Åsnes Kongsvold och stighudar

Hej,

Har nyss införskaffat mig ett par Åsnes Kongsvold Hunting w/skinlock, vallningsbara för att ta mig runt i skog och mark i området. Till dessa har jag köpt ett par X-Skin 58 mm Short Mohair. Upplever mycket bra grepp med dessa men bromsar något ofantligt i nerförsbackar om man hamnar det minsta på skoterspår/packad snö. I och med att spannet är mjukt tar såklart dessa i mer, det förstår jag. Men vad kan jag göra för att få bättre glid när jag ej kör med pulka/ mycket packning? Kan det vara värt att testa något alternativ?

  • Korta 58 mm mer? Vill dock ha kvar så mycket som möjligt för brant terräng.
  • Kan det vara värt att köpa till ett par X-Skin 45 mm Short Mohair och se om man får bättre glid? Lättare att stå på kant tänker jag.
  • Tejpvalla, kan det vara ett alternativ? Går det att fästa stighudarna på detta?
  • Eller bara börja valla...
 
Hej,

Har nyss införskaffat mig ett par Åsnes Kongsvold Hunting w/skinlock, vallningsbara för att ta mig runt i skog och mark i området. Till dessa har jag köpt ett par X-Skin 58 mm Short Mohair. Upplever mycket bra grepp med dessa men bromsar något ofantligt i nerförsbackar om man hamnar det minsta på skoterspår/packad snö. I och med att spannet är mjukt tar såklart dessa i mer, det förstår jag. Men vad kan jag göra för att få bättre glid när jag ej kör med pulka/ mycket packning? Kan det vara värt att testa något alternativ?

  • Korta 58 mm mer? Vill dock ha kvar så mycket som möjligt för brant terräng.
  • Kan det vara värt att köpa till ett par X-Skin 45 mm Short Mohair och se om man får bättre glid? Lättare att stå på kant tänker jag.
  • Tejpvalla, kan det vara ett alternativ? Går det att fästa stighudarna på detta?
  • Eller bara börja valla...

Jag kör med X.skin och Kongsvold med men jag har de som är 45 mm och jag har bra glid i nedförsbackarna. Jag har även gått med den uppsättningen med en tung pulka i två dagar varar många höjdmeter uppför. Överlag gick jag bra med skidorna uppför, behövde saxa vid några tillfällen. Men glidet nedför kan jag garantera inte var några problem =)

Go tur!
 
Vallatejp är ett alternativ....

Hejsan,

Har exakt samma erfarenhet av stighudar i trampet....förutom på mina skin-tech längdskidor som har ett riktigt spann + "infälld"-stighud. Första veckan jag gick med dom blev jag helt såld då vi hade minusgrader och lös snö hela tiden.

Men nästa tur hade vi istället skare mest hela tiden och glidet som borde varit fantastiskt var istället helt och totalt uruselt. Har sedan dess provat med smalare och kortare hudar samt spreja hudarna för bättre glid. Tyvärr i mitt fall utan framgång.

Så nästa försök blev just vallatejp. Jämfört med stighudarna fick man då fantastiskt glid och för det mesta tillräckligt fäste. Men om man jämför med ett par bra vallade skidor är glidet fortfarande dåligt. Har vid tillfällen haft med turkamrater med "fiskfjälls"-skidor och vallatejp är bara marginellt bättre än fiskfjäll.....dock slipper man ju det irriterande vinandet!

En sak som man dock bör inse med vallatejp är att man inte kan sätta på en hellång stighud för att klara de värsta backarna.....

Så tyvärr är det tråkiga svaret att om man vill ha bra glid är det bara att släpa med sig vallaburkar och vallaväck och så vidare. En bra vecka med stabilt kallföre är det helt överlägset! Men fram mot vårvintern med minusgrader på morgonen och plusgrader mitt på dagen tycker jag att det är på tok för mycket meck och sätter på vallatejpen.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
Tundraman Åsnes race 48 Turskidåkning 0
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
joakimkarlsson1022 Truga Åsnes Spidsbergen Expedition Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
CalleNilsson Åsnes Amundsen - XXL Sisjön Turskidåkning 0
yeahyeahyeah Åsnes Nansen och andra turskidor utan spann Turskidåkning 7
moa_k40 åsnes sondre i skidspåren? Turskidåkning 1
AndersSupertramp ÅSNES: Skifell eftermontera, vem ? Turskidåkning 2
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
Virrhönan Åsnes Cecilie Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Åsnes Ingestad FL Turskidåkning 7
BD6 Har någon händig byggt om Åsnes fellelås? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
AndersSupertramp Eftermontering av Åsnes stughudar Turskidåkning 6
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
sailor2 Åsnes: Ingstad Fjell / Combat Nato? Turskidåkning 9
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
oldie Åsnes Rago Mountain. Turskidåkning 11
j-asplund Åsnes Storetind stavar? Turskidåkning 0
ades Funkar kort stighud på Åsnes (t.ex. Amundsen)? Turskidåkning 23
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
Lurvasman Åsnes Combat Turskidåkning 1
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
uffe1 Åsnes Rago Turskidåkning 1
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
KatrinB Åsnes Lillehammer? Turskidåkning 2
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.