Liten, enkel, hållbar

Fjällräven Stubben är en trevlig säck för dagsturer. Är dessutom en pall.
Öppnar fronten, så man slipper gräva efter det som fallit till botten.
Säcken har inte midjebälte.

/John
 
Svårt med ålder som tecken på hållfasthet. Jag har en shosho 3000 som jag haft sen 95. Den funkar fortfarande. Bytt ett spänne, lappat lite osv. Och det var ju en standardsäck från haglöfs. Sen har jag farfars fiskeväska från Hardys som nog är från 60-talet, den använder jag fortfarande, också lite lappad och lagad. Allt handlar väl om hur man använder och underhåller sina pinaler? Enda ryggan jag haft som gått sönder under bruk var en klättermusen 40L rygga, men det det var ingen katastrof, gick ju att laga. Och till KMs försvar så hade tydligen kvalitetsproblem med den modellen som sen utgick.

Helikon-tex är väl lågpriskopior på vanliga möp-märken? De hade jag undvikit.

Ser att shosho tydligen görs igen. Tidigt 2000-tal hände ngt med de skandinaviska friluftmärkena, traditionella alpina produkter ersattes med varor som andades lite mer 'extreme' än tidigare. Det var synd. Den nya ser tråkigare ut. Och mer svårlagad.

Deuter som Thureb rekommenderade tycker jag är bra, också tyska salewa. Sen som vanligt, man får vad man betalar för. Utom hos naturkompaniet, där får man mindre.
 
Sen som vanligt, man får vad man betalar för.

Jag tycker det där är så svårvärderat, stämmer det verkligen? I princip kanske, men inte från pryl till pryl. Jag tycker mitt innehav av både billiga och dyra prylar och klädesplagg visar att bra och dålig kvalitet kan finnas i alla segment. Man gör det lite lätt för sig om man går fullt ur på den citerade raden ovan. Man bortser helt från marknadsföringens effekter, mode och trender. Det är väl ämne för en helt egen tråd antar jag...
 
Finns som många redan påtalat massor av bra mindre ryggsäckar därute, både nya och begagnade. Själv har jag inte behov av att se ut som paramilitär eller använda en säck designad för att kunna hänga på allehanda prylar på utsidan (många av dessa sk taktiska säckar har överdrivet många daisychains mm påsydda på utsidan både på längden och tvären antagligen i tron att det ser fräckt ut. För mig adderar det bara vikt och introducerar mer sömmar).
Förutom att säckens modell som skall passa ditt behov av storlek, fack och disponering, studera sömmar, infästningar speciellt höft- och axelremmar samt bärhandtag (punkter som är mest utsatta och kan gå sönder om kvaliteten är undermålig) samt tyg. Följer regnskydd med? Hur är ergonomin? Här brukar de traditionella ryggsäckstillverkarna ligga lite före, de riktar sig på en kritisk användargrupp som väljer själva medan försvarets personal får bära det som upphandlats i volym. Vilka spännen används, är det lätt att köpa passande reservdelar i vilken butik som helst?

Instämmer i thureb's kommentar att Deuter är ett fabrikat som gör utmärkta säckar och syns lite för lite i många svenska butiker.
 
Jag tycker det där är så svårvärderat, stämmer det verkligen? I princip kanske, men inte från pryl till pryl. Jag tycker mitt innehav av både billiga och dyra prylar och klädesplagg visar att bra och dålig kvalitet kan finnas i alla segment. Man gör det lite lätt för sig om man går fullt ur på den citerade raden ovan. Man bortser helt från marknadsföringens effekter, mode och trender. Det är väl ämne för en helt egen tråd antar jag...

Mjae, det man kan säga är att etablerade företag bryr sig mer om sitt renommé än kinesiska ebayförsäljare (vilket ofta innebär bättre kundtjänst och support), och har en hårdare granskning på sig och har svårare att producera i vanvettiga fabriker, till skillnad på fulkopior från aliexpress/wish. Men det finns alltid undantag.

Kvalitet är ju också ett svårt begrepp. Är det endast nötningshållfasthet eller rymmer det fler delar? Finns väldigt få dåliga dagsryggor för 2000 spänn, men däremot finns det ganska många med tvivelaktig konstruktion och härkomst för 500.

Det jag säger är att om man köper en mellanmjölksprodukt från en mellanmjölkstillverkare så kommer man förmodligen få väldigt lite problem.
 
Hej och tack för goda råd ur många synvinklar.
De erfarenheter jag har av ”billiga” ryggsäckar är allt från trasiga dragkedjor, spruckna sömmar, axelband som lossnat och tyg/väv som spruckit eller nötts sönder, oftast utan överlast eller grova handhavandefel. Dessa billiga ryggsäckar har därför blivit dyra ryggsäckar.
Det jag prioriterar denna gång är därför enkelhet utan en massa små fickor med dragkedjor, fickor som dessutom är oanvändbara på grund av storlek, sladdrigt material och liknande.
Rejäla sömmar som ökar risken att de håller i längden. Yttermaterial som tål kvistar och grenar och som inte utger sig för att vara totalt vattentätt utan mer ärligt vattentåligt, vattenavvisande och liknande. Det går fortfarande att packa i plastpåsar inuti en ryggsäck (jaja, jag har hört om den nya skatten)
När det gäller färgvalet och utseende är jag glad om jag slipper se ut som en variant på GBs glassgubbe eller leksaksoldat. MOLLE-systemet kan säkert vara bra om man vill hänga på ytterligare grejer även om det inte direkt vänder sig till civilister som mig.
Just nu verkar finska Savotta vara det vettigaste alternativet trots de militära anspråken. Deras jägarsäckar (Finska: Jääkäri) ser ut att passa mina behov, speciellt de två minsta som dessutom finns i svart.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...