvarande maskin är begränsande både i allmänkvalitet, styrka och hållbarhet. Har slitit ut tre stycken på lika många år.
Låter som en plan att köra gemensamma ”batchar” 😊👍
 
En ny bekantskap ramlade in i dag...

Än så länge är bekantskapen trevlig och även om tillverkaren verkar ha lite kasst rykte när det kommer till kvalitetskontroll så är mitt exemplar stabilt.

Kanske inte riktigt prisvärd, men jag tycker den är värd sitt pris så att säga.

Alltid trevligt med knivar som kommer vassa från fabrik.
f724a7ec312c2b8b5de96cb2f30119db.jpg
4abdddcc0d353467c9f026d0660da465.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
En ny bekantskap ramlade in i dag...

Än så länge är bekantskapen trevlig och även om tillverkaren verkar ha lite kasst rykte när det kommer till kvalitetskontroll så är mitt exemplar stabilt.

Kanske inte riktigt prisvärd, men jag tycker den är värd sitt pris så att säga.

Alltid trevligt med knivar som kommer vassa från fabrik.
f724a7ec312c2b8b5de96cb2f30119db.jpg
4abdddcc0d353467c9f026d0660da465.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Den där har jag också spanat på. Trevliga attribut i form av vikt, bladprofil och plasthandtag.
 
Den där har jag också spanat på. Trevliga attribut i form av vikt, bladprofil och plasthandtag.
Håller med, den här legat i åtskilliga varukorgar åtskilliga gånger men till sist blev den hemklickad.

Dock är dess minst trevliga attribut priset, men man kan inte få allt[emoji4]

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.