Val av friluftskök för ett par veckors vandring

Hej gott folk. Planerar en exkursion längs med kungsleden i sommar och har nu under en veckas tid spanat in olika friluftskök. Tycker att jag börjar få rätt bra koll på läget men skulle vilja checka av med expertisen innan köp.

Krav:
- 2 personer
- Frukost, lunch och middag
- Gas kök - för enkelhetens skull
- Lättvikt
- Prisvärt
- Stadigt, ska gå att steka på.
- Gå fort att plocka ihop och helst inte skrymmande

Potentiella kökskandidater:

- Primus Essential Stove Set 1.3l
(eftersom allt ingår, kastrull och stekpanna. tot 858 gram)
-Trangia 27-3 UL with Gas Burner
(eftersom det är rekommenderat av många, allt ingår, och fungerar med T-sprit. tot 725gram)
- Primus Gravity III + Primus Essential pot set
(Smidigt och lätt. tot 763gram)

Nu lutar det åt ett Triangia för flexibiliteten av bränsle och vikt. Vilket kök rekommenderar du för längre vandringar?
 
Trangia 27-3 med GB-74 gasbrännare får min röst. Svårt att hitta ett mer pålitligt kök och effektivt kök.
 
Trangia :)

Vill ni ha ett färdigt kit med två kastruller, stekpanna och vindskydd - och accepterar vad det väger - så är Trangia svårslaget: robust, stadigt, effektivt och lätthanterligt.
Men satsa absolut på versionen med hårdanodiserade kastruller, det lönar sig i längden. Den heter då 27-3 HA.

Primusköket har större kastruller men inget HA och väger mer. 1,3 l känns onödigt stort för 2 personer; jag har lagat mycket och hyfsat avancerad mat till 2 vuxna + 2 barn i Trangiakökets 1l -grytor och aldrig känt behovet av större volym.

Trangiaköket är ju modulärt; det finns många delar att komplettera med eller tvärtom lämna hemma om man vill spara vikt - t ex om man någon gång vandrar ensam. Jag skippade snabbt den tunga stekpannan och bytte handtaget till Minitrangias, som är både lättare och mindre skrymmande.

Sen går det ju att kapa mer än 3/4 av Trangias vikt, om man plocka ihop ett eget kit med toppmonterad brännare och vindskydd + grytlock av pajformsaluminium. Man får tänka igenom sin matlagning lite mer, men den behöver absolut inte bli tråkigare för det :).

Även om ni så småningom utvecklas åt det hållet, går det att plocka delar ur Trangiaköket. Dess grytor har faktiskt ett svårslaget förhållande mellan vikt och innehållen volym. När barnen vuxit ur de gemensamma äventyren gick jag över till mer minimalistiska lösningar, men enlitersgrytan och det lätta handtaget hänger fortfarande med.
 
Som sagt toppmonterad brännare enliters kastrull och kombinerad liten stekpanna och lock är lättare än komplett trangia.

Man kan även steka i en kastrull.

Så det är matlagningsambitionerna som får avgöra.

Thure
 
Trangia 27 absolut bästa valet,, funkar alltid vinter som sommaren man kan ju vilja laga olika maträtter i naturen med, och inte bara koka upp vatten snabbt till olika frystorkade rätter,
 
Trangia 27-3 med GB-74 gasbrännare får min röst. Svårt att hitta ett mer pålitligt kök och effektivt kök.
Min röst också. Någon av Trangia 27 versionerna, med gasbrännaren.
Tänk på att välja version som betecknas UL/HA - den är billigare än den som bara betecknas HA.
Detta på grund av att de två vindskyddshalvorna inte är hårdanodiserade - vilket är onödigt. Hård-
anodiserad yta gör bara sin avsedda nytta i kärlen. Själva aluminiumlegeringen är densamma i bägge
versionerna...
 
(...) Men satsa absolut på versionen med hårdanodiserade kastruller (...)
(...) Tänk på att välja version som betecknas UL/HA - den är billigare än den som bara betecknas HA.
Detta på grund av att de två vindskyddshalvorna inte är hårdanodiserade - vilket är onödigt. Hård-
anodiserad yta gör bara sin avsedda nytta i kärlen. Själva aluminiumlegeringen är densamma i bägge
versionerna...
Tack Polar, jag tänkte som du men länkade fel. Klart det räcker med HA i kastrullerna, och den korrekta beteckningen är då 27-7 UL/HA.
 
Trangia - för vindskyddets skull

Som många redan skrivit - Trangia. Det är enkelt att bygga ut efter hand om behoven skiftar.

Men framförallt gillar jag vindskyddet, som jag tycker är överlägset konstruerat.

Trangia-reservdelar finns det dessutom att få tag på nästan överallt - och det är ett väldigt bra "första kök".

Jag själv äger den större modellen, men vi är fler som det ska lagas mat på - 27 räcker möjligen till två personer.
 
Vill ändå slå ett slag för bensinkök. Har just ersatt mitt 19 år gamla MSR dragonfly med ett likadant. Viktigt med bensinkök är att det ska finnas en nålventil på brännaren så kan man inte bara koka vatten utan även laga mat på det.

Enda nackdelen är att man inte gärna tänder köket i absiden. Fördelen är att man inte samlar på sig en massa glasflaskor som inte är fulla eller tomma.

Använder akrylatbensin och 1 liter räcker utan problem till en veckas matlagning.

Och då talar vi inte om snabbmakaroner.

Finns även mindre flaskor att köpa.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Instämmer med Trangias hyllningskör.
Mitt är säkert 40 år om inte mer men still going strong. Kompletterade med gasbrännare för 20 år sedan och det var det enda som kunde göra köket bättre. Vindskyddet nämns och det ska nämnas igen. Laga mat i kraftig vind är inga problem, värmen hamnar där den ska.
Stadighet. Står stabilt på underlaget, blir inte topptung.

say no more
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
vincentt Stekhäll och friluftskök, fungerar det? Kök och brännare 7
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
KLAGER Plus testar friluftskök Kök och brännare 24
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.