Vilket plagg på överkroppen för varm person?

En vandringskjorta i nylon

uppfyller dina krav. Jag har bara det mesta tiden under vandring även i snårskog.
 
Har i princip samma problem, och har med tiden lärt mig att jag har haft en väldig tendens att överklä mig och bli "kokt".
Äger massor av mer eller mindre tekniska jackor, skjortor, tröjor, förstärkningsplagg och liknande.
Det är bara på överkroppen som problemet finns, benen är lyckligtvis märkvärdigt okänsliga för såväl värme, kyla, blåst och "clamminess".

I kontrast till vad som brukar rekommenderas föredrar jag bomull på överkroppen. Man brukar avråda från bomull med motiveringen att det kan bli sjöblött och tar en evighet att torka, samt att vätan kan utgöra en risk för livsfarlig nedkylning.

Men den "vanliga" kyleffekten (eller snarast temperaturjämviktsfunktionen) med bomull är för oss hotties en balsam för kropp och själ. En väl urtvättad, lite sträv sweatshirt med rundhals är mitt överlägset vanligaste val på fritiden, om det inte handlar om högpulsaktivitet. Fungerar fint under diverse varianter av funktionsjackor.

Såhär under den varmare årstiden har jag en oimpregnerad Lundhagsjacka i bomull/polyester som är ytterst behaglig utanpå tischa eller skjorta. Jämfört med tidigare skjortjackor i Supplex nylon är den som att komma hem. Nylonet känns helt enkelt inte särskilt skönt.

Således:
- Tröja i bomull eller kanske bambu
- Bomull/polyesterjacka att ha utanpå när det blir lite svalare
- En Sportwool eller liknande tröja som säkerhetsbackup till sweatshirten
- En komprimerbar isoleringsjacka i syntet. Skippa fleecen.
- En välventilerande, tunn regnjacka.

Lycka till och god tur!
 
Till vardags har jag en fjällräven räven, och i skogen en g1000-anorak från T&P. Dessa har jag året runt och arbetar med flerlagersmetoden. Vintertid har jag tshirt, skjorta och ytterplagg. Vår och höst har jag bara en t-shirt och ytterplagg. Sommartid brukar jag gå i en tunn skjorta och skippa ytterplagg.
På fjället gäller andra regler.
 
Ibland är friluftspecialskjortorna för 800 inte ett dugg funktionellare är den herrskjorta du redan har i garderoben.

Våga tänk utanför boxen!

go tur
 
Även jag har blivit helt såld på skjorta, tycker en tunn syntetskjorta är helt klockren, värmer inte, går att lufta, torkar snabbt och tar ändå bort lite vind som annars kan bli lite väl kall stora delar av året.

Jag har någon riktigt tunn från Patagonia (El Ray?) som är perfekt i nästan alla lägen.

Löparjackor är också riktigt bra om man är uppe på fjället, där det ju ofta är lite kyligare och blåser en del. Då är det extra skyddet välkommet hos mig iaf. Men är du riktigt varm av dig räcker antagligen den tunna skjortan där med.
 
Hej!

Jag är ute efter synpunkter eller konkreta tips på vad jag kan bära för plagg på överkroppen. Vistas en hel del i naturen och blir lätt väldigt varm och svettig. Vid temperaturer över +10 svettas jag i princip alltid när jag rör på mig. Jag söker ett plagg som skyddar mot mygg, snårig skog osv. Så en viss slitstyrka bör finnas. Att det transporterar bort fukt i viss mån och torkar hyfsat snabbt då jag nog kommer att svettas hur jag än klär mig. Plus att plagget i sig helst inte ska värma mig för mycket.

Är lite inne på en skjorta men osäker på vilket material. Gillar möjligheten att kunna knäppa upp i kragen och rulla upp ärmarna vid behov.

Begär jag för mycket av ett enda plagg nu eller är det någon som har några idéer?

Rekommenderar starkt Haglöfs Salo III LS. Använt denna både sommar och vinter och under vandring i Afrika. Perfekt för att kunna justera värmen genom att ha den helt uppknäppt och uppdragna ärmar eller stängd och långärmar i kallare klimat. KLART värt pengarna!
 

Bilagor

  • 1425896959-20443300.jpg
    1425896959-20443300.jpg
    28 KB · Visningar: 393
Rekommenderar starkt Haglöfs Salo III LS. Använt denna både sommar och vinter och under vandring i Afrika. Perfekt för att kunna justera värmen genom att ha den helt uppknäppt och uppdragna ärmar eller stängd och långärmar i kallare klimat. KLART värt pengarna!

är den vindtät och myggtät?
 
är den vindtät och myggtät?
Jag blev inte myggbiten i Afrika men om det beror på klädseln vågar jag inte lova. Helt vindtät är den förstås inte, då får man gå på skallager som ju blir betydligt varmare. Men den står emot bättre än en vanlig t-shirt i ull eller syntet.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Helly Hansen återkallar plagg Kläder 0
Flugsnapparen Val av plagg? Kläder 16
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
stenblock Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga Kläder 40
jlw Dubbla lagertvå plagg. Kläder 11
seobserver Trippelmaskade plagg? Kläder 1
Henriko Laga GT-liknande plagg Kläder 4
Ix Förstärknings plagg... Kläder 17
capman Tvätt av gore-tex plagg Kläder 4
atrende Återställa impregnering av gtx-plagg? (igen...) Kläder 4
kal hur tvättar man en gore-tex plagg? Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...