Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

Nu var jag inte med... men vad jag har förstått var det 13 cyklister totalt? alltså 6 st på längden, dvs typ 15m långt. men det spelar ingen roll. vad körning i bredd beträffar så är det ju inte helt solklart... vägen är en äldre, lågtrafikerad väg, som går parallellt med en ny modern, större väg. vägen är markerad som lämplig cykelväg på lunds kommuns cykelkartor... det är den enda "cykelvägen" mellan dalby och veberöd.

Det är väl sällan bara en part som gjort fel när det sker en olycka...
bilisten kan ju alltid anmäla cyklisterna för att ha cyklat i bredd och se vad det ger för utslag... bilisten å andra sidan kan väl vänta sig en anmälan om prejning/påkörning samt smitning. var och en ska dömas för sina brott... typ.
 
Bilisten får fortfarande inte gå över heldragen linje, även om författaren uppmanar henne till det. dessutom så är det fortfarande är förbjudet att cykla i brädd...
På en smal och krokig väg går det inte att passera en cyklist på ett säkert avstånd utan att korsa mittlinjen.
Ett dubbelt så långt led med cyklister på en smal och krokig väg blir mer än dubbelt så svårt att passera på ett trafiksäkert sätt.
 
Sådär tänker privatpoliser, inte ett bra beteende att lära andra i trafiken. Bättre att gå ut till sidan och tappa någon sekund på cykelrundan.

Om cyklisterna anser att bilisten inte kan köra om just där på ett, så är det väl närmast en välgärning om cyklisterna lägger sig mitt i körbanan istället för att slicka vägkanten?
 
Det Håkan C citerar är för jävligt gjort av bilisten, hon borde minst bli av med kortet för att orsakat olyckan och smitit!

Dock "Vi körde i två led" 13 cyklister i två led borde hamna på mellan 25-30 meter i längd, längre än en långtradare får vara i Sverige, även om inte lika bred... Och "Det var lite småkuperat, med heldragna linjer här och där, men jag gav tecken till henne att köra om när jag såg att det var fritt. "

Bilisten får fortfarande inte gå över heldragen linje, även om författaren uppmanar henne till det. dessutom så är det fortfarande är förbjudet att cykla i brädd...

Klart bättre att vid fri sikt (och ingen mötande trafik) korsa heldragen linje, än att preja stackars cyklister. Sunt förnuft måste ju självklart gå före en fundamentalistisk tillämpning av godtyckliga trafikregler. Det är ju en viss skillnad att köra mot rött klockan 05.00 en söndag morgon på trafiktomma gator (där rödljuset kanske har hakat upp sig) och göra det samma i rusningstrafik (med troligtvis fungerande trafiklysen).
/Niklas
 
Senast ändrad:
Sådär tänker privatpoliser, inte ett bra beteende att lära andra i trafiken. Bättre att gå ut till sidan och tappa någon sekund på cykelrundan.

Är det direkt olämpligt att köra om på ett visst ställe, så ska man inte underlätta omkörning just där och därmed provocera fram några olyckor! När det sedan blir lämpligt att köra om, ja då är det självklart lämpligt att på (för cyklisten) lämpligt sätt underlätta för bakomvarande fordon att köra om.

Med tanke på hur dåliga många vägkanter är - särskilt nu i tjällossningstider - så är det långt från alltid lämpligt att cykla just i vägkanten.
/Niklas
 
Jag kör cykel, bil och motorcykel, av motorcykelkörandet får man mycket "vett" gällande cyklingen.
På en MC gör man riskbedömningar hela tiden och man antar att varje bil runtomkring i princip körs av en idiot, dvs man är beredd på det mesta. Många cyklister jag mött har en annan attityd och anser att bilister /MC's ska ta hänsyn till dom. Oavsett lagar etc så är bilar tyngst med plåtskydd och det måste man tänka på som cyklist och MC förare. Att ha haft lagligt rätt hjälper inte när man ligger i diket.

Dilemmat för cyklister är att vem som helst kan köpa en cykel och dra ut i trafiken vilket kan medföra att många kanske saknar trafikvana.
 
Om cyklisterna anser att bilisten inte kan köra om just där på ett, så är det väl närmast en välgärning om cyklisterna lägger sig mitt i körbanan istället för att slicka vägkanten?

Det är inte upp till cyklisterna att avgöra om bilisten kan köra om, det är bilisten själv som skall göra den bedömningen.
 
håller med nermander.
jag litar heller aldrig blint på någon som vinkar fram mig, det är alltid föraren som är ansvarig...
på samma sätt borde det väl vara cyklisten som ska bedöma vad den anser vara ett säkert avstånd till vägkanten...
 
Det jag tycker man ska tänka på när man kör i kedja (två-led) är att vara uppmärksam på upphinnande bilar, ropa i tid framåt i ledet, och sedan lägga sig så tätt som känns bekvämt. Visar man att man har uppmärksammat bilen och att man har viss disciplin i kedjan så kan man också vänta sig respekt från bilföraren. Sen får man inte alltid det ändå :)

Eftersom jag varit i Italien och cyklat vet jag att det fungerar så där. Om "kedjan" var en odisciplinerad blobb fick man arga tutningar. Om den var ett snyggt två-led fick man glada tutningar.

Att få detta att fungera kräver föstås också träning, det är svårt att ha uppmärksamhet bakåt när man ligger i en tight kedja.
 
Visar man att man har uppmärksammat bilen och att man har viss disciplin i kedjan så kan man också vänta sig respekt från bilföraren. Sen får man inte alltid det ändå :)
Visar man som bilist att man uppmärksammat cyklisterna och svänger ut ordentligt i mötande körfält så får man ändå fingret av dem. De tycker att jag skall veta om att de tänker ta av åt vänster redan innan de visat det på något sätt. Cykelhuliganer... :)
 
Visar man som bilist att man uppmärksammat cyklisterna och svänger ut ordentligt i mötande körfält så får man ändå fingret av dem. De tycker att jag skall veta om att de tänker ta av åt vänster redan innan de visat det på något sätt. Cykelhuliganer... :)

Både att svänga ut i körfältet utan koll bakåt -och att visa fingret- sorterar i min värld under dålig disciplin och uppträdande. Är du säker på att dom inte var AIK:are?

Men trots detta, du kände ändå inget behov av att preja ner några cyklister... :)
 
Det är inte upp till cyklisterna att avgöra om bilisten kan köra om, det är bilisten själv som skall göra den bedömningen.

Den framförvarande cyklisten har alltid ett betydligt bättre synfält än den bakomvarande bilen! Om cyklisten bedömer att det just här är olämpligt för bilisten att köra om (t.ex. på grund av mötande trafik i en kurva), så har cyklisten åtminstone en moraliskt skyldighet att visa detta på lämpligt sätt, t.ex. genom att lägga sig en bra bit ut i körfältet och samtidigt ge bilisten ett tydligt stopptecken.

Att cyklisten i detta läge ska slicka kanten för att underlätta omkörning, så som Nermander rekommenderar, är direkt olämpligt av åtminstone två skäl:

1. Vid ev. omkörning blir det väldigt litet avstånd mellan bilist och cyklist. I värsta fall blir det då lite repor och bucklor i bilen, samtidigt som cykeln troligtvis fördärvas och cyklisten riskerar allvarliga skador och t.o.m. dödas.

2: Ifall billisten här har vett att hålla lämpligt avstånd till cyklisten, så riskeras istället mötesolyckor vid en omkörning.

Genom att då lägga sig mitt i körbanan och därmed förhindra omkörningar, så undviks ju då också mycket olyckor.

Sammanfattningsvis är det som cyklist alltså betydligt bättre (läs säkrare) att anpassa sitt beteende till trafiksituationen än att blint följa lagar och rekommendationer från s.k. trafikproffs, som knappt cyklar själva.

Avslutningsvis vore det intressant att veta av Nermander m.fl. anser vara ett lämpligt lägsta avstånd mellan bil och cyklist vid omkörningar. Alltså avståndet mellan bilens högra backspegel och cykelns högra styrända.

Själv tycker jag att 1,5-2 meter är ett bra riktmärke för detta minimimått. Kan inte bilisten hålla detta mått, så är det alltså direkt olämpligt för bilisten (och för cyklisten bokstavligen livsfarligt) att köra om.
/Niklas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...