Råd om underställ Devold/Woolpower

Tänker skaffa mig ett underställ. Ska användas främst till Fiske och lättare vandringar vår/höst. Funderar främst på Woolpower Lite och Devold Hiking. Finns det någon som har erfarenhet av dessa? Devold Expedition verkar vara ett grymt stall som fått en massa utmärkelser men jag gissar att detta kan vara fär vamt för mina ändamål?
 
Jag har ingen erfarenhet av de två fabrikat och modeller du nämner, förutom av strumpor och sockor från Woolpower.

Jag använder Icebreakers motsvarigheter och är mycket nöjd med detta fabrikat, möjligen med undantag av kortkalsongerna som tyvärr är lite fladdriga och sladdriga i benen.

/Birger
 
Jag blir lätt för varm så jag hade satsat på 150 gram (istället för 190-200 som dina förslag). Går ju att förstärka med buff, en t-shirt ovanpå eller liknande om det känns kallt - enklare att ta av sig.

Jag har en tunn långärmad Devold.tröja som jag är nöjd med, har ingen aning om vad modellen heter.

Icebreaker-kalsingarna som nämns förresten - jag har ett par Icebreaker som är väldigt lösa i formen som jag inte gillar, däremot har jag skaffat två par Icebreaker Anatomica som jag har under vandringar. Jätteskön "sportig" passform - innehåller lite syntet men inte så det märks.
 
De kalsonger från Icebreaker jag syftade på i mitt tidigare inlägg ovan heter Oasis. Jag gillar tröjorna och långkalsongerna i den serien. Men inte kortkalsongerna. När det blir aktuellt att byta ut och/eller komplettera skall jag prova Anatomica.

/Birger
 
Om fiske och lättare vandring under vår och höst är dina aktiviteter så låter det som att du skulle behöva något ganska varmt? Stor risk för snålblåst och fukt under de årstiderna, och låg aktivitetsnivå.
Underställ är en djungel och det finns mycket som är bra. Själv använder jag Aclimas ullbrynjeställ för kalla årstider/aktiviteter, det är grymt! Förstärker man det med en ulltröja utanpå och sedan skaljacka så är det fenomenalt.
 
Jag använder Devold Expedition på mina vinterturer och har bara bra att säga om det, framförallt så tycker jag att det håller sig väldigt fräscht länge. Ska jag ut och fiska vår eller höst åker det också på. Svårt att vara för varmt klädd då tycker jag.
 
Tack för tipsen!

Devold Expedition, upp till vilken temperatur ute är detta set bekvämt att ha på sig? Hittade en nätbutik som skrev att det är lämpligt för temperaturer mellan +5 till -50. Jag blir lätt varm om jag rör mig så jag misstänker att detta blir för varmt om man skulle vilja tänja på tempgränserna uppåt en bit.

Gillar att Woolpower har tillverkningen i Sverige!
 
Svårt att säga, jag kan bara utgå från mig själv. Jag har bara haft det från kanske-10 och kallare. Och jag vet att vid ca -12 och vindstilla så kan jag endast ha understället på mig, men det är vid hårt arbete dragandes på tung pulka på fjället. Men rastar jag då så åker såklart rastkläderna på.
 
Expedition

Tänker skaffa mig ett underställ. Ska användas främst till Fiske och lättare vandringar vår/höst. Funderar främst på Woolpower Lite och Devold Hiking. Finns det någon som har erfarenhet av dessa? Devold Expedition verkar vara ett grymt stall som fått en massa utmärkelser men jag gissar att detta kan vara fär vamt för mina ändamål?

Jag har nyss kommit hem från en tur i Jämtland och Norge. Jag hade Devold Expedition med kort dragkedja varje dag. Temp: mellan 3-4° och ca. 15°. När det var som kallas (och blåste storm) hade jag skaljackan över, annars antingen inget alls eller en tunn fleece. Det kändes perfekt, bortsett från den varmaste dagen där vi gick en lätt sträcka i hög fart. Jag får lägga till att vi nästan alltid var i rörelse. /K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Anti-tvätt råd Kläder 35
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
Almasfar Råd om stövlar Kläder 26
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
turboadde Lite råd om Lundhags Syncro Kläder 11
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
kikkit Tips och råd om strumpor och sockor? Kläder 5
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
Dannesten Skalställ....vill ha råd! Kläder 10
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...